אמוניה בגן יבנה: האסון בלבנון מלמד עד כמה מסוכנת החזקת החומר ביישוב.

$(function(){setImageBanner('1b0faf61-1baa-48c8-b2c5-47a95876e265','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26322,'Image','');})

הפיצוץ הקטלני שאירע לפני שבוע בנמל ביירות הציף שוב את הפחד המרחף מעל ראשי תושבי גן יבנה מזה כמה עשורים: מיכל האמוניה שבמפעל "מעדנות" ביישוב אשר אירעו בו תאונות ודליפות בעבר אף חשוף לפגיעת טילים בעת מלחמה. הלכנו לחפש תשובות.

בעוד שבמפרץ חיפה נסגר מיכל האמוניה כבר לפני שלוש שנים בשל חשש לחיי מאות אלפי תושבים בסביבה החשש מפני הימצאותו של מיכל האמוניה במפעל "מעדנות" ביישוב נותר ממשי. באוקטובר 2007 אירעה דליפת אמוניה חמורה במפעל "מעדנות" ביישוב בעקבותיה נהרו למקום כוחות כיבוי רבים וצוותים לטיפול בחומרים מסוכנים אשר טיפלו ביעילות באירוע.

בשנת 2013 נפצע אחד מעובדי מפעל "מעדנות" כתוצאה משאיפת גז האמוניה אשר דלף בעקבות תקלת גז חמורה במערכת הצינורות. צוות מגן דוד אדום אשר הגיע למקום הוביל את הפצוע לבית החולים קפלן ברחובות שם נערכו לו בדיקות מקיפות.

גז האמוניה הוא גז רעיל ביותר. גז האמוניה בו נעשה שימוש במפעל "מעדנות" הוא תרכובת של חנקן ומימן בעלת ריח חריף ביותר וחסרת צבע. הגז מסוכן לנשימה וגורם לכוויות בעור ובעיניים ואף למוות.  הגז משמש מקומות בודדים לצורך ייצור קרח ולעיבוד מזון בהקפאה כשתפקידו העיקרי הוא קירור. התרכובת יעילה מאוד לתהליכי קירור אך הגז מסוכן ביותר בשל היותו חסר צבע ונפיץ.

דליפת הגז או פגיעה במיכלים עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך לעשרות אם לא מאות אזרחים.אנשי המשרד להגנת הסביבה שהגיעו לזירת האירוע ביקשו תחילה מתושבי היישוב להסתגר בבתיהם מחשש לדליפה ברמת סיכון גבוהה. טכנאי המפעל תיקנו את מקור הדליפה והתושבים חזרו לשגרה. 

בתמונה: אילוסטרציה להרס העלול להיגרם עקב פיצוץ במיכל אמוניה

אילוסטרציה

לאחר שוועדת מומחים בראשות פרופסור אהוד קינן קבעה כי מיכל האמוניה ואוניית יבוא הגז הנפיץ בחיפה עלולות להביא להרס ולהרג של מאות אלפי אזרחים, רוקן המיכל המסוכן מאמוניה נוזלית וגזית נשאלת השאלה כיצד בחיפה הוסרה הסכנה מעל ראשי התושבים בעוד שבגן יבנה החשופה לפגיעת טילים העלולים לגרום לנזק בלתי הפיך במקרה שיפגעו במיכל האמוניה, מרחפת עדיין הסכנה. היתכן כי מקבלי ההחלטות הפקירו את גן יבנה?

לאחר אירוע הדליפה בשנת 2013 פנתה מערכת גן יבנה.נט למשרד להגנת הסביבה בכדי לקבל תשובה :

"המפעל המדובר בגן יבנה מחזיק בהיתר רעלים מאושר מהמשרד ועומד בכל התקנים הנדרשים. בעסק מתקיימים סיורים תקופתיים לצורך פיקוח על עמידה בתנאי היתר הרעלים וכמו כן, העסק נקט באמצעים בהתאם לדרישות המשרד ובהתבסס למדיניות מרחקי ההפרדה.

בנוגע לגז האמוניה ולאירוע הדליפה: הגם שאמוניה הוא גז רעיל, נדירים המקרים בעולם בהם נהרגו אנשים משאיפות אמוניה. ..

" "לא ניתן להשוות את כמות האמוניה המצומצמת הנמצאת במערכות קירור כפי שנמצאת במפעל בגן יבנה לזו שהיתה במיכל האמוניה בחיפה (12,000טון). המשרד להגנת הסביבה ימשיך לפעול להבטחת עמידת המפעל בגן יבנה בתנאים הקבועים בהיתר הרעלים ולשמירה על שלום הציבור" 

צילום ארכיון: אשדוד נט

במקרה של דליפה או פיצוץ, לוחמי האש המסכנים את חייהם יומם ולילה, הם הראשונים להגיע למקום האירוע כפי שאירע במקרים קודמים. פנינו אל דובר תחנת כיבוי אש אשדוד אלקנה ביטון לתשובות

"הרשות הארצית לכבאות והצלה מבצעת בקרה מתמדת בכל המפעלים המסוכנים בשטחה ובפרט במחוז דרום כשישנה בקרה מקפידה למפעלים עם מלאי של חומרים מסוכנים. חשוב לציין כי כבאות והצלה יודעת לקבוע את כמות המלאי שכל מפעל יכול לאחסן אצלו ואישור אחסנה לא ניתן למפעל אם הוא לא עומד בכל התקנים המחמירים ביותר לשימור על מלאי חומרים מסוכנים. רק לאחר וכאשר המפעל עומד בדרישות הוא מקבל אישור וכמובן הרשות מבצעת ביקורת שנתית ועמידה בתרגילי חירום. רק לאחר שעמדו בכל זה, המפעל מוגדר כמפעל חומרים מסוכנים אשר עומד בתנאי הבטיחות. במידה ומפעל לא עומד בתקנים המחמירים, הוא מקבל צו סגירה ולא מאושר להמשיך לפעול. חשוב לומר כי הרשות הארצית לכבאות והצלה עושה את כל הנדרש בכדי לשמור על בטחונו של האזרח בשגרה ובחירום כאחד. במקרה של אירוע חומרים מסוכנים, לוחמי האש ערוכים לכל תרחיש בכל רמת קושי ושומרים על כשירות מבצעית 24/7 בכל הארץ ובמיוחד במרחב אשדוד שם נמצאת היחידה לחומרים מסוכנים. "

מה בדבר סכנת טילים העלולים לפגוע במיכל האמוניה או במשאית המובילה את האמוניה?

"הרשות הארצית לכבאות והצלה היא תחת הפיקוד המשותף של אגף המבצעים ברשות. במקרים כפי שציינת ישנן פקודות העוברות תיקוף והתאמה לאזור ולזמן. לגבי תרחישים מסוג זה אני אומר לך שתרחיש זה הוא קיצוני ואף קרה בעבר בכל מיני מקומות אותם אני מנוע מלציין אבל אני אומר לך שמפעלי החומ"ס בעלי מלאי גדול של חומרים מסוכנים מתבקשים לדללם או לאכסנם מתחת לפני הקרקע בזמן הסלמה או עימות מחשש לפגיעה. כמו כן, במידה וזה קרה, גופי החרום כגון משטרה ופיקוד העורף, פועלים במקביל על מנת להכיל את האירוע במהרה ללא נפגעים או נזק היקפי. כבאות והצלה מחוז דרום מתאמנת במיוחד לתרחישים מסוג זה במהלך כל השנה ומתרגלת את המפעלים האלו לצורך תגובה מיטבית במידת הצורך."

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה