מרכז קומפוסט חדש נחנך ב"עם הטבע" גן יבנה

$(function(){setImageBanner('c953c476-8578-4679-916c-318e446ba84b','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26322,'Image','');})

ביום שלישי האחרון, נחנך בשעות אחה"צ, מרכז הקומפוסט החדש, ב"עם הטבע – מרחב חברתי ירוק", גן יבנה. לטקס הסרת הלוט הגיע מגוון גדול של אנשים, נציגי שת"פ, מתנדבים ותושבי היישוב

כבר משער הכניסה לחווה האקולוגית "עם הטבע – מרחב חברתי ירוק", הנכנס מרגיש כאילו ועבר למימד אחר. הרוגע, השלווה, ציוצי הציפורים, צחוק ילדים, יער המאכל ונקודות החמד, המתגלות, בדרך לנקודת המפגש, מכניסות את הצועד בדרך למצב רוח אקולוגי, גם אם, אקולוגיה היא מילה זרה לו.

צילום ג'ני זרח

הדרך מתחילה במעבר הבנוי מעצים ממוחזרים, כעין חופה. מצדדיו בנויות אדניות, שמן הסתם יתמלאו בזמן הקרוב, בצמחים. לצד הדרך ערוגות לגידולים שונים, החצילים פורחים בצבע סגול, ושאר צמחי תבלין, חסות וירקות מאכל.

ליד מרכז הקומפוסט החדש, בריכת דגים אקולוגית. הבריכה נבנתה לפני מספר שנים, ומאז מחזיקה את עצמה בריאה, ללא התערבות מכנית או אנושית.

צילום ג'ני זרח

את פני האורחים קיבלו כדי מים צוננים בטעמים, מצמחים שנקטפו כמובן מיער המאכל, וכדורי בריאות מפנקים. לפני הסרת הלוט, נשאו דברים אורלי קנת, מנהלת החווה ונציגים נוספים, שנוגעים בחווה בדרך כזו או אחרת.

צילום

צילום ג'ני זרח

בלטה במיוחד שי לי המקסימה, ילדה בת 9.5 שהסבירה כי היא באה לומר שהיא: "כועסת בכללי על כל הגדולים שלא דואגים שכשאני אהיה גדולה יהיה לי עולם נקי ויפה, בדיוק כמו שהיה לכם, כשהייתם בגילי." ונתנה פתרון אקולוגי לזבל האורגני: "הרעיון שלי הוא שנכין ונקים קומפוסטים גם ברחובות וגם בשכונות, אפילו בבתי הספר. אמנם אני ילדה קטנה, אבל בטוחה שמה שאני אמרתי, הוא הפתרון הכי הגיוני לעשות."

התולעים האדומות שעוזרות לקומפוסט להיווצר, הוצגו בפני האורחים והוסבר להם, עד כמה הן חשובות בפירוק הזבל האורגני ובייצור קומפוסט טוב ובריא.

צילום ג'ני זרח

לאחר הטקס, הוזמנו האורחים, להגיע לצידה השני של החווה, ליד המשתלה. שם הוקם מטבח חיצוני על טהרת מיחזור זבל אורגני. בני הנוער המתנדבים, הכינו לאורחים סירים עמוסים פופקורן טעים, על כירת גז, הפועלת על גז המופק מזבל אורגני במקום. בזמן זה, הסבירה אורלי קנת על הרכש החדש של החווה, הביוגז. עליו נרחיב בהמשך, בראיון עם אולי קנת.

אורלי, ברכות לפתיחתו של מרכז הקומפוסט החדש ב"עם הטבע". תוכלי בבקשה, להסביר בכמה מילים, מהו המרכז הזה?

"מרכז הקומפוסט שהוקם ב"עם הטבע" בשיתוף פעולה עם המועצה המקומית, המשרד להגנת הסביבה ואיגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד -חבל יבנה, הוא צעד פשוט והגיוני בדרך לגן יבנה ירוקה וחכמה. המציאות היום היא שפסולת אורגנית שנוצרת במטבח הביתי, במכולות, בסופר ובמסעדות מגיעה לפח הירוק ומשם נוסעת עשרות קילומטרים כדי להיות מוטמנת באדמת הנגב. הובלת הפסולת היא יקרה והטמנת הפסולת מייצרת זיהום מי תהום, זיהום אויר והרים של פסולת וסירחון.

האבסורד הוא שלטבע יש פתרון פשוט, יעיל וחינמי לגמרי. בטבע אם מכניסים לקומפוסטר את כל שאריות האוכל שלנו ומערבבים עם עלי שלכת וגזם גינות, תוך כמה חודשים נוצר דשן נפלא וריחני שניתן להשיב אותו לאדמה. מליוני מיקרואורגניזמים יודעים לעשות את הפירוק הזה והם לא דורשים שום שכר על עבודתם. מרכז הקומפוסט שלנו הוא מקום שבו זה קורה הלכה למעשה."

האם כל אחד יכול להגיע למרכז הקומפוסט ולהוסיף את הפסולת האורגנית הביתית שלו?

"כל תושב גן יבנה מוזמן להגיע אלינו ל"עם הטבע" עם שקיות פסולת אורגנית מהבית ולהכניס לקומפוסטר. (שאריות פירות, ירקות, לחם, פסטה, אורז, תבשילים למיניהם, קליפות ביצים...למעשה הכל להוציא שאריות בשר). בטח תשמחו לשמוע שבשנה האחרונה תושבי גן יבנה כבר הביאו מעל 100 ק"ג פסולת אורגנית."

מתי ניתן להגיע  והאם מספיק להביא את הפסולת האורגנית אליכם, או שצריך לבצע פעולות נוספות במקום?

"ניתן להגיע בכל שעה ששערי החווה פתוחים ולהביא את הפסולת. אם תרצו תוכלו להכניס בעצמכם לקומפוסטר ולראות כמה פשוט וקל התהליך. כל הסיפור לוקח כ 30 שניות."

ספרי לי קצת על מערכת הביוגז שהותקנה אצלכם לאחרונה, ואיך היא מנצלת את הפסולת האורגנית, לייצור גז בישול ודשן אורגני נוזלי?

"מערכת הביו גז היא פתרון חדשני נוסף לפסולת אורגנית. זה מעין בלון שחור גדול מפלסטיק קשיח שיש לו שני פתחים. בראשון אנחנו מכניסים מדי יום 12 ליטר של שאריות אוכל. בצד השני של הבלון יש פתח דרכו יוצא גז בישול שמחובר לכיריים. מדי יום יש לנו נפח גז שמספיק לשלש שעות בישול. איך הפלא הזה נוצר? בתוך הבלון יש מושבה של מיקרואורגניזמים שמפרקים את שאריות האוכל. תוצר הפירוק שלהם הוא הגז. המערכת הזו גם חוסכת שינוע והטמנה של שאריות אוכל וגם חוסכת שינוע של בלוני גז כבדים. בעצם נוצר כאן מעגל סגור, נקי וירוק ללא שום זיהום בדרך: אנחנו קוטפים ירקות ופירות מהערוגות של "עם הטבע", מבשלים אוכל מזין ובריא על הכיריים של הביו-גז וזורקים את כל שאריות המזון לתוך המתקן."

המקום מדהים, היוזמות ברוכות, אבל איך מביאים את הציבור להפריד ולאסוף זבל אורגני ולהביאו לכאן?

"הצעד הבא של הפחתת פסולת חייב להיעשות ברמה יישובית. יש בישוב כמה עשרות משפחות שלהן קומפוסטר ביתי אבל כדי להצליח להפחית באופן משמעותי את כמות הפסולת שיוצאת מהישוב להטמנה (ועולה לנו מיליוני שקלים בשנה מכספי ארנונה), צריך לפרוס ברחבי הישוב קומפוסטרים ציבוריים. מדובר במיכלים סגורים ונקיים, ללא ריחות, ללא חרקים למיניהם. מיכלים פשוטים להפעלה. התושבים יזרקו פנימה פסולת אורגנית ומצד שני יוכלו לקבל שפע קומפוסט להזנת העצים והצמחים בגינות. אם כל תושבי גן יבנה יתגייסו לחיים ירוקים, לא רק שנתרום להפחתת הזיהום במדינה (ובפלנטה) שלנו, אלא שייווצר חיסכון כספי אדיר שיוכל להיות מופנה לפעילות חינוך ותרבות בישוב."

משהו נוסף שלא שאלתי ותרצי לציין?

"תודה לכל השותפים שלנו בהקמת הפרויקט וליזמים שלו- מתנדבי המשתלה החברתית של "עם הטבע"."

לסיכום, אם עדיין לא ביקרתם בפינת החמד "עם הטבע – מרחב חברתי ירוק", זה הזמן לעשות זאת. המקום קסום, ומחנך את הילדים, הוריהם, ואף את הסבים והסבתות שלהם לקיימות ולחיים אקולוגיים. ואולי גם תקחו יוזמה, ותאספו זבל אורגני בשקית, במקום לזרוק לפח הביתי, ותלכו יחד עם הילדים, לעשות מעשה קטן וטוב, לטובת כדור הארץ ולטובת הדורות הבאים.

רוצים להמשיך ולהיות מעודכנים בכל מה שקורה בחווה? כנסו לקבוצת ווטסאפ שקטה https://did.li/2Nsaa

קרדיט צילום התמונות באלבום המצורף: ג'ני זרח

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה