כל מה שצריך לדעת על וריאנט הקורונה החדש ועל נכות קורונה

$(function(){setImageBanner('b5cf1f00-8f89-4d1b-b1cf-17231e0bd614','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,38345,'Image','');})

זאב זאב? כנראה שזה לא המקרה: אזהרות ארגון הבריאות העולמי והמרכז האמריקאי לבקרת מחלות התבררו כמוצדקות, וזני הקורונה החדשים כבר החלו להתפשט, וגם בישראל. חזרתו של הנגיף מציפה שאלות רבות. מה חשוב לדעת על הנגיף? האם יש סיבה לדאגה? יכול להיות שנחזור לתקופת הסגרים הידועה לשמצה? ולא פחות חשוב מכך, מה לגבי זכאות נכות קורונה לאלו שממשיכים לסבול מלונג-קוביד גם ב-2023?

במקרים רבים עד כה, מחלת הקורונה של הישראלי הממוצע הסתכמה בכמה ימי מחלה וחזרה לשגרה. אך במקרים לא מעטים, חולים מסוימים סבלו קשות מהמחלה, או שהמשיכו לסבול מתסמיניה גם לאחר שהם כבר הוגדרו 'מחלימים' (לונג-קוביד). 

תופעת הלונג-קוביד יכולה להתבטא בשלל אופנים. במקרים מסוימים, הסובלים מלונג-קוביד מתקשים לחזור לשגרה תקינה ולתפקד ביום-יום כרגיל. אנשים אלה עשויים להיות זכאים לפיצויים בשל נכות קורונה.

 

חיסון קורונה קרדיט לתמונה Freepik

אותה גברת בשינוי אדרת?

מבין הזנים שעוררו את תשומת לב הקהילה הרפואית, שני זנים נמצאים כבר זמן מה תחת מעקב צמוד עקב קצב התפתחות המוטציות המהיר שלהם: זן ה-EG51, הנפוץ בעיקר באסיה, וזן ה-BA.X, שהתגלה בארה"ב והתפשט במהרה גם לאירופה וישראל. 'פייזר' ו'מודרנה' מיהרו להרגיע את הרוחות כשהצהירו שהחיסונים המוכחים שלהן יוכלו להיות מותאמים לזני הקורונה החדשים תוך שבועות ספורים, הודות לטכנולוגיית ה-mRNA בה חברות אלו השתמשו לצורך הפקת החיסונים. זן ה-EG51, עם זאת, בולט מהמוטציות האחרות ביכולתו 'להתחמק' מהחיסונים בצורה קצת יותר יעילה משאר הווריאנטים.

הסימפטומים של הזנים הנוכחיים לא שונים משמעותית מהתסמינים של הזנים הקודמים. הם כוללים נזלת, שיעול יבש, חום, צמרמורות, עייפות, כאבי שרירים, כאבי ראש, ואיבוד חוש טעם וריח. כאמור, אין עדויות לכך שהזנים החדשים גורמים למחלה חמורה יותר מזנים קודמים, והחיסונים עשויים להתעדכן במהירות בכדי למזער סיכויים למחלה קשה. עם זאת, קצב התפשטות הווריאנטים עודנו מדאיג.

אך מה קורה אם תסמיני המחלה ממשיכים גם לאחר ההחלמה? הנה תזכורת (גם אם לא כל-כך נעימה): חלק נכבד ממחלימי הקורונה עודם ממשיכים לסבול מתסמיני הנגיף גם לאחר הבראתם, כביכול, בתופעה המוכרת בשם 'לונג קוביד': עייפות, קוצר נשימה, בעיות שינה, כאבי מפרקים ושרירים, בעיות מתמשכות בחוש הטעם והריח, ועוד. חשוב לציין כי הסובלים מלונג קוביד עשויים להיות זכאים להכרה במקרה של נכות קורונה.

 

נגיף הקורונה (מקור: Freepik)

נכות קורונה לסובלים מ'לונג-קוביד'

כעשירית מחולי הקורונה, ולא רק מבוגרים, ממשיכים לחוות תסמיני לונג קוביד לתקופה של 12 שבועות ומעלה, מה שעלול לפגום קשות ביכולתם לעבוד ולהתפרנס כרגיל. מדובר על אוכלוסייה של כ-80 אלף ישראלים. על כן, 'נכות קורונה' איננה מושג חדש או לא מוכר לביטוח לאומי - קורונה כרונית עשויה להיות מוגדרת כסוג של נכות.

"מי שיוכר כנפגע בעבודה בעקבות המחלה יקבל דמי פגיעה מעבודה עבור הימים שלא עבד בזמן שהיה חולה בקורונה. כמו כן, הביטוח הלאומי מכיר במפורש ב'קורונה כרונית'", נכתב באתר הרשמי של המוסד. "אם חלילה תישאר לך נכות כתוצאה ממחלת הקורונה, תוכל להיות זכאי לקצבת נכות מעבודה או למענק, בהתאם לנכות שנותרה".

אם הפגיעה בתפקוד עקב פוסט-קוביד הינה חלילה משמעותית וארוכת-טווח, הפיצוי הכספי שיתקבל מן המוסדות עשוי להגיע למאות אלפי שקלים. הסכום תלוי, בין השאר, במידת הפגיעה ובסכומי ההשתכרות של המבוטח לפני המחלה.

להקדים את המאוחר?

הדיבורים על חזרה לתקופת הסגרים עשויים להיות מוקדמים מדי. כיום, יש למערכות הבריאות ברחבי העולם ידע על הנגיף ומוכנות גבוהה הרבה יותר להתמודד עם הווריאנטים באופן מבוקר. עם זאת, הלונג קוביד עוד כאן כדי להישאר, ועל כן גם נכות קורונה צפויה להמשיך להיות מנת חלקם של אלו שמזלם לא שפר עליהם, והם ממשיכים לסבול מתסמיני המחלה גם זמן רב לאחר להחלימו, לכאורה. כל שנותר לקוות הוא שביטוח לאומי יצליח להתמודד עם הנסיקה בבקשות לפיצויים בשל נכות קורונה, ושהווריאנטים הנוכחיים ישככו לפני שהמצב שוב ייצא משליטה.

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה