האם החברה שגרמה לפיצוץ מכליות גז ונאסר עליה לעסוק בגזים רעילים תקים חוות גז באשדוד?

$(function(){setImageBanner('952a52b4-b9f1-4527-905d-9a6ebed4cf13','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,37897,'Image','');})

חברת כימוטל זכתה במכרז להקמת חוות גז בנמל אשדוד, אלא שעל החברה נאסר לעסוק בגזים רעילים ודומיהם בעקבות פיצוץ מכליות גז בחיפה שנמצא כי נגרם בשל רשלנות לכאורה. למרות זאת, ההתקדמות לעבר הקמת החווה באשדוד מתקדמת ביתר שאת. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "המסמכים הסביבתיים וסקרי הסיכונים עדיין בשלב בחינה". כימוטל בתגובה: "כמדיניות חברה אנחנו לא מגיבים לתקשורת"

נמל אשדוד צילום גמליאל כהן

באופן מעורר תהיות, חברת כימוטל, שאחראית על פיצוץ מכליות גז לפני כשלוש שנים במפרץ חיפה, זכתה במכרז של חברת נמלי ישראל להקמת חווה לאחסון, פריקה וטעינה של חומרים מסוכנים בנמל אשדוד ואף הגישה בקשה לקבלת היתר הבנייה – כך כפי שמפרסמת לראשונה, יעל געתון באתר "שקוף".

בחקירה של המשרד להגנת הסביבה בעקבות התקרית במפרץ, נקבע כי כימוטל נהגה ברשלנות. מנהלי החברה זומנו לשימוע שבסופו החליט המשרד לאסור על החברה לעסוק בגזים רעילים, אמוניה, גזים דליקים וגז בישול בטענה שהיא אינה ערוכה לטפל כראוי בחומרים מסוכנים, עד להשלמת דרישות המפורטות בהיתר הרעלים של החברה.

בין היתר המשרד להגנת הסביבה ציין כי במקום לא הותקנו גלאים לזיהוי דליפת גזים, לא הייתה נוכחות של צוותי חירום ולא אמצעי מיגון נדרשים.

האירוע, יש לציין, התרחש בסמוך לתחנת דלק ומחסן חומרים מסוכנים, ופוטנציאל הנזק עלול היה להיות אדיר. זאת ועוד, רק כמה שבועות קודם, התרחשה דליפת גופרית ממכלית של החברה בתחנת הכוח "אורות רבין" בשל סדק במכלית.

שלמה כץ, מנהל מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה, קבע אז כי "רצף האירועים מצביע על כשלים חמורים בהתנהלות החברה במסגרת עיסוקה עם חומרים מסוכנים והתמודדות עם אירועי חומרים מסוכנים".

לדבריו, "האירועים מעלים חשד לכך שהתנהלות החברה לקויה, וכי היא אינה מקיימת מערך תפעול מתאים, אינה מחזיקה בצוות חירום שהוכשר וזמין בחברה, ואינה מקיימת בקרה ותחזוקה נאותים".

צילום: פבל טולצ'ינסקי

שלוש שנים בלבד לאחר התקרית החמורה - החברה זוכה כאמור במכרז להקמת חוות גז באשדוד לצד שתי הזכייניות גדות כימיקלים וערבה מיינס שבימים אלה נדרשות להגיש לרשויות מסמך סביבתי וסקר סיכונים במטרה לבחון את ההשלכות הסביבתיות של הקמה ותפעול המכלים, ואת הסיכון הפוטנציאלי שלהם.

"האישור יינתן רק לאחר שיימצא שהפרויקט אינו גורם לסיכונים ומפגעים סביבתיים"

במסגרת הבקשה להיתר הבנייה, החברה הגישה מסמכים לאיגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד חבל יבנה שבכוחו להשפיע על אופן הקמת החווה, אם אמנם תתרחש.

מנכ"לית האיגוד, רומי אבן דנן, אמרה בתגובה:

"למסוף הכימיקלים המתוכנן בנמל אשדוד הוגשו בקשות למידע במסגרת היתר בניה. האיגוד נמצא בשלב בחינה ראשונית של כלל ההיבטים הסביבתיים ובכלל זה מסמך סביבתי, סקר ניהול סיכונים ומרחקי הפרדה וטווח הסיכון מהמסוף.

אישור האיגוד להיתרי הבנייה יינתן רק לאחר סיום בחינת כלל המידע ורק לאחר שיימצא שהפרויקט אינו גורם לסיכונים ומפגעים סביבתיים וכן כי טווחי הסיכון אינם חורגים מגדר הנמל.

בכל מקרה המסוף יידרש לעמוד בכל התנאים והדרישות של כלל הרישיונות וההיתרים ובכלל זה ביישום הטכנולוגיה המיטבית. האיגוד שם לנגד עיניו ראשית כל את השמירה על בריאות ואיכות חיי התושבים ושמירה על הסביבה".

שרון מרק

חברת המועצה שרון מרק מגיבה:

"נמשיך להיאבק שאשדוד לא תהפוך לחצר האחורית של מדינת ישראל בכל הקשור לחומרים מסוכנים וזיהום אוויר. צבר המפעלים המזהמים המצוי בעיר יחד עם מדדי זיהום אוויר גבוהים מאלו של מפרץ חיפה הופכים את אשדוד לאזור מוכה זיהום".

לדבריה, לא סביר להתחיל פעילות של חברה מזהמת חדשה, לפני שהמפגעים הקיימים באזור התעשייה טופלו. "המאבק שלנו במזהמים הקיימים בשיאו ועד שלא יופחת זיהום האוויר הקיים אין סיבה לאפשר הכנסת תעשיות מזהמות אחרות" – היא אומרת.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר:

"כיום לא קיימת פעילות של החברה במתחם המדובר, והנמל נמצא לפני שלב של הגשת היתרי בנייה למתחם.

המשרד להגנת הסביבה אינו גורם שמוציא תסקירי סביבה. כל אחת מהחברות המשתתפות נדרשה להגיש מסמך סביבתי וסקר סיכונים.

למשרד להגנת הסביבה לא ידוע אם זו פעילות חלופית לזו שבחיפה, זו שאלה שיש להפנות לחברה.

המסמכים הסביבתיים וסקרי הסיכונים עדיין בשלב בחינה. לפיכך, בשלב זה עדיין לא ידוע מה ההיקף החווה שיאושר".

כאן המקום לציין כי כימוטל היא חברת בת של כימוביל בע"מ מקבוצת פלר אחזקות, בבעלות עודד פלר שמשמש יו"ר הקבוצה. בפנייה לחברה לקבלת תגובה, נאמר לאתר "שקוף" כי "כמדיניות חברה אנחנו לא מגיבים לתקשורת".

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה