נפתחה רשמית התחרות בין הנמלים באשדוד

$(function(){setImageBanner('155006fe-dd23-4992-a5a2-81972784739f','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,37897,'Image','');})

אוניית המכולות הגדולה ביותר שהגיעה לישראל אי פעם, מוכיחה שהתחרות בין הנמלים הוותיקים לחדשים כבר ממש החלה

כפי שדיווחנו בשבוע שעבר אוניית מכולות ענקית עגנה בנמל החדש שהוקם באשדוד והיא למעשה אוניית המכולות הגדולה ביותר שהגיעה לישראל אי פעם. הנמל החדש נבנה במיוחד כדי לקלוט אוניות ענק שחוסכות עלויות שינוע משמעותיות.

האונייה שנבנתה בשנת 2014 נחשבה עם השקתה כאניית המכולות הגדולה בעולם.

אניית הענק השייכת לחברת MSC השוויצרית, עגנה ברציף 28 בנמל הדרום וקבעה בהגעתה שיאים חדשים – הן מבחינת קליטת גודל האונייה והן מבחינת כמות המטענים שהיא יכולה לטעון ולפרוק מסיפונה. אונייות בסדר גודל זה אמורות להביא לקיצוץ בזמני התובלה ולכן גם בעלויות התובלה.

עגינתה של אוניית הענק מתבצעת במסגרת מה שמכונה ״ניסוי כלים״ על מנת לבדוק את מוכנותו של נמל הדרום לקבל ולטפל באניית ענק, וכן לבדוק את מוכנותו של השוק הישראלי  לקראת קליטת קו האניות הגדולות.

כידוע, נמל הדרום הוא נמל פרטי חדש שמופעל על ידי חברת TIL השוויצרית, שבבעלות ענקית הספנות MSC. נמל הדרום, כמו גם נמל המפרץ בחיפה שמופעל על ידי חברת SIPG הסינית, נפתח לפעילות בשנה שעברה במסגרת הרפורמה בנמלים שביקשה לייצר תחרות בשוק הנמלים הישראלי. 

צילום: מרק דן קירי

נמל הדרום נמצא מצפון לנמל אשדוד ובסמוך לתחנת הכוח אשכול. בנייתו הסתיימה בסוף שנת 2021 והוא הנמל הראשון בישראל שמוגדר חצי-אוטומטי. הנמל החדש פרוס על שטח של 640 דונם, אורך רציף הפעילות שלו הוא 800 מטר, ועומק המים ברציף עומד 17.3 מטר.

שני הנמלים החדשים שהוקמו לאחרונה באשדוד ובחיפה, הצליחו בשנה האחרונה לתפוס נתח שוק נכבד ולאיים על בכורתם של נמלי אשדוד וחיפה הוותיקים. בספטמבר האחרון שני הנמלים הפרטיים שינעו ביחד כ-29% מסך המכולות בישראל, כאשר נמל חיפה שינע 27% ונמל אשדוד 44%.

באותו חודש פרקו שני הנמלים החדשים כ-19% מסך המטען הכללי בישראל, כאשר נמל חיפה פרק 19%, נמל אשדוד 28%, נמל מספנות ישראל 30% ונמל אילת 4%.

נמל הדרום

הכניסה של שני הנמלים החדשים, יחד עם המיתון העולמי, הובילה לצמצום הפקק בנמלים, אך גם היום הפקק לא השתחרר לחלוטין ועדיין ממתינות מחוץ לנמלי ישראל מדי יום בין 30 ל-40 אוניות.

תגובות:

מנכ"לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, מיכל פרנק:

"כניסתה של האונייה הגדולה ביותר שפקדה את ישראל היא דוגמה ומופת של הכנת ישראל לתשתית מתקדמת ולתחרות בעולם על הסחר הגלובלי. זאת כדי לאפשר בחירה ולעודד את כל הנמלים להיות יעילים וטובים יותר, לטובת אזרחי ישראל, שייהנו מסחורה מהירה, יעילה וזולה יותר".

מנכ"ל חנ"י, יצחק בלומנטל:

"פקידת האונייה הגדולה בנמל הדרום היא אבן דרך משמעותית בתחרות בין נמלי הים. קליטת האוניות הגדולות בנמלי הים מורידה את עלויות השינוע של המטענים עבור היבואנים והיצואנים. אוניות הענק שמביאות עמן 20 אלף מכולות מאפשרות ליבואנים לחסוך כספים רבים, וכל הנתונים מצביעים על כך שהדבר הזה מוביל בסופו של דבר להוזלת המוצרים לצרכן".

יו"ר חנ"י, עוזי יצחקי:

"חברת נמלי ישראל השקיעה משאבים עצומים בפיתוח נמלי הים ונערכה לקליטתן של מגה-אוניות. התשובה ליוקר המחיה היא המשך הפיתוח של היכולות בנמלי הים בישראל שדרכם עוברים 99% מהסחורות המגיעות לישראל".

 

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה