גן יבנה: מאות רוכשי דירות חדשות נותרו עד לרגע האחרון ללא פתרון

$(function(){setImageBanner('7eda050e-ffd2-4eb6-a51f-c7aba410f6fa','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26322,'Image','');})

מאות משפחות במספר פרויקטים שהיו אמורות להתאכלס לפני יותר מחצי שנה נמצאות בפני שוקת שבורה ולא ברור מה יעלה בגורלם. למרות שחלק מהדירות כבר מוכנות, חסר פרט "קטן" - לא ניתן לחבר אותם למערכת הביוב. בעקבות פנייתם של מספר רוכשים אל מערכת גן יבנה נט, יצאנו לבדוק, ואולי גם לנסות ולהביא בשורה, לפרטים>>>

כאמור, בעקבות פנייתם של מספר רוכשי דירות, אל מערכת גן יבנה נט שמענו את תחושותיהם, הבנו את כעסם, והזדהינו עם תסכולם. את כל העדויות, אנו מביאים כאן בעילום שם, כך ביקשו הנציגים שדיברו איתנו, שמותיהם שמורים במערכת.

מספר לנו רוכש דירה בפרוייקט: "לפני 5 שנים מועצת גן יבנה נתנה אישור בניה למספר פרויקטים גדולים, הכוללים מאות יחידות דיור. החברות שזכו ב-2 הפרויקטים הן חברת לוינשטיין וחברת אסיה סיירוס. הדירות היו אמורות להימסר לפני למעלה מחצי שנה, עוד לפני שבת 7 באוקטובר. כעת, כאשר השלימו בזה אחר זה את הבנייה, מה שמפריד בין כניסת מאות משפחות להיכנס לדירה הוא החיבור לביוב."

"מפניות של הרוכשים למועצה (שאישרה את הבניה)," הוא ממשיך,  "השיבה המועצה "אנחנו לא אשמים, זה תאגיד המים". הקבלן מצידו טוען "האחראים הם המועצה ותאגיד המים" ותאגיד המים? מתחמק, ואין אור בקצה המנהרה. מאות משפחות נותרו ללא פתרון דיור אך עם הרבה חוסר וודאות. מה עושים? להשכיר דירה לשנה? לגור אצל ההורים? מה עושים עם כל תכולת הדירה שהלקוחות עוזבים?"

הוא ממשיך לתאר את הקשיים הלוגיסטיים גם בתחום החינוך: "נכון להיום יש לקוחות שגרים בערים אחרות, רשמו את הילדים למערכת החינוך בגן יבנה (היו סבורים שיקבלו את הדירה בספטמבר...גג אוקטובר-נובמבר) וכבר חצי שנה נאלצים להסיע כל יום את הילדים מעיר מגוריהם לגן יבנה כי בטוחים שעוד חודש חודשיים..."

וגם את הקשיים הכלכליים: "חלק מהדיירים מכרו את הדירה הקודמת על מנת לממן את רכישת הדירה החדשה, נאלצים לעזוב את הנכס אך אין להם דירה אליהם יכולים לעבור. ועכשיו נאלצים לעבור לדירה שכורה. חלק מהרוכשים סובלים מקשיים כלכליים כי משלמים גם משכנתא וגם שכר דירה. מה שמשותף לכולם זה הייאוש והמצב של חוסר האונים."

ומסכם: "5 שנים מאז ניתן אישור הבניה ואיש לא דאג לעניין הבסיסי של הכנת התשתיות לחיבור מאות הדירות למערכת ביוב. שוחחתי עם זוג פנסיונרים שרכשו דירה בפרויקט שאמרו לי "אם למשפחה "רגילה" מעבר דירה הוא אירוע מורכב, עבורנו זה מורכב עוד יותר. נוסיף לכך את המצב של חוסר וודאות שבגיל שלנו, לא מומלץ. מכרנו את הבית שלנו ועלינו לפנות אותו. לאן עוברים? מתי הדירה שרכשנו תהייה מוכנה? מי אחראי? איך זה קרה? מתי הבעיה תיפתר? אף אחד לא לוקח אחריות..."

אין ספק, שמשהו לא בסדר, עבור מאות רוכשי הדירות. להבנתי, לאחר שיחותי עם חלקם, היה והעיכובים היו נגרמים בגלל המצב הבטחוני, ה"גלולה" היתה מרה פחות. התסכול שלהם נובע מכך, שלמרות המצב הבטחוני, הדירות שלהם מוכנות ועומדות ריקות, והם אינם יכולים לממש את רצונם, הכל כך בסיסי, להיכנס לגור בבית אותו רכשו במיטב כספם.

מספרת לנו רוכשת דירה נוספת על תלאות היומיום שלה ושל בת זוגה: "גם אני ואישתי לצערי עושות את הנסיעה כל יום מגדרה לגן יבנה ואז לעבודה, בבוקר ובערב, בממוצע לפחות שעה על הכביש כל יום. אנחנו שמות 2 ילדים במשפחתון בגן יבנה, יכולנו לשים בגדרה אבל אמרנו כדי שיהיה להם רצף של חברים וזה רק חצי שנה אבל לצערי זה כבר הרבה יותר. ואני לא צריכה להגיד לך כמה זה קשה לנסוע כל יום עם 2 תינוקות באוטו במקום נסיעה של 5 דקות כל נסיעה זה חצי שעה וחלילה אם יהיה להם משעמם."

"את הקבלן זה ממש לא מעניין" היא מוסיפה "ניסינו לפנות כמה פעמים ולא קיבלנו מענה אפילו לא כיבדו אותנו בתשובה למייל, גם בתקופת המלחמה עם האזעקות ברקע את לא יודעת איזה ילד להוריד קודם. חיים עם קרטונים כבר חצי שנה כי חשבנו שעוד מעט עוברים וכל פעם הקבלן שלח שקר חדש."

היא משתפת שהמצב גורם להן כמשפחה להוצאות כלכליות כבדות: " אנחנו גרות בשכירות, בעל הדירה העלה לנו את השכירות כי היו צריכים להיכנס דיירים חדשים וזה המחיר שהוא סגר איתם. ואת מוצאת את עצמך שאין לך ברירה את תקועה ומשלמת גם שכ"ד וגם משכנתא כמעט מלאה ועוד שני ילדים במשפחתון פרטי הגדול בן 2.8 והקטן 11 חודשים."

וזוג צעיר מספר: " התחתנו לפני שנה וחצי. רכשנו דירה בפרוייקט, ובאותה תקופה גרנו אצל ההורים כדי להצליח לחסוך קצת כסף עבורה. כמו כולם הובטח לנו לקבל את המפתח באוגוסט 23, אבל המלחמה התחילה חודשיים לאחר מכן וגררה אותנו למצב שאחי ומשפחתו עברו לגור איתנו אצל ההורים. מפאת חוסר מקום בדירה עברנו לגור חודש אצל חברים (וכל סופ״ש חזרנו ללילה ואז חזרנו לדירה).

 לאחר מכן ניסינו לחפש דירה להשכרה אבל המחירים לא אפשרו לנו גם לשלם משכנתא (שגם עלתה בטירוף עם הריביות בשנה האחרונה ובפרט עם פרוץ המלחמה) וגם לשכור וכך יצא שזזנו מס׳ פעמים בין מס׳ דירות בחודשיים (!!!) ולבסוף הגענו לגור בדירה ללא ממ״ד (מקלט 3 קומות למטה). אם הקבלן היה עומד בהבטחתו לפני המלחמה כבר היינו בדירה שלנו ועוברים את זה בצורה קצת פחות מטרחנת ומלחיצה. בנוסף, חוסר השקיפות והוודאות מצד הקבלן לאורך הדרך (עד לאחרונה ממש) ובעיקר עם פרוץ המלחמה, מאוד הקשתה עלינו לקבל החלטות נוספות לגבי דיור ובכלל החיים שלנו."

משיחה נוספת שסיפרה אחת הרוכשות שהקבלן הציע פשרה לרוכשי הדירות, עוד לפני פרוץ המלחמה באוקטובר האחרון. הדבר גרם להתרעמות, מכיוון שעל פי החוזה, לטענתה, "בדירה בת 4 חדרים לדוגמא, היה צריך הקבלן לשלם להם הוצאות שכ"ד, בגובה 150%, בעוד שבפועל, הוא התעלם מחובתו בחוזה, והציע מימון שכ"ד בסך של 5,300 ₪. חוזה מחייב את שני הצדדים, זוהי סחיטה, לא פשרה" אמרה.

הבעיות הכלכליות והמתחים שנוצרו, גרמו למשפחה אחת, עליה אנו יודעים, להתפרק. מספר לנו אחד הרוכשים: "אנחנו זוג עם 3 ילדים שהיינו אמורים להיכנס לבית חלומותינו בפרוייקט של אסיה, עיכוב המסירה הזה גרם לנו לקשיים כלכליים ולחצים נפשיים ובסופו של דבר נפרדנו."

הוא ממשיך לתאר את המצב אליו נקלעה משפחתו: "האישה גרה עם הילדה בסטודיו עלוב בגן יבנה מאחר שהילדה כבר נרשמה לביה"ס נעמי שמר והיא מחכה שהדירה תימסר בכדי להיכנס לגור שם לשנתיים הבאות ולאחר מכן למכור את הדירה רק בכדי לצאת מהמצב שנכנסנו. אני במקביל שוכר באשדוד, 2  הילדים הנוספים גרים איתי, ומן הסתם השכירות שהקבלן הציע לנו לא מכסה את ההוצאות החודשיות. יש לקבלן הרבה אשמה במצב שנקלענו אליו, הוא עשה כל כך הרבה עוול למשפחות." סיים את דבריו.

נציגות רוכשי הדירות

רוכשת נוספת מתארת את התלאות שמשפחתה עוברת: "אני נשואה עם 3 ילדים. זכיתי בסוף שנת 2017, בהגרלה של המחיר למשתכן בגן יבנה עם הקבלן אסייה סיירוס. לפי החוזה הדירה הייתה צריכה להימסר באוגוסט 2023 דבר שלא קרה. במקרה שלי, באוגוסט הבניין עוד היה עם פיגומים ובטח שלא לקראת סיום ואכלוס. מכיוון שבחודש ינואר הייתה תחושה שהוא יעמוד בזמנים רשמתי את ילדיי למסגרות בגן יבנה. אוסיף להגיד שחוסר השקיפות ושיתוף פעולה של הקבלן איתנו, הרוכשים, הביא לפלונטר בלתי הפיך בחיינו."

"יש לנו ילדה עם לקות ראייה שלא מתניידת לבד, אין בגיל שלה צהרון וזה שאין לנו בית להגיע אליו מביא אותי למצב שאני מחוסרת עבודה על מנת שאוכל לדאוג לילדי בשעות אחר הצהריים כשהם מסיימים את המסגרות. אומנם לקחתי בחשבון שיש אופציה שהוא יתעכב ואולי ינצל את הגרייס שלו עד תחילת אוקטובר אבל גם בחודש זה הבניין לא היה לקראת סיום עבודה שלא קשורה לגורמים חיצוניים כמו ביוב וחשמל שעליהם הוא נשען. אני מספטמבר נוסעת עם ילדיי מבת-ים לגן יבנה וחזרה כל יום. עלויות הדלת ופחת הרכב מטורפים. שלא נדבר על הפן החברתי של ילדי שמחריג אותם מחבריהם ללימודים."

"גם אחרי שיחה עם הקבלן מרגיש שיש אי ודאות למתי הוא יסיים את העבודות. בעיניו, של הקבלן, הבעיה שהוא לא מאכלס/ מסיים את הבנייה בחלק מהבניינים נובעת מבעיית החיבור לביוב שכרגע עומדת באוויר ואיתה 220 זוכי מחיר למשתכן ועוד לא הזכרתי את השוק החופשי. יש ניצול של המצב מצד הקבלן וסחיטה של הרוכשים שנמצאים גם ככה באוויר ובלחץ כלכלי מאחר והם משלמים שכירות ומשכנתא יחד.  אוסיף ואומר שאני בין הזוכים שנפגשו עם הקבלן והמועצה לקבלת תשובות בנושא הביוב ולא ברור איפה הדבר נעצר. המחדל היותר גדול שהמועצה, תאגיד המים היו מודעים עוד בתחילת פרויקט מחיר למשתכן שהחל בשנת 2014 שעתיד להתאכלס באזור מסוים קבוצה גדולה של זוכים ושוק חופשי ולא קודם בשום צורה תשתיות ביוב על מנת להקל את האכלוס ולמנוע מצבים שכאלה."

ומשפחה נוספת: "אנחנו זכינו במחיר למשתכן בגן יבנה. לקחנו משכנתה וכמובן שלקחנו מרווחי ביטחון כדי שלא נצטרך לשאת בשני התשלומים ביחד.הבעיה היא שהקבלן התחיל ליידע אותנו שלא ימסור השירות בזמן עוד במאי. מאז ועד היום כל מה שהוא עושה זה למרוח אותנו. עכשיו, הוא גם מסביר שזה לא תלוי בו, אלא בתאגיד המים וברשות המים. לצערנו, גם הם לא תורמים לעניין. כל הזמן מוכרים לנו סיפורים ומכתבים. כל גוף מאשים את השני וכמובן שמי שנשאר לשלם 10000 שח לחודש שכר דירה למשכנתא, זה אנחנו."

"גם לתבוע כרגע זו בעיה, כי אנחנו לא יודעים כמה זמן יימשך העיכוב, כי הרי תביעה אפשר להתחיל רק אחרי שקיבלנו הדירה וגם אז, אף אחד לא מבטיח לנו שנזכה, בטח עם המלחמה. וגם אם נזכה, עד שנראה את הכסף זה לא פחות משנתיים במקרה המהיר. אנחנו מהדקים את החגורה ונזהרים עם כל שקל אבל כמה זמן אפשר? נראה שאף אחד מהגורמים בין אם זה הקבלן, רשות המים או מי יבנה לא ממש מתאמץ, הרי זה לא הם שמשלמים את הסכומים המגוחכים האלה כל חודש."

מכיוון שרוב הטענות כלפי הקבלן המבצע היו על חברת אסיה סיירוס פנינו לחברה, וביקשנו את את תגובתם. דוד גדג', סמנכ"ל מכירות ושיווק: "רק לאחר שרשות המים תחבר את הפרויקט לביוב יהיה ניתן לקבל טופס 4 ולאכלס את הדירות. באשר לשאר הטענות, מדובר בטענות מופרכות שכן החברה העמידה רפרנט מטעמה שנמצא בקשר רציף עם נציגות הדיירים."

ביקשנו את תגובת מועצת גן יבנה, היא מובאת כאן כלשונה: "המועצה המקומית גן יבנה דוחה כל טענה בדבר עיכוב כלשהו באכלוס הדירות בפרויקטים המדוברים הנוגע לסמכויותיה. נהפוך הוא, המועצה סייעה ותמשיך לסייע לרוכשי הדירות עד לאכלוסם כמפורט לעיל.

בראש ובראשונה נציין כי המועצה פעלה יחד עם הוועדה המקומית לתכנון ובניה על מנת להעביר את התנאי של חיבור הביוב משלב היתרי הבנייה לשלב האכלוס וזאת לאחר שהמדינה התחייבה להשלים את הפתרון לביוב.

יתרה מכך, הממונה הראשי על כלל תאגידי המים והביוב מטעם מדינת ישראל (כולל על תאגיד מי יבנה), מר רביע אגבריה, נתן פתרון לטובת האכלוס באמצעות חיבור מערכת הביוב בשכונה החדשה למט"ש אשדוד. פתרון שאותו תאגיד מי יבנה אמור היה לממן.

אלמלא התערבותו של ראש המועצה בכדי לסייע לרוכשים לא היה ניתן גם הפתרון הזמני של החיבור לאשדוד ועד היום לא היו ניתנים היתרי בנייה לפרויקט והוא היה מתעכב בשנים רבות. לצערנו, תאגיד מי יבנה סירב לממן את הפרויקט ומשך את תשובתו במשך תקופה ארוכה. גם כאן, המועצה מתוך אחריות ודאגה לתושבים החדשים, נכנסה בנעלי התאגיד, ושילמה במקום התאגיד את הסכום שהתאגיד נדרש לשלם לטובת ביצוע פתרון הביוב שהעלה הממונה על תאגידי המים והביוב, בכדי למנוע את העיכוב באכלוס הדירות.

במקביל, המועצה תובעת מתאגיד מי יבנה את השבת הכספים שנתנה המועצה למען קידום חיבור מערכת הביוב למט"ש אשדוד ולקיחת אחריות מלאה על טיהור השפכים כמצפה ממנו.

המועצה, יחד עם הממונה הראשי על תאגידי המים, אפשרה למספר גבוה של יחידות דיור להתאכלס כבר בשלבים המוקדמים, על בסיס קידום פתרון חיבור הקו לאשדוד וקליטת השפכים במתקן הטיהור בחצור.

נכון להיום הקו כבר כמעט הושלם אך לצערנו תאגיד מי יבנה ממשיך בסירובו לקבל אחריות על הולכת השפכים וטיהורם באשדוד וגם בעניין זה המועצה תיאלץ להגיש תביעה כנגדו.

לאור כל האמור לעיל, המועצה מבהירה כי אינה שבעת רצון מהתנהלות התאגיד והפגיעה ברוכשי הדירות ותעשה כל שלאל ידה כדי שהתאגיד ישתף פעולה וייתן פתרונות כפי שמצפה ממנו בחוק. אנו נמשיך לעקוב ולפעול לטובת ביצוע הפרויקט בתקווה שהדברים יקרו במהרה."

ביקשנו גם את תגובת מנכ"ל תאגיד מי יבנה, אבישע קליין: "התאגיד בעבר התנגד למתן היתרי בניה. לאחר שהוצאו היתרים חרף התנגדות התאגיד והתנגדות מ. הבריאות ו מ. הגנת הסביבה, התאגיד פועל לפי הנחיות רשות המים לכל דבר ועניין".

 לשאלתנו האם יש צפי לפתרון הבעיה ולאכלוס הרוכשים ענה: "לוינשטיין,  139 דירות יחוברו לפי הנחיה של רשות המים." ומה עם פרוייקט אסיה סיירוס? ביקשנו לברר, ותשובתו היתה: "כרגע ההנחיה היא לגבי 139 הדירות בלוינשטיין, והם יחוברו בהקדם."

ולסיכומו של עניין, מאות משפחות עדיין לא נכנסו לדירות אותן רכשו במיטב כספם, כל הגורמים המעורבים נתנו את תגובתם, לשיפוטכם. עפ"י תגובת מנכ"ל מי יבנה, אולי אנו אנשי בשורה לרוכשים בפרוייקט לוינשטיין. לגבי פרוייקט אסיה סיירוס, לצערנו, נכון לעכשיו, אין בפינו תשובות ברורות, או בשורות.

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה