שישי אישי והפעם ראיון עם הדס וייצמן. האם תהיה בעתיד ראשת המועצה הראשונה ביישוב?

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('f5bf2ece-0862-46fc-905d-3d5f6d353f4a','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,26322,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('f5bf2ece-0862-46fc-905d-3d5f6d353f4a','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,26322,'Image','');},15]]);})

הדס וייצמן, תושבת גן יבנה, עורכת דין עצמאית בעלת משרד ביישוב, חברת מועצה זו השנה השישית. לאחר הבחירות האחרונות לוקחת חלק פעיל כשותפה קואליציונית המקדמת אג'נדות חברתיות, חולמת על ייצוג נשי גדול יותר בתפקידים ציבוריים מרכזיים ופועלת רבות כדי ליצור מודעות בנושא כבר בבתי הספר ביישוב. הדס מכוונת להקמת החברה הכלכלית ולקידום אזור התעשייה ביישוב.

הדס ויצמן - פרופיל

 בת 41 נשואה למשה, אמא לאמה ומתן שהם תאומים שנושקים לגיל 10.

במקצועה  עו"ד  עצמאית, בעלת משרד המתמחה בתחום הנדל"ן והמקרקעין. כמו כן  חברת מועצת גן יבנה מאז שנת 2013.

במקור מאשדוד, אחות בכורה לשני אחים.

הדס, ספרי לנו קצת על משפחתך

"אבי היה איש ים שנים רבות, עבד כקצין קשר בחברת הספנות "צים" במשך כ-20 שנים, אמי עבדה כעקרת בית. גידלה 3 ילדים לבדה. אני מעריצה אותה על כך, היא לקחה הכל על כתפיה בלי להתלונן והייתה משענת איתנה עבורנו. מגיל קטן, עזרתי לאימי לנהל את הבית, טיפלתי באחיי הקטנים, סייעתי לה במטלות השונות והייתי סוג של מבוגר נוסף. זה היה כל כך טבעי עבורי שלא ראיתי בזה משהו חריג."

"בעוד שחיכיתי לאבי בשקיקה שיחזור מהפלגה, ויפנק את כולנו בסיפורים מרתקים  ממקומות מרוחקים שפקד במהלך ההפלגה כמו ג'מייקה, ארצות הברית ויפן.  אמי הייתה עמוד התווך שהחזיק את הבית והייתה עבורי המשענת. היום אני יודעת להעריך את הקושי שהיא התמודדה אתו. התמונה של אמי הצעירה, ממש ילדה, המטפלת במשפחתה לבדה במשך חודשים ארוכים עד שבעלה שב מההפלגה, חרוט בזכרוני."

" כשאחי האמצעי נולד, הייתי בת 7, הוא סבל מהתפרצויות זעם, היפראקטיביות, והיה לו מאוד קשה לבטא את עצמו. הבנתי מהר מאוד כי אני צריכה להתגייס לעזור בבית ולהיות תלמידה טובה בבית הספר, כך ראיתי זאת במבט של ילדה קטנה. הייתי עדה למאבק היומיומי של אמי על מנת לשלב את אחי במערכת החינוך. השקיעה בו המון שעות לימוד, הקדישה את עצמה אל הטיפול בו במסירות ובאהבה. לימדה אותנו לא להתייחס אליו כבעל צרכים מיוחדים אלא כאחד מאתנו.  וכך נהגנו. מעולם לא עלתה בבית ילדותי המילים "צרכים מיוחדים" או "מוגבל" אבל זה היה נוכח, מעולם אף לא סיפרנו לעצמנו או לאחרים כי יש לנו אח מוגבל, כאילו שיש בכוחה של המילה להפוך אותו לכזה. ילדות בצל אח מוגבל הופכת אותך לבוגר בין לילה, כאילו מה תתבכיין עכשיו ? שיש לך יותר מידי שיעורים? הכל מתגמד."

 "כל זה עיצב והפך אותי להיות מי שאני היום אדם חזק אך רגיש, רגישה לסובב אותי, אני גאה בזה כי זה גורם לי לראות מעבר לשיקולים קרים, זה מאפשר "לראות" את הצד השני.  משום מה להיות רגיש סובל מיחסי ציבור גרועים, אנשים מבלבלים רגישות עם חולשה, רגישות היא להבין את הניואנסינים הקטנים, להבחין במקרים מסוימים שמישהו אומר שטוב זאת לפעמים זאת הסוואה, למצב האמיתי שבו הוא שרוי אך אינו משתף."

הדס וייצמן בהרכב משפחתי

מה היו הקשיים המרכזיים שלך בבחירה לקחת חלק מהפוליטיקה המקומית?

"ברור כי הקושי בא לידי ביטוי בפגיעה בזמן האיכות עם המשפחה, איבוד הפרטיות, פתאום אני והמשפחה שלי חשופים. הקושי הוא גם באופן שאנשים מרגישים מאוד בנוח להתבטא בצורה פוגענית כלפייך, אין גבולות ואין רסן. זה מפריע לי מאוד  שנרמס כליל המושג של כיבוד  הזולת.  אנשים חושבים שבגלל שמדובר בפוליטקאי אז זה בסדר, מותר לירוק לו (בצורה מטפורית כמובן) בפרצוף. נבחר ציבור עושה עבודתו בהתנדבות למען הכלל, אבל מאחורי השליחות עומד אדם עם רגשות. שלא תביני לא נכון אני בעד ביקורת, במשך 5 שנים תפקדתי כגוף המבקר, כאופוזיציה. אבל אני סבורה שיש לשמור על הדרך  שבה משמיעים את הביקורת, חשוב שהביקורת תהיה עניינית לגופו של עניין ולא לגופו של אדם."

"קחי לדוגמא בבחירות האחרונות שנפרדתי מהקבוצה שאיתה רצתי, זאת לא הייתה החלטה קלה, מיד אחרי שנפרדתי ממנה, אנשים בה כולל יו"ר הקבוצה,  שדקה קודם לכן היו חברים שלי, או כך טענו, מיהרו להשחיר את שמי. אם זה ברשתות החברתיות, מתחת לפני השטח ובפנייה פנים מול פנים אישית לחברים משותפים. אז כן זה טלטל אותי, אבל זה לא שבר אותי, להפך זה חיזק אותי לדעת שגיליתי את פרצופם האמיתי של האנשים והתרחקתי. אנשים נכנסים ויוצאים מחייך מסיבה מסויימת, הכל מדוייק."

" דוגמא אחת מיני רבות, היא חיים שוחמי. את חיים הכרתי מהישוב, מחנות החיות, וכמו הרבה אנשים הוא עשה עליי רושם של אדם טוב, נוח לבריות, פעלתן נמרץ וקהילתי, כשנפגשנו לראשונה בפגישה משולשת, אני עו"ד אורטל חמדני וחיים, ראיתי תכונות נוספות, יושרה, יכולת הקשבה, צניעות, אהבת אדם, אדם נטול אגו, משפחה מדהימה. שוחחנו שעות בנוגע לבחירות וברוב הנושאים  תפיסת העולם שלנו הייתה זהה. הבעתי את הרצון שלי לשרת את הציבור כחברת מועצה, וחיים – את הרצון שלו להתמודד לראשות המועצה כאמצעי לעשות שינוי.  התגבשנו אנשים סביבנו, אנשים מאוד איכותיים, איכפתיים, בהקשר הזה אני מרגישה שזכיתי ובגדול."

כיצד באה לידי ביטוי רגישותך לבעלי צרכים מיוחדים בקדנציה הנוכחית?

"אני עם יד על הדופק בכל מה שקשור באוכלוסיית הצרכים המיוחדים, אני מתעדכנת באופן שוטף בפעילות שנעשית בישוב לטובת העניין, הנושא הזה חשוב לי ממקום אישי וציבורי. לאחרונה התנגדתי להצעה לסדר היום שהעלתה האופוזיציה בנוגע להנגשה לבעלי צרכים מיוחדים, התנגדתי כי היה ברור כי ההצעה לסדר יום עלתה ממניעים פוליטיים בלבד. האופוזיציה לא העלתה כל שאילתא קודם לכן בנושא  כדי להכיר את הנושא מקרוב כדי להכיר מה קיים ומה חסר .ישר העלו הצעה לסדר יום.. הבנתי כי ההצעה לסדר יום נועדה כדי להתנגח פוליטית ותו לא, תוך שימוש ציני של אוכלוסיית בעלי הצרכים המיוחדים וסירבתי לשתף עם זה פעולה."

"ברגע שההצעה לסדר היום נדחתה, השתמשה האופוזיציה בזה כדי לשסות אותנו בציבור בעלי המוגבלויות והציגה אותנו, אותי כמתנגדת להנגשה!! הורים זועמים פנו אליי, זה היה נורא. הסברתי להם שעושים בהם שימוש ציני, וכל מה שהועלה ע"י האופוזיציה נמצא כבר בפעולה משנת 2016. אני מתנגדת להנגשה?? אני?? שכל כך רגישה לאוכלוסייה הזאת, שאחי נמנה עליה? זה הבל הבלים, עיוות המציאות. הסערה הזאת פצעה לי את הנשמה.  אלה בפירוש הפנים המכוערות של הפוליטיקה."

איך הגעת בכלל להיות חלק מהפוליטיקה המקומית? מה משך אותך?

"כשהגעתי לגן יבנה ראיתי את הפוטנציאל הגלום בה וידעתי כי אני רוצה להשתלב ולתרום, בזירה הפוליטית. בשנת 2013 התמודדתי במפלגה שבראשה עמד אלי אלוש, אז הייתי ממוקמת במקום שלישי ברשימה . זכינו בשני מנדטים, לא הייתי אמורה להיכנס למועצה. אבל לגורל יש את הדרך משלו, ואחרי שאלי פרש זמן קצר אחרי שנבחר מצאתי את עצמי במועצה. ישבתי באופוזיציה הייתי סבורה שמתמודד לראשות המועצה שלא נבחר מקומו באופוזיציה. גם החלפתי את אלי באופוזיציה אז היה לי ברור שמשם אני מתכוונת לפעול. באתי תמימה וקיבלתי שיעורים בפוליטיקה. הייתי גוף מבקר, ביחד עם אילן ביסמוט היינו האופוזיציה היחידה, היתר ישבו בקואליציה. אם אני ואילן לא היינו יושבים באופוזיציה – לא הייתה אופוזיציה בישוב, וזה לא בריא, בכל שלטון חייב להיות גוף מבקר. הרגשתי את האחריות הרבה בתפקיד."

 

 

מה ההבדל בין הישיבה שלך באופוזיציה בקדנציה הקודמת לעומת הישיבה בקואלציה בקדנציה הנוכחית?

"הבדלים משמעותיים, בקואליציה אתה חלק מהעשייה, זה נותן לי הזדמנות להביא לידי ביטוי את היכולות שלי ולקדם נושאים חשובים עליהם אני אמונה. זה מאוד מאתגר ומרגש אולם לצד זה מגיעה אחריות עצומה."

"אני יכולה לתת דוגמא אקטואלית, לדוגמא האופוזיציה יכולה להרשות לעצמה להתנגד לארנונה מבלי להציע חלופות למממן את הפעילות של המועצה. זה שונה כשאתה צריך לקבל החלטה אחראית ולהבין שאם מחר  לא יהיו כסף, הישוב עלול לקרוס . מצד אחד לא רוצים להכניס יד לכיס התושבים  ומנגד, להבין בסופו של דבר שאם לא נעלה את הארנונה, אז אנחנו לא נוכל להחזיק את עצמנו. אז מה עושים? כמו במלחמה – נדרשים לעיתים לעשות החלטות קשות. האמיני לי שהיה לי יותר קל להתנגד להעלאה ולזכות באהדת התושבים. אבל לא מדובר באהדה שלי או של הסיעה שלי אלא בניהול אחראי של הישוב.  יש כאלה שטועים לחשוב שאני וחיים היינו מנועים מלהצביע נגד העלאת הארנונה בשל  קיומם של הסכמים הקואליציוניים שאנחנו (אני וחיים) התעקשנו שיכתבו יחתמו ויתפרסמו, שעל פיהם התחייבנו להצביע בעד וליישר קו. אבל זה לא נכון. יש לנו את האפשרות להימנע ולא להצביע לגבי נושאים שנוגדים את צו מצפוננו. במקרה של הארנונה החלטנו לקחת אחריות מפאת חשיבותו ולא לברוח ממנו ממניעים של תדמית, לנהל את הישוב זה לעשות החלטות אמיצות ולא תמיד פופולאריות."

"אני וחיים לקחנו חלק פעיל בהחלטה ביקשנו לא לפגוע בנכים, היה חשוב לנו שהנכים יהיו זכאים להנחה לגבי כל הנכס שהם מחזיקים ולא להגביל רק ל-100 מ"ר , בשאר הישובים סביבנו מגבילים את ההנחה בארנונה הניתנת לנכים ל-100 מ"ר של דירת מגורים, כלומר על כל השטח שמעבר ל-100 מ"ר לא זכאים להנחה. ואני מדברת על ישובים כמו אשדוד המדורגת 6 באשכול הסוציואקונומי, בעוד שגן יבנה מדורגת 7 באותו מדד.  יחד עם זאת צריך להבין שאין קסמים, והעלאה בארנונה הכרחית.  בהקשר זה , אני גאה בהצלחת המועצה והעומד בראשה מר דרור אהרון שלאחר מאבק התקבלה העתירה של גן יבנה והוחלט להעלות את הארנונה ב-5% בלבד. כמו כן ביטלנו את ההנחה שניתנה בגן יבנה על תשלום בהוראת קבע על סך 2%."

מדוע לא בחרת להמשיך לשבת באופוזיציה ולנסות לעשות שינוי משם?

"אחרי 5 שנים של פעילות באופוזיציה הבנתי שהפעם אני רוצה לקדם את הנושאים אותם התחייבתי לבוחרים שלי  הבנתי, שגוש האופוזיציה בתמהילו יפעל רק כדי להתנגח עם ראש המועצה ולא יעשה שום שינוי. הכנסתי ל"בלנדר"  את הבעד ונגד,  והתשובה הייתה ברורה (גם אם קשה) להצטרף לקואליציה, כיוון שהציבור בוחן אותנו על מעשים, על תרומה ולא על סיסמאות."

על אילו תיקים ותפקידים את אחראית בקדנציה הנוכחית בתור חברת מועצה?

"ביקשתי וקיבלתי  את האחריות על החברה הכלכלית, שתפעל כזרוע של המועצה. זה אחד הנושאים שעלו במצע שלנו: הקמת החברה הכלכלית וקידום אזור תעשיה. אני יכולה לומר לך שאני פועלת מול ראש המועצה בעניין הזה בצורה יסודית, ואני מרוצה מההתקדמות."

כיצד באה לידי ביטוי שאיפתך לקידום מנהיגות נשית?

"מינוי נוסף שקיבלתי הוא תפקיד יו"ר הועדה לקידום מעמד האישה. זה תחום שקרוב מאוד לליבי, כמי שנמצאת כבר בשנה השישית לפעילותי כחברת מועצה, אני רוצה לראות נשים נוספות מצטרפות לשולחן מקבלי ההחלטות. עדיין תחום הפוליטיקה נחשב זירה גברית שנשים מדירות רגליהן ממנה, וחבל. אני מקווה שאני מהווה דוגמא אישית והשראה לנשים נוספות להצטרף. בתקופה האחרונה אני ממוקדת בבניית תכנית  מותאמת לנערות בנושא של מנהיגות נשית, התוכנית תהיה מיועדת לבנות בבתי הספר התיכוניים.  אני בונה את התוכנית בשילוב עם מנכל"ית עמותת כ"ן, ד"ר מזל שאול – שגם היא התמודדה לרשות המועצה אזורית אזור, עמה יש לי קשרים מקצועיים. תפיסת עולמי אומרת בפשטות שינוי חברתי וכניסת נשים לסקטורים שנתפסים בחברה שלנו כגבריים, חייב להיעשות באמצעות חינוך והעלאת המודעות מגיל צעיר."

האם את זוכה לשיתוף פעולה מראש המועצה בעשייה שלך למרות הביקורת שהשמעת כלפיו בעבר?

"ההתמקדות בעשיה מאוד מהנה מעניינת ומאתגרת. כמו שאמרתי המהלך לא היה פשוט והצריך גמישות מחשבתית .אבל אני מאוד שלמה עם ההחלטה שלי ובטוחה שגן יבנה תצא נשכרת מכך. עד כה אני זוכה לשיתוף פעולה מלא, מראש המועצה ומקבלת הרבה פידבקים חיובים מתושבים, זה מה שנותן לי אויר במפרשים. כמובן שיש גם קולות רקע של מיעוט, המונעים משיקולים זרים אבל אני מזכירה לעצמי שבאתי כדי לשרת את הציבור ולכן עליי לדבוק במטרה ולא לתת לאף אחד ושום דבר לגרום לי לסטות מהפוקוס הזה.

אינני אדם מושלם ואיני חפה מטעויות, אבל אני תמיד מפיקה את הלקחים כחלק מגמת השיפור והשאיפה למצויינוות."

כמי ששואפת לקדם נשים בפוליטיקה מדוע לא התמודדת לתפקיד ראש המועצה?

"הרבה שואלים אותי למה לא התמודדת לראשות המועצה. זה מחמיא מאוד אבל אחרי המחמאות  אני יודעת כי זה היה מוקדם מידי עבורי.  הרגשתי שעדיין אני לא מוכנה לכהונה כראש מועצה. אני לוקחת את התפקיד הזה בכובד ראש, ומאמינה שצריך להגיע אליו עם בשלות וניסיון. משמעות הדבר עבורי  הוא , 5 שנים נוספות והפעם בקידום פרויקטים.  כך אוכל להציע את עצמי לשירות הציבור. אני יודעת שיש אנשים שהתמודדו לראשות מבלי שהיה להם ניסיון קודם, אני מאמינה אחרת. אני מאמינה במקצועיות וניסיון במיוחד במשרה מורכבת כזו. היום כדי להתמודד על תפקיד ניהולי זוטר בארגון קטן דורשים ניסיון אז קל וחומר כשמדובר על ארגון כמו רשות מקומית"

מה את אוהבת בגן יבנה ?

"אני יכולה להגיד לך שבעיר הולדתי לא הייתי פעילה פוליטית ובגן יבנה – כן. זה לא בכדי. הקהילה בגן יבנה מאוד משפחתית זה משהו שמאוד מאפיין את היישוב, וזה גורם לך להרגיש שייך, התחושה הזאת היא שדחפה אותי לקחת חלק בעשייה לטובת הציבור שמוצאת את ביטויה בתחום הפוליטי. אני מקווה שתינתן לי ההזדמנות להמשיך לפעול עוד שנים ארוכות לצד נשים נוספות שיצטרפו אליי להנהגת הישוב."

 הדס וייצמן

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה