מה זה הון עצמי ואיך מודדים אותו?

$(function(){setImageBanner('8c80d23f-3dbe-44aa-bffd-f4b37630f6ab','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,38345,'Image','');})

לרובנו יש הון עצמי כלשהו, שכאשר נבוא ליטול משכנתא, לבצע רכישה גדולה או להיערך לקראת פרישה, נרצה לדעת מהו. כך נחשב

את המונח "הון עצמי", סביר להניח שנפגוש בקונטקסט של נטילת משכנתא, כשהבנקים מציבים את ההון העצמי של הלווה כתנאי לקבלת המשכנתא. אך זהו אינו המצב היחיד שבו הערכת ההון העצמי מועילה לנו. למעשה, ההבנה והבחינה מעת לעת של סכום ההון העצמי העומד לרשותנו, הן הצעד הראשון בכל פעולה כלכלית משמעותית בחיינו.    

בכתבה זו נסקור את כלל ההיבטים הקשורים להון עצמי, כיצד מודדים אותו, מה נספר בתוכו, באילו מצבים נשתמש בנתון ואיך אולי ניתן להגדיל אותו.

Shutterstock

אז מהו הון עצמי?

הון עצמי הוא מונח המגיע במקור מעולם החשבונאות העסקי, ככלי לניתוח מצבן הפיננסי של חברות. בדו"חות כספיים מצהירות החברות על הכנסות, הוצאות, רווחים, הפסדים וכדומה. אחת הקטגוריות המדווחות נקראת "הון עצמי", ומטרתה לשקף את מצב המשאבים הנוכחי הנקי של החברה. בשביל לעשות זאת, לא מספיק להביט על השורה התחתונה בחשבון הבנק, אלא צריך להציב את הכסף הקיים אל מול הכסף שיהיה חייב לצאת.

בהשאלה מהעולם העסקי לפרטי, לכל אדם יש גם שני "טורים" שתחתם נספר הכסף שיש או אין ברשותו. הכוונה היא לנכסים והתחייבויות. נכסים הם כל סכום כסף או דבר שווה ערך בכסף שנמצא בבעלותו של האדם. חסכונות בבנק נכללים תחת קטגוריית הנכסים, כך גם בית או רכב. תחת התחייבויות נמצא כל כסף או שווה ערך כסף, שאותו או עבורו צריך עוד לשלם. כאן נספרות הלוואות כמובן. הון עצמי בצורתו הבסיסית ביותר, הוא סך כל הנכסים שבבעלותו של אדם, מינוס סך כל ההתחייבויות שנמצאות על שמו.

Shutterstock

ממה מורכב ההון העצמי?

כשחושבים על נכסים מיד עולה בנו המחשבה על בית או דירה, או הכסף בעובר ושב; וכשחושבים על התחייבויות, נחשוב על הלוואה שנמצאת בתהליכי החזר. זו לא טעות, אבל נכסים והתחייבויות מורכבים מהרבה מאוד סוגים של ממון ובעלויות. לכן כשחברות מעריכות את ההון העצמי שלהן, הן מעסיקות רואה חשבון מנוסה שיוכל לתכלל את כל מנעד הנכסים וההתחייבויות הרלוונטיים. מה נספור כשנחשב את ההון העצמי שלנו?

בקטגוריית הנכסים נתחיל עם יתרת העו"ש בכל חשבונות הבנק של משק הבית; פיקדונות בבנק ויתרות מטבע חוץ. לאחר מכן נוסיף לחישוב דירת מגורים, אם יש כזו בבעלותנו; דירות נוספות שבבעלות משק הבית, כלי רכב וכן שווי הלוואות שהענקנו לאחרים (קרובים או בני משפחה, למשל). אם קיים גם תיק השקעות (מנוהל או עצמאי), אז נוסיף לחישוב גם את השווי הנוכחי של התיק על כל נכסי ההשקעה הקיימים בו, כמו מניות, אג"ח, קרנות נאמנות ותעודות סל. עוד נכסים המשמשים לחישוב שווי ההון העצמי הם חסכונות ארוכי הטווח שנועדו לגיל פרישה – כמו פוליסות חיסכון, קרן השתלמות, קופת גמל, קופת גמל להשקעה וקרן פנסיה.

בקטגוריית ההתחייבויות, נתחיל עם המשכנתא הרשומה על שמנו או על שם אחר במשק הבית, זוהי ככל הנראה ההלוואה הגדולה ביותר הקיימת בספירת ההון שלנו. לאחר מכן נמשיך עם הלוואות מסוגים שונים – הלוואה מהבנק, הלוואה מחברת אשראי חוץ-בנקאי, הלוואה מחברת האשראי, הלוואה מחברת הלוואות בין עמיתים (P2P), הלוואה פרטית ממכר או בן משפחה, הלוואה שהתקבלה ממקום העבודה ועוד; לכך נוסיף את המינוס בחשבון הבנק אם קיים וההתחייבויות בכרטיסי האשראי. 

למה משמשת הערכת ההון העצמי?

לאחר שביצענו הערכה מפורטת של ההון העצמי שנמצא ברשותנו, מה עושים עם הידע הזה. כמובן, שמידע זה לרוב משמש כאינדיקציה ראשונית לסכום שניתן לייעד עבור נטילת משכנתא (שהרי לא נרצה להקדיש את כל הנכסים שברשותנו לרכישת בית). אך ניתן לעשות בנתון גם שימושים נוספים.

בין היתר, ניתן למנות את היכולת להשתמש בהערכת ההון העצמי שלנו כנקודת מוצא לתוכנית כלכלית אישית עבור מטרה מוגדרת. נניח שאנחנו רוצים לרכוש רכב, ובתור התחילה איננו יודעים במדויק כמה כסף פנוי יש לנו עבור המטרה הזו, הערכת ההון העצמי תסייע לנו למקם את ההוצאה הזו במצבת הנכסים-התחייבויות באופן ריאלי.

באותו האופן, מיפוי ההון העצמי שלנו יכול לסייע לנו בתכנון הפרישה. שקלול החסכונות שלנו – פנסיוניים ולא פנסיוניים – לצד נכסים נוספים והתחייבויות, מאפשר לנו לקבל מבט רחב על שנות הפנסיה שלנו והצפי שלנו לרווחה כלכלית בהן. לצורך זה ניתן גם להיעזר בשירותיו של בעל רישיון פנסיוני מטעם משרד האוצר המתמחה בתכנון פרישה.

להגדיל את ההון העצמי

ולבסוף, לא ניתן לעסוק בנושא הון עצמי ללא התייחסות לשאלה -כיצד ניתן להגדיל אותו? ובכן, זוהי שאלת השאלות, שבעצם אומרת: איך מכניסים יותר ממה שמוציאים? התשובה הרווחת לכך מציעה שתי דרכים עיקריות, שניתנות ליישום בנפרד, אך ביחד האפקט שלהן משמעותי יותר והן: הקטנת הוצאות, והגדלת הכנסות.

הקטנת הוצאות יכולה להיעשות על ידי צמצום הצריכה – כלומר לסעוד פחות בחוץ, לטוס פחות לחו"ל ולרכוש פחות מוצרים; או על ידי צמצום בהוצאות משק הבית – חיפוש ספקי אינטרנט, טלוויזיה וסלולר זולים יותר, הסתפקות ברכב אחד במקום שניים וביטול מנויים שאינם בשימוש וכדומה.

באמצעות קופת גמל להשקעה ניתן לחסוך לכל טווח (קצר, בינוני או ארוך), לכל מטרה וזאת כשהכסף נזיל וניתן למשיכה בכל עת. ההפקדה יכולה להיות חודשית מסכום התחלתי נמוך של 100 שלים, או הפקדה חד פעמית או שילוב ביניהן. בעת הגעה לגיל לקראת פרישה, ניתן אף לנייד את הכספים לקופה המעניקה קצבה פנסיונית. המגבלה היחדה שקיימת בקופת גמל להשקעה, היא שסכום ההפקדה המצטבר לאדם לא יעלה על 76,449 שקלים בשנה (נכון ל-2023). הכסף שיופקד יושקע בשוק ההון על מנת לצבור תשואה, כשאפקט הריבית דריבית (תשואה על גבי תשואה) יתרום להגדלת ההון העצמי לאורך זמן.

Shutterstock
לסיכום

חישוב ההון העצמי שלנו אחת לתקופה יכול לסייע לנו בחתירה למטרות מוגדרות, וכן להבנה שוטפת של מצבנו הכלכלי האישי. ישנם באינטרנט מחשבוני הון עצמי שיכולים לסייע בחישוב פשוט של הסכום, תוך ספיקת כלל הקטגוריות. גם אם אין לכם צורך עכשווי בידיעת ההון העצמי שלכם, חישוב פשוט יוכל לתת לכם הבנה מיידית של המאזן שלכם. 

 

* אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה