לצאת מהפוך: 6 טיולי חורף בארץ לכל המשפחה

$(function(){setImageBanner('de4758de-96c7-4951-9f01-cd7e1173b4a1','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,37806,'Image','');})

טיולים שכדאי במיוחד לצאת אליהם דווקא בעונת החורף, כשהפלגים גועשים, המפלים מרהיבים, מרבדי הירוק מכסים את השדות ואפשר לטייל גם בלי להסתכן במכת חום

גם אם החורף קר וגשום, יש מקומות ששווה לצאת אליהם מהפוך דווקא בעונה זו. פטריות קסומות שצצות רק אחרי הגשמים, הרים שהופכים למושלגים, לפחות למספר ימים, מרבדים נישאים של ירוק בשדות, ופריחות חורף ותחילת אביב נדירות. החורף הוא גם זמן לצאת לסיורי אורות – אורות וקישוטים של חג המולד, של חנוכיות או סיורי עששיות ליליים. אל תשכחו להצטייד בבגדים חמים, בעיקר אם הטיול כולל ערבים ולילות. זה לא באמת משנה באיזה רכב תצאו לטיול, העיקר שיהיה לכם נח ונעים להעביר את שעות הנסיעה עד ליעד ובחזרה בדרך הביתה. גם אם יש לכם רכבים חשמליים זה לא מהווה בעיה. היום יש גישה אל טעינת רכב חשמלי במקומות רבים בכל הארץ וזמן טעינת רכב חשמלי יספיק לכם בדיוק כדי לעשות הפסקת התרעננות בנסיעה, לשתות כוס קפה ולחלץ עצמות ואולי גם לקרוא כמה המלצות חמות למקומות ששווה במיוחד לבקר דווקא בחורף.

נחל סער ומפל סער

ימי החורף הם הזמן המושלם לצאת לטיול בנחל סער ובמפל סער. החורף עושה רק טוב לנחל סער, נחל אכזב שמימיו זורמים בחורף ובאביב. הטיול בנחל סער ונופיו יפה גם כאשר אין מים בנחל, אך כאשר הוא מתמלא במי גשמים שוצפים הנופים הופכים מיפים למרהיבים ועוצרי נשימה. המסלול אינו קשה ונמשך כשעתיים וחצי מגשר הידידות ועד למפל סער לאורך 3.5 ק"מ. לעצלנים במיוחד ישנה גם אפשרות לחנות מול מפל סער  ולצאת דרך כמה שבילים קצרצרים לתצפית על המפל עצמו, כולל שביל מונגש לעגלות ילדים וכסאות גלגלים. המסלול המלא הוא קווי, כדאי להחנות בנקודת הסיום.

נחל סער עובר בתפר שבין החרמון לרמת הגולן ומסמן את הגבול בין שני האזורים הגאוגרפיים הללו. זרימת הנחל מתחילה סמוך למג'דל שמס בעין סער, עובר צפונית לברכת רם, פונה מערבה ליד יישוב מסעדה ומגיע, בסופו של דבר, אל הבניאס. לאורך מסלול הטיול קל להבחין בהבדלים בין חבלי הארץ השונים שהנחל גובל בהם. בגדה הצפונית הקרובה לחרמון נמצא סלעי גיר ודולומיט לבנים, בגדה הדרומית – סלעי בזלת שחורה של רמת הגולן. בעבר, היה זה נחל איתן אך היום שואבים ממנו מים ועיקר הזרימה בו היא לקראת האביב, לאחר רדת גשמים רבים. המסלול מסומן בירוק ועוקב אחר תוואי הנחל. בדרך נפגוש בשרידי טחנות קמח שלא שוקמו לאחר שטפון גדול בשנת 1969, ובאופק נראית מצודת נמרוד .

לאורך המסלול נפגוש בצמחייה אופיינית לשתי הגדות: אלון מצוי ותולע, אלה ארץ ישראלית ואטלנטית, אגס סורי וער אציל, הרדוף הנחלים,  חלבלוב, קידה שעירה וסחלבים שונים. ההליכה היא בין צמחיה שופעת ומפלונים שוצפים ומטעים. סופו של המסלול הוא במפל סער, ע'דיר אל חמאם – סדרה של שלושה מפלים שהאמצעי שבהם הוא בגובה של עשרים מטר המתנקזים לבריכה עמוקה אליה ניתן וכדאי להגיע בשביל.  

 

פארק שרון ויער חדרה

מסלול חורפי מרגש הוא בפארק שרון ויער חדרה. לפני כמאה ועשרים שנים באו ליבש פה את הביצה שהייתה באזור. הדרך שבה בחרו לייבש את הביצה הייתה על ידי נטיעת עצי אקליפטוס מרשימים עם קצב צמיחה מהיר. הנטיעה לא באמת ייבשה את הביצה, זה קרה בזכות פתיחת תעלות ניקוז ושאיבת מים, אז בזכות הנטיעה נולד יער חדרה אשר לאחר השגמים מתמלא צמחייה, שיחים ופטריות. שימו לב כי מרבית הפטריות כאן רעילות ועלולות להיות אף קטלניות, במיוחד לילדים, ותופעות הלוואי מופיעות רק כשתיים עשרה שעות לאחר המאכל, אז שימו עין על הקטנטנים בזמן הסיור. מסלול הטיול עצמו מתחיל כמה מאות מטר לאחר תחנת רכבת מערב בחדרה ומסתיים בתחנת דור אלון, כ-4 ק"מ דרומית לחדרה על כביש 4. המסלול אינו מעגלי. אורך המסלול כחמישה ק"מ – הליכה נינוחה של כחצי יום. תחילת המסלול ביער חדרה ובריכת סמר – בריכת חורף. המסלול מסומן בצבעי שביל ישראל: לבן, כחול כתום. בהמשך השביל, לאחר מבני חממות נטושות, נגיע לבריכת יער, שריד לביצת חדרה ובה שלל ציפורים וצמחייה כמו נוריות המים המכסות את הבריכה במרבד לבן.

עכו העתיקה ואולמות האבירים

גם ימים גשומים הם ימים מצוינים לצאת לטיולים. טיול מומלץ, לדוגמה, הוא לאולמות האבירים בעכו העתיקה. אחת המצודות הצלבניות המרשימות בעולם ממוקמת בעכו, ללא חשש מגשם. המצודה, שנקראת גם המצודה ההוספיליטרית, היא אחת הסיבות בגללן עכו הוגדרה כעיר מורשת תרבות לאומית על ידי אונסק"ו. המבצר הצלבני נבנה במאה ה-12 ידי נזירים לוחמים במטרה לטפל בחולים. העבודות לשיקום ושימור המצודה עדיין לא הסתיימו, אולם הקומה הראשונה פתוחה למבקרים. במקום תגיעו לחדרים מפוארים ותמצאו מגוון כלים ששימשו את הנזירים בימי תפארתם. מעל לאתר הארכיאולוגי שוכן מוזיאון המחתרות, שגם הוא מטבע הדברים מקורה. כדאי לבקר גם במנהרת הטמפלרים המובילה מארמון הטמפלרים לנמל עכו והתגלתה במקרה רק לפני פחות משלושים שנים. אתר מקורה נוסף הוא חמאם אל באשה – המסביר בשילוב סרט המוקרן על הקירות את ההיסטוריה של המקום שהיה פעיל עד לשנת 1948. אם במקרה הגעתם ביום נטול גשמים, תמיד ניתן לקנח בסיור בשוק הפתוח בעכו או לפנות לאחת ממסעדות הדגים, החומוסיות או ליהנות מכנאפה טובה ברחבי העיר העתיקה.

כריסטמס בנצרת

העולם מתמלא באורות לקראת חג המולד הנוצרי ואחד המקומות המוצלחים בארץ להתרשם מאוירת החג הוא בנצרת. העיר מתקשטת לקראת החג בשלל אורות וצבעים, עץ אשוח מקושט ומואר בכיכר אנטון וברחובות ובמלונות ניתן למצוא את שווקי חג המולד הססגוניים. בערב חג המולד ובתחילת ינואר מתקיימות במקום גם שתי תהלוכות חג מולד צבעוניות. נשארתם גם למחרת? אל תוותרו על ביקור בנצרת העתיקה, בשווארמיות וחנויות הממתקים, מפעלי התבלינים ובתי הקפה המסורתיים.

שמורת פורה

פיקניק בטבע לאחר הגשמים ועם פריחת הכלניות הראשונות, ואף קודם לכן עם שדות מוריקים ופריחה עונתית ושפע יערות מסביב – בין צומת בית קמא לצומת פלוגות, בצפון הנגב, נמצאת הפנינה הזו. במידה ותגיעו מפברואר תוכלו למצוא גם מרבדי כלניות בוהקות באדום בוער.

אם תמשיכו דרומה אחרי צומת פלוגות תגיעו לחוות פיליפ על דגליה המעטרים את שולי הכביש. 3-ק"מ משם לכיוון דרום על כביש 40 יביאו אתכם לשמורת פורה ותחילתו של המסלול. השמורה מהווה גבול אקלימי בין מזג האויר המדברי והים תיכוני. בין שיחי הרותם, המלוח והלענה נגלה גם פנינים נסתרות – הדודא הרפואית עם שורשים דמויי אדם, אירוסים, לשון הפר ועוד. אם תמשיכו עם הנחל תראו לאורך הדרך בחורף מפלונים ואגם עונתי המושך אליו ציפורי מים שנהנות משלל הצפרדעים והסרטנים שבו. אחרי הסכר ממשיכים עם השביל הירוק לכיוון גשר הרכבת התורכית שהתמוטט ב- 1970 בעקבות שיטפון ואשר בזזו את האבנים ששימשו ליסודותיו. בהמשך נגיע לתל נג'ילה שהייתה בעברה עיר חומה והיום היא תל עשב (יבלית) מרשים. אומרים שעץ האשל העתיק שעל הגבעה הוא בן כ-400 שנה ואולי מסמן את מקום מחבואו של אוצר עתיק. בדרך לרכב כדאי לעצור לפיקניק חורפי בחורשה הסמוכה לגשר.

Shutterstock

שביל התצפיות בארבל

מראש מצוק הארבל תוכלו להתרווח ולהנות מתצפית מרשימה של עמק גינוסר והכנרת. אם אתם נטולי ילדים, מיטיבי לכת וחובבי אדרנלין המשיכו בשביל היורד מהר ניתאי בינות מערות מסתור, נחל זורם ופריחה בשלל צבעים. השביל השחור יוביל אתכם לתצפית החרוב ומשם בירידה אתגרית עם יתדות וכבלי אחיזה, תמשיכו למרגלות המצוק. המסלול האדום ייקח אתכם למערות המקלט מתוכם נלחמו המורדים בצבאו של הורדוס ומצודה דרוזית שנפתחה לאחרונה למבקרים לאחר ששוקמה ושומרה עם חומרים שעברו באותן הדרכים ממש כמוכם. עם כמה שהדרך שעברתם מרשימה, גולת הכותרת היא השביל הירוק, לאורך נתיבו של נחל ארבל. לאורך הנתיב מסתתרים ומסתובבים שלל חיות בר שהזמן הטוב ביותר לצפות בהם היא עונת החורף: חזירי בר, צבאים, עקבים עיטים, סיסי גליל, בזים ועוד. חיות הבר יתגלו, עם קצת מזל על רקע הפריחה הלבנה של עצי השקד בחודשים ינואר-פברואר, ופריחתם של רקפות, עיריות, יקינתון וחלבלוב. בשביל התצפיות תוכלו, בעזרת טלסקופים, למצוא את החיות שבטבע סביבכם. לאחר חציית פלגים עם קולות שכשוך המים סביבכם תגיעו לפיצול השבילים הירוק – אדום. אם תמשיכו לטפס בשביל האדום תגיעו לבית הכנסת העתיק של הארבל ומכלול קבורה עתיק. אפשר לסיים בבית הכנסת ולשלוח נהג תורן להביא את הרכבים מנקודת ההתחלה או להמשיך בזהירות לאורך הכביש כק"מ חזרה לכניסה לשמורת ארבל. הירידה במצוק מותרת לילידם מגיל 7, בנעליים סגורות בלבד ואסורה מיד לאחר הגשם כאשר השבילים בוציים והדרך חלקלקה.

החורף הוא עונה מעולה לצאת לטיול בטבע – מזג האויר הישראלי נוח למדי, הפריחה מתחילה והפלגים שופעים. ואם גשום? לא נורא, תמיד אפשר לצאת לסיור אורות חג לילי או לצאת לטיול מקורה באתרים עתיקים בהם הארץ משופעת.

Shutterstock

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה