פשיטת רגל? כואב, אבל פחות.

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('3ba4fa6e-3ba5-422c-9019-dfb3a305e714','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,37801,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('3ba4fa6e-3ba5-422c-9019-dfb3a305e714','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,37801,'Image','');},15]]);})

בעבר היותר רחוק, הליך פשיטת הרגל אכן היה מאיים, מרתיע ובלתי נגמר. הימים הללו חלפו עברו להם.
מאת: מייק שטרית, עו"ד

.

פייסבוק ורשת האינטרנט בכלל מלאים בהן. אותן פרסומות נוצצות של עורכי הדין שמבטיחים לכם "מחיקת חובות!". שהנה, אוטוטו, בית המשפט אץ-רץ לו למחוק לכם את כל החובות ולאפשר לכם חיים חדשים. לעתים לפרסומות הללו אף מתלווה סרטון בו "החייב לשעבר" מתראיין לצד עורך הדין המחויך, ומספר כמה נרגש הוא לאחוז ב"הפטר" המיוחל (אותה "מחיקת חובות" מפורסמת). ככל הנראה נתקלתם גם אתם בפרסומות אלו פה ושם.

ואולם, מה בעצם עומד מאחורי המילים המפחידות הללו "פשיטת רגל"?

ובכן, בעבר היותר רחוק, הליך פשיטת הרגל אכן היה מאיים, מרתיע ובלתי נגמר. הימים הללו חלפו עברו להם. לפני שנים מספר הונהגה רפורמה נרחבת בהליכי פשיטת הרגל, והיום, יש לאותם הליכים מבנה קבוע וברור ואף מועד מדויק לסיומם המוחלט, והחייב (המלווה בעורך דין מנוסה ומקצועי) יידע כבר בתחילת ההליך "לאן פניו מועדות".

צו הכינוס – מהו?

הליך פשיטת הרגל מתחיל במתן צו כינוס לחייב. צו הכינוס הנו "כרטיס הכניסה" של החייב להליך וטומן בחובו מספר הקלות ולצדן הגבלות לחייב. צו הכינוס ילווה את החייב עד לתום הליך פשיטת הרגל , ובהמשך הדרך יצטרפו אליו צווים שיפוטיים נוספים: צו הכרזת פשיטת רגל ובתום ההליך – צו ההפטר.

במסגרת אותן פרסומות מפתות מתחילת דברינו, טוענים חלק מעורכי הדין כי ההליך יסתיים בתוך 18 חודשים בלבד, ובזמן ההליך ייהנה החייב מחשבון בנק, צ'קים, כרטיס אשראי, אישור יציאה לחו"ל, אופציה לנהל עסק עצמאי - והכול בזמן שבית המשפט מוחק את כל חובותיך לבנקים וליתר הנושים.

ובכן, מדובר בעובדות שגויות, או שאינן מדויקות, ברובן. לחייב ייקבע דיון שיתקיים כשנה וחצי לאחר מתן צו הכינוס, כאשר בפרק זמן זה ישלם החייב סכום מסוים – שיקבע "כונס הנכסים הרשמי" (מחלקה במשרד המשפטים) - לטובת נושיו וימונה לו "מנהל מיוחד" (דמיינו מעין חוקר המלווה את החייב). במשך תקופה זו על החייב גם לשלוח דוח בעניין הכנסותיו והוצאותיו מידי חודשיים למנהל המיוחד. במשך 6 חודשים שלאחר מתן צו הכינוס יוזמנו כל הנושים להגיש "תביעות חוב". אלו בעצם דרישות מאת המנהל המיוחד, לכלול את החוב הנטען על ידי הנושה, במסגרת כלל חובות החייב. נושה אשר לא יגיש את תביעת החוב במועד (ולא תינתן לו אורכה לעשות זאת), לא יוכל לדרוש את חובו עוד ולא יהיה זכאי להתנגד למתן הפטר לחייב בתום ההליך.

החייב לא יהיה זכאי להשתמש בצ'קים (למעט במקרים חריגים ביותר) ולא יהיה רשאי ליטול אשראי או הלוואות. החייב יוכרז כלקוח מוגבל מיוחד בבנקים ויציאתו מן הארץ תעוכב למשך כל תקופת ההליך (למעט במקרים חריגים בהם תותר יציאתו על ידי בית המשפט, בדר"כ באמצעות ערבים שיערבו לשובו והפקדת סכום כסף בקופת כינוס הנכסים). החייב גם לא יוכל לייסד תאגיד או להיות בעל עניין בו. עד כאן המקל, ועכשיו הגזר: צו הכינוס מעניק הקלות משמעותיות לחייב. החייב יהיה זכאי לנהל חשבון בנק אחד בלבד, נקי מעיקולים והגבלות, אשר ינוהל ביתרת זכות בלבד. ההגבלות אשר הוטלו (אם הוטלו) על החייב בהליכי הוצאה לפועל יוקפאו ברובן. רישיון הנהיגה שלו, במידה והוטלה עליו הגבלה, יושב לו באופן אוטומטי והוא אף יהיה זכאי לעשות שימוש בכרטיס מגנטי מסוג דיירקט. כל נושיו של החייב לא יוכלו לפעול כנגדו במסגרת הליכי ההוצאה לפועל. המדובר בהקלות משמעותיות מאוד לחייבים אשר מצויים בחובות במשך שנים ארוכות ומורגלים בחיים תחת אימת הליכי ההוצאה לפועל.

הדיון בבית המשפט – "דיון ההכרזה"

לאחר תום כ-18 חודשים מיום מתן צו הכינוס יתקיים דיון בעניינו של החייב בבית המשפט המחוזי. טרום הדיון יסכם המנהל המיוחד את כל הנתונים אשר למד אודות החייב במסגרת הבירורים והחקירות שביצע בתקופה זו ויציג דוח בפני בית המשפט (הדוח המסכם). במעמד הדיון יחליט בית המשפט האם להכריז על החייב כפושט רגל. במסגרת הכרזה זו ממונה לחייב נאמן ונכסי החייב מוקנים באופן אוטומטי לאותו נאמן, אשר בין יתר תפקידיו, לממש ולחלק את נכסי החייב בין נושיו לפי סדרי החלוקה הקבועים בדין. במידה והחליט בית המשפט להכריז על החייב כפושט רגל, רשאי בית המשפט גם במעמד אותו דיון להעניק לחייב הפטר מחובותיו (מעין חנינה או מחיקת חובות), להתנות את מתן ההפטר בתקופת תשלומים נוספת ומוגבלת בזמן או לבטל לחלוטין את צו הכינוס ואת הליכי פשיטת הרגל.

במידה ונתן בית המשפט לחייב הפטר במועד הדיון, הוענקו לו בעצם חיים חדשים נקיים מחובות (למעט חובות אשר אינם נמחקים עם מתן ההפטר. על כך במדור הבא) והוא רשאי לייסד תאגיד, לצאת את הארץ ולנהל את חייו כבתחילה. יש לזכור כי המערכות הבנקאיות והפיננסיות השונות "זוכרות" חייבים אשר ניהלו הליכי פשיטת רגל ועל פי רוב לא ממהרות לנהל איתם עסקים או להעניק להם אשראי. במידה והחליט בית המשפט להעניק לחייב הפטר המותנה בתשלום חודשי מסוים, תיקבע לחייב תכנית תשלומים (תכנית הפירעון) למשך של עד 3 שנים נוספות (ובמקרים מיוחדים אף לפרק זמן ארוך יותר). לאחר שיעמוד החייב בתוכנית תשלומים זו, יוענק לו ההפטר המיוחל. יצוין כי החייב יהיה רשאי בדרך כלל, באישור המנהל המיוחד, לפרוע את סך יתרת התשלומים אשר נקבעו לו, מראש ובתשלום אחד, ולהקדים את קבלת ההפטר. במצבים מסוימים יחליט בית המשפט לבטל את צו הכינוס ואת הליכי פשיטת הרגל בכלל. מצבים אלו יתרחשו בדר"כ לבקשת המנהל המיוחד או נושה של החייב, כאשר מתגלה כי החייב לא נהג כשורה ביצירת חובותיו או במהלך ההליך (למשל יצר חובות במרמה או ניסה להעלים חלק מרכושו). במצב דברים כזה יהיו רשאים כל נושי החייב לפעול כנגדו בהליכי הוצאה לפועל, והוא לא יזכה עוד, כמובן, להגנת צו הכינוס.

במדורנו הבא נסביר אילו הם החובות אשר בית המשפט רשאי למחוק ואילו חובות סביר שלא יימחקו לחייב בהליכי פשיטת הרגל, וכן נסביר מה הם ההליכים החלופיים להליך פשיטת הרגל, אשר מטרתם מחיקת חובות.

עו"ד מיכאל (מייק) שטרית, mike-law.co.il 050-2088841, נחל צאלים 18, אשדוד

 

מדור זה הנו אינפורמטיבי ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי מקצועי.

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה