נכות, אומנות, שיקום וים האהבה שביניהם

$(function(){setImageBanner('94da8cf3-fe0f-40f4-9045-c8b744c53af0','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26322,'Image','');})

נפלה הזכות בחלקי מערכת גן יבנה נט לבקר לאחרונה במרכז אומנויות שקומי לנכי צהל א.ת.ג.ר אשדוד. המקום מהווה בית שני ל 75 חברים, מכל אזור השפלה, שמגיעים דרך משרד הביטחון, והשיקום שלהם נעשה באמצעות סדנאות אומנות מגוונות. בשבוע הבא, תתקיים המכירה השנתית של יצירותיהם, וההכנסות חוזרות כמובן לרווחתם. גם לגן יבנה יש נציג במקום, בני צבר, אמן פיסול בקרמיקה שאיבד את ראייתו, אך לא את תקוותו ולא את חוש ההומור שלו. היצירות של החברים יפות ומגוונות, הקהל הרחב מוזמן להגיע, להכיר, ליהנות, לפרגן, וגם לקנות, לפרטים>>>

מרכז אומנויות שקומי לנכי צהל א.ת.ג.ר אשדוד הוקם בשנת 1996, בבית לברון שבאשדוד. בשנת 1998, עבר למקומו הנוכחי, שברחוב אברהם שפירא 4 אשדוד, ומאז מנוהל על ידי הגב' מתי דה – וינטר, שחזונה ושאיפתה ל "מקום שמהווה בית" עבור נכי צה"ל, הם אור לרגליה בניהול. 

גם לגן יבנה יש נציג במקום, בני צבר, עליו פרסמנו כתבה לפני כשנה וחצי. בני הוא אמן פיסול בקרמיקה שאיבד את ראייתו, אך לא את תקוותו ולא את חוש ההומור שלו. לאחרונה, הוא מספר, שינה וחידש את כל תצוגת גן הפסלים שבביתו, בעזרתה של האחת והיחידה, האישה שאיתו, מירי. הבטחתי להם שאבוא לסקר באהבה, את התצוגה החדשה, בקרוב.

צילום ג'ני זרח

(מתי דה - וינטר, בני צבר וחבר נוסף)

"כל נושא הכלכלה, קניות, כסף מנוהל ע"י החברים עצמם." מספרת מתי ומוסיפה: "המקום שייך למשרד הביטחון (אחראי על שליחת הנכים) ואוניברסיטת בר אילן (המתפעלת), ואף אומץ ע"י עיריית אשדוד, ממנה מקבל המקום תמיכה רבה בנוסף." במקום מטבח פעיל, הדואג מדי יום לארוחות עבור החברים, ומתופעל על ידי מתנדבים. גם כאן יש לגן יבנה נציגות בדמותם של ציפי ומני עמרן תושבי גן יבנה, המגיעים מדי יום שלישי בהתנדבות מלאה, ודואגים לאוכל טעים ומזין עבור החברים, בהמון אהבה.

צילום ג'ני זרח

כבר במעבר מן הרחוב אל תוך המתחם, דרך שער הכניסה, מרגיש הנכנס את הווייב השונה במקום. הכניסה המטופחת למרכז השיקום, בריכת הדגים, הצמחייה, פינות הישיבה, הטאבון, כוורת הדבורים, כולם מעבירים, לנכנס למתחם, את האווירה המיוחדת ואת האהבה השוררת באוויר. החל מהגב' מתי דה – וינטר, מנהלת המרכז, דרך החברים, 75 במספר, המגיעים למרכז האומנויות השיקומי, ועד ליצירותיהם היפהפיות שנעשות בהמון אהבה. משרדה של מתי פתוח לכולם, כל הזמן ותמיד עם חיוך ענק ורצון לעזור.

צילום ג'ני זרח

צילום ג'ני זרח

החברים בחרו למקום את השם א.ת.ג.ר (אהבה, תקווה, גשר, רעות) וגם לוגו. תחושת השייכות שלהם ניכרת לעין, מרגשת ונכנסת ללב. המרכז פתוח עבורם חמישה ימים בשבוע (א – ה) בין השעות 08:00-13:00, והם מגיעים לפחות 3 פעמים בשבוע. רבים מהם, מגיעים בכל יום בו המקום פתוח, חמש פעמים בשבוע.

צילום ג'ני זרח

מרכז השיקום מציע לחברים מגוון סדנאות אומנות: נגרות, מסגרות, קרמיקה, תיקי עור, ציור, פיסול, פסיפס, ויטראז, צורפות, מחשבים, כתיבה יוצרת, ספורט, אנגלית, עיסת נייר ועוד. בכל יום מתקיימות 4-5 סדנאות, עפ"י מערכת שעות קבועה, כך שהחברים יודעים תמיד אילו סדנאות מתקיימות ובאיזה יום. את שיעורי הספורט והמתיחות מעבירה, גם היא בהתנדבות מלאה, יפה לוין, נציגה נוספת של היישוב המדהים שלנו.

לשאלתי כיצד מגיעים למקום החברים הלא ניידים, עונה מתי: "מי שאיננו נייד, ואין לו רכב רפואי, מקבל הסעה ממשרד הביטחון. חוסר ניידות, לא תמנע את הגעתו של חבר למרכז השיקום" היא מדגישה. החלום של מתי בבנייתו של המרכז עפ"י דבריה: "חזונו של המקום הוא שיהיה לאנשים מקום לבוא אליו בבוקר, שיהיה להם בית, שיהיה להם לאן לצאת."

"רוב רובם", היא מוסיפה, "עם תגובות קרב (הלם קרב), ובגלל זה, הם אינם ישנים בלילות. מכיוון שהמקום כבר פתוח בשעה 7:30 והחוגים מתחילים כבר בשעה 8:30, אנו עוזרים להם בכך, להפוך את היום עם הלילה. אנשים עם תגובות קרב, ישנים מעט מאוד בלילה ולכן כדי להחזירם למסלול של יום ולילה, צריך להעסיקם במהלך היום. כך, באמצעות הפעילויות והאמנות, אנו "מושכים" להם את היום ומתחילים לעשות איתם איזושהי התחלה חדשה, מה שנקרא, חזרה לחיים."

צילום ג'ני זרח

מתי ערכה לי סיור בין כל חדרי הסדנאות, והסבירה לי, בפירוט רב, מה עושים החברים בכל סדנא, וכיצד הדבר תורם לשיקום הנכים. יש להדגיש, ממה שראו וחוו עיניי, שבחדרי הסדנאות לא חוסכים בציוד, על מנת להוציא את התוצרים הטובים והאיכותיים ביותר. מתנורי קרמיקה, לתנורי זכוכית, מסורי שולחן בנגריה, מחשבים, כלי נגינה, רתכות, או כל ציוד אחר, גדול כקטן, הנדרש לסדנאות, תוכלו למצוא כאן, לרווחת החברים.

צילום ג'ני זרח

במהלך הסיור שערכה לי מתי, היא עצרה, ולא פסחה על אף פניה של חבר שהיה זקוק לעזרתה, לעצתה, להכוונתה, או סתם לומר לה בוקר טוב, ולקבל/לתת חיבוק. את כולם היא מכירה בשמותיהם ואת סיפור ותוצאות פציעתם, גם את שמות כלבי הנחייה שלהם, שמהווים חלק בלתי נפרד מחלק מהנכים.

צילום ג'ני זרח

(עבודתו של בני צבר מתוך תערוכת "זכרון ילדות)

במסדרון של המבנה, מוצגת תערוכת "זכרונות ילדות", עבודות של החברים המתארות, בשלל חומרים, את זכרונות הילדות של היוצרים, ומחזירות את הצופים בהם אל חוויות ילדותם.

החזיר אותי למציאות פסל עץ וחלקי מתכת (שנלקחו מחלקי יירוטים או פגזים), מדהים ומרגש המתייחס לטבח הנוראי מה 7 באוקטובר. הפסל זועק את זעקתו האישית של האומן, שלמה, ושל כל עם ישראל, ולא, הוא לא למכירה, בדקתי.

צילום ג'ני זרח

בכל סדנא, בה ביקרתי, מצאתי את החברים עמלים באמנות בה הם מתמחים, ומכינים באהבה והתרגשות ניכרות לעין, תוצרים נוספים ויפים לטובת ימי המכירה.

צילום ג'ני זרח

צילום ג'ני זרח

כאמור, פעם בשנה, לפני חג הפסח, מתקיימת מכירה של יצירות החברים, והתמורה ממכירתן, כל הכסף שנאסף, חוזר אליהם לקהילה, לרווחת החברים, בפעילויות, חוגים ועוד. בשבוע הבא, בימים חמישי ושישי (12.4 – 11.4) תתקיים המכירה השנתית של אומנותם. היצירות של החברים יפות ומגוונות, הקהל הרחב מוזמן להגיע, להכיר, ליהנות, לפרגן, וגם לקנות.

צילום ג'ני זרח

המכירה השנתית של מרכז יצירה שיקומי לנכי צה"ל אשדוד, תתקיים במקום, ברחוב אברהם שפירא 4, רובע ו' אשדוד. שעות פתיחה: יום חמישי (11.4) 18:00 – 10:00, יום שישי (12.4) 14:00 – 10:00. תוכלו להתרשם ולקנות עבודות עור, צורפות, פיסול, ציור, קרמיקה, ויטראז', פסיפס, עבודות עץ ועבודות ברזל.

פרטים נוספים אצל מתי דה – וינטר בטלפון מספר 054-429-6519.

מתי דה - וינטר

(צילום התמונות באלבום המצורף ג'ני זרח ומתי דה - וינטר)

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה