פריחות החורף בישראל

$(function(){setImageBanner('ef151dd0-2ef5-4427-90ce-19f0a4eb5ab3','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,37806,'Image','');})

בחורף יוצאים לטייל בין הפרחים

נרות בחשכת הטבע

מי מאיתנו לא יצא ביום שבת שמשית לטייל בין פרחי הארץ, שמתחילים לפרוח אחרי הגשמים הרבים שפקדו את הארץ. בדרך כלל, כשאנחנו הולכים לראות פריחות, אנחנו עושים זאת במהלך היום, אבל האם ידעתם שיש פרחים, ביישנים כאלו, אשר פורחים רק אחרי שכולנו הולכים לישון?

בטבע, ישנן חיות, צמחים ופרחים שמתעוררים רק אחרי שאנחנו כבר לא מסתובבים בשבילים וברחובות. הם מתעוררים לעת ליל ומקיימים חיים בחשכת הלילה, ויש מי מבניהם שממש מאירים את החושך באורם הלבן-צהוב, אלו פרחי הלילה. כמו נרות קטנים, פזורים בשלל מקומות שונים ואזורי גידול מגוונים, פורחים להם פרחי הלילה ברוב הדרם.

לכבוד חג האורות, אספנו לכם את הפרחים שפורחים אחרי שכולם הולכים לישון, מאירים את אור הלילה בנורות קטנות וממלאים את האוויר בריח הפריחה.

נר הלילה החופי:

כשמו כן הוא, נר הלילה החופי מאיר את חופי ישראל החוליים בפרחים צהובים, זהו צמח שמקורו באמריקה אשר משתלב בין המינים הטבעיים בחופי המדינה. פרחיו של נר הלילה נפתחים לקראת הערב, עם השקיעה ופורחים עד הבוקר למחרת. הפרחים הללו, מואבקים ע"י רפרפיים – אלו פרפרים, מהם יש בארץ 12 מינים שונים ורובם פעילים בשעות הלילה. הרפרפיים נמשכים לריחם של הפרחים ומאבקים אותם. נר הלילה, אף מאובק ע"י הדבורים אשר משקימות קום לפני הזריחה ומספיקות לשאוב ממנו צוף לפני שנסגר עם בוא השמש. נר הלילה מתחיל את פריחתו בסוף חודש מרץ ונמשך עד תחילת חודש אוקטובר.

נר הלילה אורי אורבך

צלבית ארוכת שיבולת:

את הצלבית ארוכת השיבולת, קל לפספס במבט ראשון, הפרחים הקטנים המוחבאים באור היום, על גבעול ארוך ודק אשר יכול להראות כאחד העשב. אך בשעת הלילה, פורחים מהגבעול עשרות פרחים קטנים וריחניים במיוחד, אשר מושכים אליהם חרקים כדי שיבואו להאביקם. הצלבית פורחת רק לזמן קצר בשנה – מסוף חודש מרץ עד תחילת חודש יוני, אך היא צומחת במקומות רבים בצפון הארץ ובמרכזה, לכן גם היא בשיא פריחתה, קלה למציאה.

צלבית - מרגרטה וולצק

שושן צחור:

אולי המפורסם מבין פרחי הלילה הפורחים בישראל, הוא השושן הצחור – שמופיע ביצירות אמנות נוצריות רבות. בעולם האמנות הנוצרי, הצבע הלבן מקושר לטוהר וצניעות ותום, ולכן השושן, שצבעו לבן ובוהק – נקשר רבות למריה הקדושה. גדל במצוקי הגליל העליון ובכרמל, השושן הצחור פורח בסוף האביב ופרחיו הגדולים מתנשאים גבוה בתוך החורש הים תיכוני. פרחי הלבנים בולטים למרחוק והוא מפיץ ריח נעים. לובן הפרח וריחו מושכים את הרפרפיים הידועים ועוד מאביקי לילה נוספים.        

שושן צחור מאיה חכמון קדוש         

חבצלת החוף:

"אני חבצלת השרון, שושנת העמקים" נכתב ביופי אין סופי בשיר השירים (ב' א'). היום קשה לנו לדעת אם המילים היפות השוו אכן בין הרעייה "כשושנה בין הקוצים" לחבצלת החוף שאנו מכירים, אבל זה נחמד לדמיין שכן. חבצלת החוף, הינה פרח לבן המוכרת לנו מחופי ישראל הפורחת בסוף הקיץ ותחילת הסתיו. החבצלת כמו פרחי חוף אחרים פורחת בלילה מכמה סיבות, היא מכוונת את פריחתה לשעות פעילות הרפרפים, אך לא רק זאת. פרח החבצלת עדין ועלול להיפגע מגרגרי חול וגבישי מלח הנישאים ברוח. לכן, תזמון הפריחה הוא בלילה שעות בהן הרוח נחלשת באזור החופי. החבצלת מחביאה את עצמה מרוחות החוף במהלך היום, ופורחת כנר בליל קיץ ומאירה את חופי ארצנו הקטנה.

בעוד שמרבית פרחי הלילה פורחים בחודשי האביב והקיץ, ונצטרך לחכות לחודשי החורף כדי לראותם, אנו יכולים גם היום לצאת לראות את פריחות החורף הרבות שהחלו בכל רחבי הארץ. אנו ברשות הטבע והגנים מזמינים אתכם/ן להגיע לגנים הלאומיים ולשטחים הפתוחים, לראות את הפריחות שהחלו אחרי הגשמים, ולהתאוורר באוויר הפתוח.

חבצלת החוף צילום דודו פרו רשות הטבע והגנים

דותן רותם, אקולוג שטחים פתוחים ברשות הטבע והגנים: "בארצנו פורחים עכשיו מבשרי סתיו רבים ובהם סתווניות וכרכומים ובנוסף מתחילים פרחי חורף היודעים להתמודד עם מטחי גשם וביניהם רקפת מצויה הפורחת בוורוד וזלזלת הקנוקנות הפורחת בחורש בלבן. אנחנו נמצאים בזמנים מאוד לא פשוטים היום, שהארץ כולה במתח. אין כמו יציאה לאוויר הפתוח, הסתובבות בטבע כדי להחזיר לעצמנו קצת שפיות. אני מזמין את כולם לנצל את החג ולפקוד את הארץ היפה שלנו".

 

סיור פריחה עם ערך מוסף:

אם כבר אנחנו יוצאות עם המשפחה בחנוכה לראות את הפריחה, תמיד אפשר להוסיף לטיול ערך מוסף תואם את החג. בחג החנוכה, אנו מציינים את מרד החשמונאים נגד הממלכה הסאלוקית, שיצאו למרוד בין היתר בגלל ביזוי ובזיזת בית המקדש. היום, כפי שניתן לראות בתיאורים וממצאים ארכיאולוגים רבים, אנו יודעים שמבית המקדש נבזזה גם מנורה בת שבעה קנים. לכבוד החג, תוכלו להגיע לגן לאומי בית שערים וללמוד על מי שהפכה לימים סמל מדינתנו – המנורה. שם, אחרי שתעשו סיור בין הפרחים השונים, תוכלו גם ללכת וללמוד על גלגולה של המנורה. חורף הוא הזמן הטוב לבקר בגן לאומי בית שערים, לגלות את מתחם מערות המנורה ובעיקר להתרגש בחיזיון האור-קולי המגולל את סיפורה של המנורה מימי בית המקדש ועד הפיכתה לסמל המדינה. מערות אלו התגלו בשנות ה-30 של המאה הקודמת ונמצאו בהן תבליטים מרהיבים של מנורת שבעת הקנים, המספרים את סיפורם של יהודים רבים שבאו להיקבר בבית שערים.

 

 

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה