גן יבנה: פארק לרווחת התושבים או פגיעה באיכות החיים?

$(function(){setImageBanner('93a41f3f-6542-43ff-89a8-1b94d413aa90','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26322,'Image','');})

בעקבות פניית נציג של התושבים העתידיים בשכונות החדשות ההולכות ונבנות בגן יבנה, יצאנו לבדוק את טענותיהם בשטח. עפ"י דבריהם, הפארק ההולך ונבנה, בסמוך לפרוייקט בו רכשו דירות, יפגע באיכות חייהם, מסיבות שונות. לפרטים נוספים>>>

כאמור, בעקבות פניית נציג המשפחות, תומר מושקוביץ, יצאנו לשטח לבדוק  את טענות הדיירים העתידיים. בפרוייקט (קבלן אסיה סיירוס ,פיתוח פארק לניארי תמל 1003 דרומית בגן יבנה חברה יזמית ערים), נפגשתי עם תומר, ששטח בפני את הבעיות, שלדעתם, תפגענה באיכות חייהם.

יש לציין, שעל פי הניראות בשטח, הולך ונבנה פארק גדול ומרשים. אכן ישנם מקומות, בהם המתקנים סמוכים מאוד לבניינים הנבנים, והחשש של המשפחות מובן. עם זאת, לא כל התושבים, על פי הבנתנו, שותפים לבקשות לשינויים, הדעות חלוקות לכאן ולכאן.

תומר מושקוביץ

מספר תומר מושקוביץ, נציג המשפחות: "לפני כחודש ימים בערך התעוררה בעיה כאשר הגענו לפרוייקט באקראי וגילינו שנבנה סמוך לבניינים שלנו מתקנים של הפארק במרחק של 2 מטרים ועמודי ציליות בגובה של 4-6 מטרים.

יש לציין שדבר כזה יגרום לנו התושבים החדשים מפגע רעש, פגיעה באיכות החיים והניראות מתוך הבית, חוסר טוטאלי של פרטיות, ואציין ואומר שיש על חומות הבניין פתחי איוורור של החניון התת קרקעי אשר פולטים גזים ורעלים החוצה על המתקנים מכיוון שהם קרובים כמטר מהם."

תומר מושקוביץ

ממשיך, תומר, ואומר: "במשך כשבועיים ניסינו לתפוס את חברת ערים החברה היזמית של הפארק וכשראינו שמאוד קשה להשיג מהם תשובות פנינו למועצה, בהתחלה כולם ניסו להפנות אותנו מאחד לשני עד שפנינו באופן ישיר לראש המועצה דרור אהרון אשר קיבל אותנו בזרועות פתוחות ונכונות להקשיב לנו ואף לנסות לפתור לנו את הבעיות.

דרור זימן אותנו לפגישה, בפגישה נכחו מחברת ערים ואנו נציגי הפרוייקט מצד הדיירים בעניין זה. הוצעו פתרונות כאלה ואחרים שחלקם מופיעים בתוכנית וחלקם לא באמת פותרים לנו את הבעיה.

אני שואל את עצמי, יש חברה שמתכננת ושולחת למועצה אישור לתכנית, אף אחד במועצה כולל מהנדס העיר לא ראה את הסמיכות לבתי מגורים? זה מחדל שיכל להימנע מלכתחילה. יש לציין שפנינו אליהם כאשר יצקו את הבטון ועמודי ציליות בודדים, מתקנים הונחו בקירבת מקום אך לא קובעו לאדמה וביקשנו שיעצרו לשניה לברר מה קורה פה אך נענינו בשלילה. בפגישה עם דרור נאמר לנו שהוא ביקש מחברת ערים לעצור עד לפגישה איתנו והייתה לנו תחושה טובה של בואו נדבר, אציין שלמחרת הפגישה המשיכו חברת ערים לקבוע עובדות בשטח ובנו את הציליות."

מוסיף תומר: "אציין בנוסף שחברת ערים בנתה סמוך לאחד הבניינים מתקנים נגישים לבעלי מוגבלויות, כשלעצמו זה מבורך ואנחנו בעד רק מה, שבתוכנית שקיבלתי מהקבלן על ידי אשת המכירות בזמנו, ויומיים לפני הפגישה עם דרור העוזר האישי של דרור שלח לי את התוכנית המאושרת לטענתם ומה שמופיע במשרד הקבלן של חברת ערים לא מופיע שום מתקן מול הבניין מה שזה אומר שהם חורגים מהתכנית מבלי לשאול אף אחד, ממש מערב פרוע!

  1. אנו דיירי סוג ב כנראה של פרוייקט אסיה סיירוס נעשה הכל עד שהמתקנים יורחקו/יועתקו מליד הבניינים שלנו, הפארק הוא דבר מבורך אבל לא על הבתים שלנו במרחק בלתי סביר לכל עין או איש מקצוע.
  2. בימים האחרונים אנו פועלים להתאגד כל ה 200 משפחות שעתידות להתאכלס בחודשים הקרובים יחד עם השכונות הסמוכות לנו שנבנות זה עתה ומתאכלסות גם כן ולהיות כאגרוף ברזל על איכות החיים שלנו כאן.

הופתעתי לגלות שבעיה זו לא רק אצלינו בשכונה החדשה אלא גם בותיקות והם סובלים מרעש מתמיד ונשמח שישתפו איתנו פעולה ונפגין סולידריות יחדיו.

לפני מס שנים בבאר שבע, גבר בשנות 40 לחייו בשעות אחר הצהריים ירד לבקש ממספר ילדים שקט מכיוון שעשו רעש מתחת לבניין שלו ממתקנים סמוכים, כולנו יודעים איך זה נגמר ואותו גבר כבר לו בין החיים.

אנו רוצים למנוע בעיות בעתיד רק שהפעם יתאפשר לאנשים להיכנס לביתנו מבצרנו בפסיעה אחת קטנה.

תומר מושקוביץ

הרי לא סתם המדינה הוציאה חוברת ובה רשום שמתקנים יותקנו רחוק ככל האפשר מבתי מגורים, אז אף אחד לא לומד מזה?

הכתובת על הקיר ושלא תגידו שלא אמרתי.

תומר מושקוביץ

אסיים בזה שאנו סומכים על ראש המועצה שיעשה הכל כדי להטיב עימנו, שיהיה איתנו יד אחת מול חברת ערים להזזת המתקנים כדי שלא יעברו לגן יבנה תושבים ממורמרים עוד לפני שעברו.

אציין שראש המועצה נותן לנו אוזן קשבת ואנו מודים לו על כך ומבינים שהכל בסופו של דבר בידיים שלו, הוא הכתובת הבלעדית שלנו."

ממועצה מקומית גן יבנה, מבהירים:

"בשבוע שעבר, לבקשת מספר מתושבי השכונה החדשה ומתוך רצון להקשיב באמת ובתמים לפנייתם ולנסות להיות להם לעזר במצוקתם, הזמנו אותם וקיימנו פגישה בלשכת ראש המועצה יחד עם מהנדס המועצה, אדריכל השצ"פ, בכירי חברת ערים ועוד על מנת לנסות ולראות מה ניתן לעשות למענם.

בפגישה סקר ראש המועצה בפניהם את הנושאים בהם המועצה מטפלת בכל התקופה האחרונה למען איכות חייהם – נושא הביוב שלגביו אנו לוחצים על המדינה למתן פתרון ואכן אנחנו מגיעים לפריצת דרך לאחר השקעה של המועצה בסכום של כ-2 מיליון שקלים, הקמנו את כביש היציאה הצפוני בטרם האכלוס כדי לקצר את הזמנים למרכז הארץ, הקמנו אשכול גני ילדים, בית ספר יסודי חדש, הצבנו פתרונות ניקוז בשל הסמיכות של השכונה לקרקע חקלאית, הוספנו חדרי טרנספורמציה על מנת לשפר את איכות אספקת החשמל לשכונה וכמובן אנו מקימים פארק בגודל 100 דונם שיהווה ריאה ירוקה.

בפגישה הדגישו התושבים את החשש שלהם מפני מטרדי רעש, נראות הפארק מחלק מדירותיהם, הקרבה של מספר מתקנים לילדים עם צרכים מיוחדים לחומת הדירות וביקשו לבדוק את האפשרות להעתיק מן המקום חלק מהמתקנים ולהרחיקם.

הבנו את החששות שלהם ולא התעלמנו מהן, ביצענו סיורים בשטח על מנת להבין את הטענות לעומקן, בדקנו מה ניתן לשנות ומה לא על פי חוק ובעיקר עסקנו מה כן ניתן לעשות עבורם.

הצגנו בפניהם את נושא קווי המים הנמצאים במקום, קו למים מושבים וקו מקורות שעוברים ממש בסמוך ושבגללם העבודות להקמת הפארק נעשות בהתחשב במגבלות בשטח (אסור להקים מתקנים לדוגמא מעל לקו המים).

הבהרנו בפניהם שמתקנים שעלולים להוות מפגעי רעש כמו לדוגמא פארק כלבים הורחקו, והמתקנים המדוברים הם יותר נדנדות ייחודיות לילדים עם צרכים מיוחדים ואת שאר המתקנים הרחקנו ככל שניתן.

בנוסף, הבהרנו שכלל העבודות נעשו בהתאם לתכניות שאושרו ובצורה המיטבית על מנת שיעמוד לרשותם פארק מהיפים והאיכותיים בכל איזור השפלה.

לאור כל מה שעלה בפגישה, הצגנו בפניהם מספר פתרונות אפשריים לשיפור המצב  -

1.סגירת מתחם המתקנים בשעות הערב המאוחרות ועד שעות הבוקר כפי שנעשה בפארק ע"ש 'רונה רמון'.

  1. גידור מקומות על מנת למנוע מטרדי רעש בשעות לא סבירות.
  2. רישות הפארק במצלמות שיאפשרו מעקב בזמן אמת.
  3. נטיעת 'פס ירוק' של צמחיה בין החומה למתקנים.
  4. הנמכת הציליה ל-'אוזניים תחתונות' ככל שניתן.
  5. ביצוע בדיקת פירי האוורור שנמצאים בקרבה לגן השעשועים לבקשתכם בכדי לודא שאין בעיית גזים.

לסיכום, הפארק נעשה תוך כדי הליך תכנון קפדני ובהתאם לכל האישורים ונועד להוות ריאה ירוקה של פנאי ומשחק לכלל דיירי מחיר למשתכן.

בהתאם לסיכום נערך דיון פנימי יחד עם חברת ערים, לפי עמדתם לא ניתן לבצע שינוי כלשהו לאור העובדה שקיימת רצועה צרה של חברת 'מקורות' באזור זה.

במקומות בהם ניתן היה להרחיק מתקנים, זה בוצע, כמו כן ישנם חוזים חתומים וכול שינוי כזה עלו לגרור הפרות חוזים עם משמעות כלכלית לכלל הנוגעים לעניין.

בנוסף מדובר על שצ"פ הדורש אישורי קונסטרוקטור ומכון תקנים, הוא עומד בכול הדרישות וניתן לממשו עד גבול מגרש כפי שנעשה בכול מקום.

לפיכך, נשמח להיפגש עם התושבים שוב על מנת לבדוק אילו מהפתרונות נוכל לקדם יחד בשיתוף פעולה לטובת כל הנוגעים בדבר."

פנינו אל יוני דובב, סמנכ"ל פרוייקטים, ערים, להלן תגובתו:

"הפארק נעשה מתוך תכנון מעמיק, המתחשב במגבלות הקיימות בשטח (קו ראשי של מקורות עובר באמצע השטח וישנן מגבלות בעבודות הפיתוח בקרבה אליו), בהתאם לכל האישורים הנדרשים והוא בא לשרת את כלל תושבי השכונה ולרווחתם.

בקשתם לתזוזה של המתקנים לא תקטין את הרעש, שהיה העיקר בטענותיהם, ואף לא תשנה את הנראות של הפארק מדירותיהם. בעת רכישת דירותיהם, הם היו  אמורים לדעת על דבר קיומו של הפארק ולהשלכות מכך.

יישום דרישותיהם להעתקת מתקנים או להסרת חלקם, לא תשנה את אופיו וייעודו של הפארק, אך בהחלט הינה בעלת השלכות משפטיות וכספיות.

עלי לציין, שכפי שייצגו הדיירים הללו את עמדתם הסובייקטית, יוכלו תושבים אחרים לטעון, שחלה עלינו חובה לא לשנות דבר בפארק ולתבוע את ביצועו כמתוכנן, לטובתם ולתועלת ילדיהם; כל שינוי בפארק יחייב אותנו לתת מענה הולם לפונים הללו.

הצענו, בתמיכת ראש המועצה המקומית, מספר שינויים מועילים, אך הם דחו אותם וראו בהם כלא מספקים. 

אני מציע שתעשה חשיבה נוספת שלהם, לקבלת הפארק ולחשיבותו הציבורית, הלוקחת בחשבון את כלל צרכי הקהילה ולא רק של הדיירים הגובלים בפארק, שבחרו מראש לדור בסמוך אליו."

אם אתם מכירים אנשים תושבי גן יבנה, מעוררי השראה, עם סיפור מיוחד, תרומה מיוחדת לקהילה, או כל סיפור אחר שקשור לגן יבנה ויעניין את הקוראים, השאירו פרטים בכתובת המייל שלי  [email protected] 

ואשמח ליצור קשר.

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה