בשעה ארבע שותים תה ואוכלים עוגה - אבל איזו עוגה?

$(function(){setImageBanner('7cae95f0-bcfc-40b2-8fac-0c2e11a3fbbf','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,38345,'Image','');})

בספר "אליסה בארץ הפלאות" מתוארת מסיבת התה המפורסמת עם הכובען המטורף. מסיבה שאליה מגיע הארנב שתמיד ממהר ובעקבותיו אליסה הסקרנית. מסיבה אשר נמשכת שעות ולא נראה שמגיעה לסיומה. הרעיון למסיבה זו נרקם במוחו של לואיס קרול הסופר מעצם היותו אנגלי. בארבע אחר הצוהריים מגיעה "שעת התה", שאותה מכבדים האנגלים מאוד ומקפידים על עריכתה. בין אם בבתי קפה יוקרתיים ובין אם בחדר האוכל הפרטי, האנגלים עוצרים את סדר יומם כדי לשתות כוס תה מלווה בכריכים מיניאטוריים, עוגיות זעירות ופרוסות עוגה נפלאות. מניין הגיע מנהג זה ומדוע הוא ייחודי רק לאנגלים? הינה כמה עובדות מעניינות.

PIXABAY

מתי החל המנהג ומדוע?

במאה ה-17 תה היה מצרך יקר והגיע במשלוחים מהמזרח הרחוק, מה שהפך אותו לזמין ונגיש רק עבור האצולה הבריטית. התה הוגש בקומקום והיה חלש מאוד. הבריטים נהגו אז, וכך נוהגים עד היום, להוסיף לו חלב כמנהג ההודים שמהם מגיע התה לאנגליה. רק באמצע המאה ה-17 נוספה לשעת התה גם ארוחה קלה שכללה כריכים קטנים, סקונס, עוגות חמאה מסורתיות, עוגות פירות וכדומה. כיוון שארוחת הצוהריים מתקיימת בשעה 12 בצוהריים לערך, ואילו ארוחת הערב בשעה שמונה בערב, נוח היה לפנות זמן לתה בין הערביים. רק בשנים מאוחרות יותר החל מנהג זה להתקיים גם אצל בני המעמד הנמוך, שאצלם ארוחת הצוהריים הייתה ב-11 ואילו ארוחת הערב כבר בשעה שבע. בעשורים האחרונים הצטמצם מאוד המנהג של שעת התה עקב שעות העבודה הארוכות ואופיו האינטנסיבי של העולם המודרני, אך עדיין ישנם בתי תה בריטיים שחלקם מפורסמים מאוד כגון "פורטנום אנד מייסון", בית התה במלון הריץ וכן בקומה האחרונה של כולבו סלפרידג'ס.

עוגות בחושות משתלבות נהדר עם כוס תה חמה

אם כבר יושבים לכוס תה אנגלית בשעה ארבע, אז חובה לצרף אליה גם פרוסת עוגה נפלאה להשלמת המראה הבריטי. וכיוון שגם עוגת שוקולד פשוטה תשתלב נהדר עם כוס תה, הכוונה היא לעוגות שיזכירו את בית המלוכה הלונדוני. עוגות בחושות מסוגים שונים יכולות להתאים נהדר למטרה זו. מרקמה של עוגה בחושה הוא אוורירי ונעים ולכן כמעט נמס בפה, הוספה של נוזל חם יוצרת עירוב של טעמים ומרקמים ולכן היא כה מהנה. כיוון שניתן להכין עוגה בחושה בכל טעם שרוצים, אפשר להכין עוגה אחרת לשעת בין הערביים בכל שבוע.

עוגות חמאה עם טעם של פעם

הישראלים מכירים בעיקר את עוגיות החמאה הנימוחות והטעימות, אך עוגת חמאה הייתה העוגה המסורתית באנגליה כבר במאה ה-17, והוגשה בעת התה כמעט בכל אחוזה. סוד הכנת העוגה במאה ה-17 היה בפשטותה - כל מרכיב בעוגה שווה ערך בכמותו לאחר, פאונד אחד, כחצי קילו. היום ישנם כמה מתכונים להכנת העוגה הזו, אך המרכיב העיקרי שלה היה ונשאר החמאה שאליה מוסיפים קמח, ביצים, גרידת לימון ועוד. לאחר האפייה, הנעשית בתבנית קוגלהוף, מתקבלת מעין עוגת ספוג יפהפייה שאפילו פרוסה אחת ממנה משביעה ביותר.

עוגת פירות דוברת אנגלית

אחת העוגות הפופולריות ביותר באנגליה היא עוגת הפירות. עוגה לחה עמוסה פירות יבשים שנהוג להכין אותה במיוחד לאירועים מיוחדים, חגים וכמובן לשעת התה. צבע העוגה שחום מאוד והוא מתקבל מהוספת תמצית תה ארל גריי הבריטי כמובן. תמצית התה, בנוסף לצבע, מעניקה לעוגה גם טעם חזק ודומיננטי, שייחודי לעוגה זו. באנגליה נהוג להגיש עוגה זו לצד שמנת חמוצה אשר משלימה את העוגה במתוקה עם טעם חמצמץ גבינתי. לא כולם אוהבים שילוב זה, אך בני המלוכה הבריטיים יעדיפו כך. בישראל לא נהוגה שעת תה של בין ערביים. אין לנו מנהג מנומס של אכילת כריכונים ועוגיות ושתיית תה בכוסות פורצלן עדינות. עם זאת, התה הוא אחד המשקאות הפופולריים גם אצלנו, במיוחד בסיומה של ארוחה מלאה.

גם אם החורף הגיע לסיומו, גם אם איננו מרימים את הזרת בעת לגימת התה, אין סיבה שלא ליהנות מכוס שתייה חמה במבחר טעמים עשיר ומגוון ולהוסיף לצידה פרוסת עוגה טעימה, עוגיות מדהימות ואף כריכונים חתוכים בצורה מדויקת. ניחוחות אנגליים יתעוררו מיד ויעניקו תחושה, כאילו גם אתם יושבים בבית תה אנגלי מסורתי.   

 

 

 

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה