אירופה נאבקת בזיהום האוויר וגם לישראל יש חלק בעניין

$(function(){setImageBanner('21edddb9-674b-4d06-aa33-fa440e56c4eb','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,38345,'Image','');})

בחודש יולי האחרון, פרסמה בריטניה תוכנית עבודה מסודרת ומקיפה להפחתת הפליטה המזהמת בענף התחבורה. מדובר בתוכנית ראשונה מסוגה שמפרטת את הצעדים הנדרשים בכל ענפי התחבורה במדינה, כולל תאריכי יעד ומטרות.

 Unsplash

זהו צעד מרשים ומחייב של מדינה בעלת השפעה עולמית אשר לקחה על עצמה אחריות להוריד את נפח גזי החממה שמשפיעים על האקלים שלנו בצורה הרסנית. התזמון של התוכנית הוא לא מקרי. בריטניה אמורה לארח את ועידת האקלים של האו"ם בנובמבר וזו דרך להראות את מידת הרצינות שלה לנושא.

אולם בריטניה היא ממש לא היחידה שפועלת בתחום הסביבתי. באיחוד האירופאי מתכננים לעבור לכלכלה נטולת פחמן מזהם עד שנת 2050, אולם עוד לפני כן, ישנם צעדים נוספים וחשובים שאמורים להילחם בזיהום. אחד מהתכנונים הללו הוא הפסקה של מכירת רכבים מזהמים עד שנת 2035 בכל מדינות האיחוד.

אלא שעבור האירופאים, לא מדובר בצעד חדש ומפתיע בכיוון הסביבתי. אירופה היא יבשת שיש בה מודעות גבוהה לזיהום האוויר והחלה לפעול בעניין לפני לא מעט שנים. באיחוד האירופאי ישנן תקנות למניעת זיהום ויצרניות הרכב צריכות לעמוד בסטנדרטים שנקבעו בחוק, אחרת הן ישלמו קנסות גבוהים.

למזלנו, יצרניות הרכב לא חיכו לקנסות ובשנים האחרונות החלו לייצר יותר רכבים חשמליים כשבתכנון שלהן, בעוד כמה שנים כל הרכבים יעברו להיות חשמליים. מדובר בלא פחות מאשר מהפכה תחבורתית שאירופה בולטת בה והנתונים בשטח מוכיחים זאת.

בנורווגיה למשל, מחצית מהרכבים שנמכרו בשנת 2020 היו רכבים חשמליים, שזה נתון מעניין מאחר שלא מדובר בתופעה חד פעמית. נתוני המכירות של השנים האחרונות מראים שהרגלי הקניה והצריכה בנורווגיה פונים יותר ויותר לכיוון של אנרגיה נקיה ופחות פליטה מזהמת, כלומר כל שנה יש ביקוש גבוה יותר לרכבים חשמליים שדוחקים הצידה את הרכבים שמונעים על ידי דלק.

אלא שלא רק נורווגיה מככבת בצריכה של רכב לא מזהם. מדינות אחרות באירופה, בעיקר במערב, מנסות להלחם בזיהום האוויר ביבשת, והן מראות צריכה דומה שעולה בכל שנה. מדינות כמו גרמניה, צרפת, ספרד, איטליה ומדינות סקנדינביה הן מקומות שבהם הצריכה של רכב חשמלי היא גבוהה ועולה בכל שנה. גם בשנת הקורונה, כשהכלכלה העולמית נפגעה, צריכת הרכבים החשמליים לא נעצרה והמגמה ממשיכה.

הסיבה שבמדינות הללו יש צריכה גבוהה יחסית של תחבורה חשמלית קשורה גם לכלכלה החזקה שלהן. מדינות חזקות יכולות לתת תמריצים ממשלתיים לקניית רכב לא מזהם ולפתח תשתיות טעינה חשמליות לרכבים במקומות ציבוריים. בתשתית, הכוונה היא לעמדות טעינה חשמליות שנועדו לטעון את הרכבים בחשמל. סטטיסטית, ככל שיש יותר עמדות טעינה באזור מסוים, כך ישנם יותר רכבים חשמליים באותו מקום. 

ואיפה ישראל נכנסת לתמונה כאן? מסתבר שגם אצלנו מתפתח שוק רכבים חשמליים בשנים האחרונות ובייחוד בחצי השנה האחרונה, עם כניסתה של טסלה לישראל. אמנם אנחנו עוד לא בכמות המכירות כמו בנורווגיה, אבל לשמחתנו, בכל שנה מתבצעות יותר ויותר רכישות של רכב חשמלי כאן.

מעבר למכירה של רכבים, מדובר גם בהקמה והרחבת תשתיות טעינה חשמליות שהמדינה וחברות פרטיות משקיעות בהן. לאחרונה הוקמו בישראל עמדות טעינה ציבוריות רבות, בחניונים, מרכזי קניות, מתחמי עבודה, כבישים ראשיים ועוד. הפיתוח הזה חשוב מאחר שגישות נוחה לטעינה חשמלית מעודדת קניה ושימוש ברכבים חשמליים. כך זה בכל העולם וכך זה קורה גם בישראל.

אמנם הדרך להפחתת הפליטה המזהמת בישראל עוד ארוכה, אבל הצעדים הראשונים כבר החלו ומכאן אין דרך חזרה. ישראל מיישרת קו עם שאר המדינות ומחויבת להמשיך ולהשתתף במאמצים העולמיים להגנה על הסביבה ותחבורה חשמלית שלא מזהמת זהו חלק מהפתרון הכולל. זה טוב לישראל, טוב לעולם ובעיקר לאוויר שאנחנו נושמים כאן, לקראת סביבה עתידית נקייה ואיכותית יותר לכולנו.

 

 

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה