בקרוב הירקות והפירות יכנסו לאריזות פלסטיק-חיסכון כספי לרשתות ולא לצרכן

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('56df5768-d545-4b93-8c7c-859983bf0ac9','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,37897,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('56df5768-d545-4b93-8c7c-859983bf0ac9','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,37897,'Image','');},15]]);})

משרד הגנה לסביבה נגד כוונת משרד החקלאות -"משרד החקלאות תעניק תמיכה כספית לרשתות השיווק - אשר תמכור לצרכנים החל משישה מיני ירקות ופירות באריזות רשתות השיווק " התוכנית החדשה וההזויה של משרד החקלאות לשלם לרשתות כדי שימכרו פירות וירקות ארוזים בפלסטיק היא האבסורד בהתגלמותו. ההיפך הגמור ממה שמועיל לצרכנים, למגדלים ולאיכות הסביבה".


הבסיס להחלטה של משרד החקלאות היא שהישראלים הצליחו לצמצם צריכת שקיות בסופר בעקבות חוק השקיות, למעט במחלקת הירקות והפירות, וכעת טוענים שבאמצעות צמצום מכירת ירקות ופירות בתפזורת ומעבר לאריזות פלסטיק, ניתן להפחית ב-17%-15% את זריקת הירקות והפירות ברשתות השיווק, שיכולה להגיע ל-20%-52% בשרשרת האספקה. המוצרים הרגישים ביותר ברשתות הם בננה (17% פחת), עגבניות (16% פחת) ומלפפונים (15% פחת). מטרה נוספת היא צמצום השלכת מזון בבית הצרכן.

הבחירה ברשתות השיווק נובעת מכך שהן מהוות 60% מהמסחר הקמעונאי בירקות ופירות וכן משום ששיווק ירקות ופירות בישראל הוא ריכוזי מאוד.

ירקות

בהתאחדות האיכרים פרסמו שההחלטה היא החקלאות נגד הסביבה – ונגד החקלאים! וקוראים לעזרת הציבור למחאות נגד הכוונה הם טוענים:

 " רשתות השיווק יקבלו תגמול כדי לעשוק את הצרכנים והחקלאים: התוכנית החדשה וההזויה של משרד החקלאות לשלם לרשתות כדי שימכרו פירות וירקות ארוזים בפלסטיק היא האבסורד בהתגלמותו. ההיפך הגמור ממה שמועיל לצרכנים, למגדלים ולאיכות הסביבה.

הירקות והפירות בישראל גם כך יקרים בגלל פערי התיווך הגבוהים, שאחראים לכך ש-30% מרווחיהן הגולמיים של הרשתות מגיעים ממחלקת הפירות והירקות. הרשתות, גם הפעם, ישיתו את העלות הגבוהה של שקיות הפלסטיק על החקלאים ועל הצרכנים ויהנו לבדן מהבונוס שיקבלו מכספי משלמי המסים דרך מענקי משרד החקלאות.

את המחיר הכפול והמכופל ישלמו האזרחים , במחירים גבוהים יותר לצרכן, בכספי המסים שיגיעו לידי הרשתות ובהגדלת כמות הפסולת הסביבתית. התכנית של משרד החקלאות תפגע בסביבה, תפגע בחקלאים, תפגע בצרכנים – ותעשיר רק את קופתן המנופחת של רשתות השיווק". 

אזרחים רבים הביעו התנגדות לכוונה ופרסמו ברשתות החברתיות אלפי תגובות זועמות להחלטה :

" משרד החקלאות ופיתוח הכפר יצא בהחלטה שערוריתית שהיא בגדר אסון אקולוגי ובכייה לדורות: "תכנית לאריזות חכמות לפירות וירקות", לפיה יתוגמלו רשתות מזון שימכרו את הפירות והירקות באריזות. הם טוענים שכך יצמצמו בזבוז מזון - מנסים לפתור בעיה אחת ע"י יצירת בעיה אחרת.

צעד כזה יגרום לייצור אדיר של זבל להטמנה - אריזות פלסטיק וניילון בכמויות שיכפילו את עצמם פי כמה ממה שקיים היום. כפי שבטח ידוע לכן.ם מדינת ישראל לא באמת משקיעה משאבים בחקיקה סביבתית ובשמירה על הסביבה, ועכשיו מושקעים כספים בפגיעה בסביבה.

מתוך הפייסבוק המחאה לאריזות הפלסטיק

התכנית כרגע נמצאת בשלב קבלת התנגדויות אזרחים רבים שלחו מכתב למשרד החקלאות ובו כתבו :

"משרד החקלאות שלום, המהלך לאריזות חכמות לפירות וירקות שמשרדכם מעוניין לקדם יגדיל את כמות פסולת הפלסטיק שלא ניתנת למחזור, שבסופו של דבר מגבירה פליטת גזי חממה, גורמת להרג בע"ח ימיים ואף מגיעה חזרה לאוכל שלנו בצורת מיקרופלסטיק.

מפתיע שבחרתם דווקא בכיוון הזה כאשר העולם המפותח כבר מודע לנזקי הפלסטיק ופועל בכיוון ההפוך - לצמצמו. מה גם, שברור שהמהלך הזה יתרום ישירות לכיסם של המשווקים באמצעות עליית מחירים, ויטמיע בציבור תפיסות שגויות לגבי היגיינה של תוצרת חקלאית ובעקבותיהן הרגלי זהירות מיותרים שישמרו שימוש מוגבר באריזות - לשווא. לכן כאזרח/ית מודאג/ת אני מביע/ה את התנגדותי."

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "'קול קורא' קורא לציבור להעיר הערות ולהציע הצעות לפני שהמשרד יוצא למכרז או לקול קורא. על כן, משרד החקלאות מברך את השיח הציבורי שנוצר סביב הנושא, ושמח לשמוע את שלל הצעות הייעול וההערות. כמובן, שכל ההערות וההצעות ייבחנו לגופן".

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה