מכוניות, רובוטים ומהפכות טכנולוגיות: 5 דברים שלא ידעתם על הונדה

$(function(){setImageBanner('b26573b7-c11a-439c-8ed4-874cef032196','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,38345,'Image','');})

מייסד שחלם על מכונות מאז היה ילד, מהפכות תדמיתיות לרכב יפני ולרוכבי אופנועים, ואפילו פיתוח מטוסים ורובוטים שנשלטים בכוח המחשבה; ההפתעות של היצרנית היפנית הוותיקה

Shutterstock

ישראלים בטוחים שהם מכירים היטב את הונדה* שמאז שנחתה בארץ בסוף שנות השמונים, הציגה דגמים משפחתיים עם טאץ' ספורטיבי, אבזור עשיר ומנועים חסכוניים. מדובר בחברה עם אהבה אמיתית לטכנולוגיה מוטורית, ממש מילדותו של המייסד - ולא הרבה יודעים מאין באה, איך כבשה את אמריקה בזכות מלחמת יום הכיפורים, ואיך הפכה ליצרנית מטוסים ורובוטים שקוראים מחשבות. הנה 5 עובדות מעניינות על הונדה:

1. הנרי פורד היפני

סויצ'ירו הונדה אהב מכוניות כל חייו; הוא נולד ב-1906 בכפר קטן במרכז יפן, ועד יומו האחרון זכר את הפעם הראשונה בה ראה מכונית בתור ילד. לדבריו, ריח המנוע הרגיש לו כמו בושם. למשפחתו היה מוסך לתיקון אופניים, וכך למד עקרונות מכניים בסיסיים והחל להתנסות בעצמו במכונות. בגיל 15 הגיע לטוקיו והחל לעבוד כמכונאי במוסך, ונהנה מכל רגע - גם כשבחן מכוניות שתוקנו וגם ממלאכת התיקון עצמה.

בגיל 22 שב לכפר שלו והקים מוסך, בו עסק גם בשיפור מנועי מכוניות ואופנועים. כנהג מוכשר, אפילו השתתף במירוץ המכוניות הרשמי הראשון של יפן. ב-1948 הקים את חברת הונדה, על בסיס הניסיון הטכנולוגי והעסקי שצבר - והחל לייצר אופנעיים ממונעים ואופנועים.

ב-1963 הושקה מכונית הונדה הראשונה - משאית חלוקה קטנה בשם T360, ואחריה רודסטר בשם S500. ב-1969 הושקה ההונדה 1300 - משפחתית ראשונה, שקיבלה ביצועים ספורטיביים - תפיסה שהשתמרה בדגמים הבאים, אקורד וסיוויק. הונדה עזב את החברה ב-1983; עד היום הוא מכונה "הנרי פורד היפני", ונחשב לאחד המשפיעים בתחום התחבורה.

2. לא רק לאופנוענים קשוחים

הונדה היא מעצמת אופנועים: הראשון שייצרה התפתח לסדרת אופנועי הכביש Dream, שעד היום נחשבת לקלאסית ומבוקשת בידי אספנים. הקטלוג צמח בהתמדה וכלל גם אופנועי ספורט עתירי ביצועים, וטכנולוגיות מנועים אופטימליות עבורם - ובהמשך גם טרקטורונים ואופנועי שטח. כיום היא היצרנית הגדולה ביפן ואחת הגדולות והמשפיעות בעולם. בין היתר, שינתה את דמות האופנוען; בשוק האמריקאי נחשבו הרוכבים לטיפוסים מפוקפקים ומרדניים, וקמפיין ההשקה של הונדה בארה"ב הדגיש את מגוון המשתמשים והתאמת האופנוע עבורם - וכך עזר למחוק את הסטיגמה.

3. מרובוטים ועד מטוסים

הונדה מוכרת בישראל בעיקר כיצרנית מכוניות ואופנועים, אך עוסקת בטכנולוגיה מוטורית כמעט מכל סוג: במעבדותיה מפותחים מנועים לכל כלי תחבורה אפשרי - ממכסחת דשא ועד סירת מירוץ. החברה מפתחת כלי ריסוס חקלאיים, גנרטורים ומשאבות תעשייתיות, ואפילו מנועים חשמליים לקורקינטים.

מעבדות הרובוטיקה שלה הן מהמתקדמות ביותר בעולם, ומתמקדת בפיתוח אנדרואידים - רובוטים דמויי אדם. אחד הבולטים הוא ASIMO, שנראה כמו חליפת אסטרונאוט עצמאית ומסוגל ללכת, לרוץ ולטפס כבן אדם - ואפילו להישלט מרחוק באמצעות קריאת גלי המוח של המפעיל.

ב-2003 עלתה הונדה גם לשמיים: החברה פיתחה את ההונדה ג'ט 420, מטוס מנהלים קטן וקומפקטי בעיצוב ייחודי: מנועי הסילון שלו נמצאים מעל הכנפיים ולא מאחוריהן כמקובל בקטגוריה. התצורה מספקת לו ביצועים מעולים ויציבות בכל מהירות. המטוס הושק ב-2015, נמכר במאות יחידות ונחשב כיפי להטסה ואמין ביותר.

4. כבשה את אמריקה בזכות מלחמת יום כיפור

הונדה השיקה בארה"ב את הסיוויק ב-1973, והפתיעה את האמריקאים בביצועים ובאיכות הרכב; קודם לכן, זלזלו המקומיים בתוצרת היפנית. היתרון הכי גדול של הסיוויק בעיני נהגי ארה"ב היה חוויית הנהיגה הספורטיבית, מה שיצר קצב מכירות מהיר.

בהמשך השנה פרצה מלחמת יום הכיפורים, שהעצימה את המתח בין ממשלת ארה"ב ומדינות אופ"ק, איחוד יצרניות הנפט. הוטלו חרמות ומחיר הדלק זינק בארה"ב, והסיוויק היתה הכי חסכונית בקטגוריה.

כבר 50 שנה שאין משפחתית קומפקטית יותר פופולרית בארה"ב; ב-1986 נפתח מפעל בארה"ב, שפלט מאז 11 מיליון סיוויק וכולן נמכרו מקומית. גם לדגמים כמו האקורד וה-CR-V יש קהל קבוע ונאמן, שנוטה להחליף את מכוניתו רק בדגם הבא שלה.

5. ההפתעה בשוק הישראלי

הונדה עשתה עליה ב-1989, עם הדור הרביעי של הסיוויק - משפחתית קומפקטית וזריזה שהתגלתה כאמינה ביותר, קפיצת מדרגה ביחס למתחרות. הדור החמישי שהגיע ב-1991 הציג שיפור גדול בביצועים, ושמר על חיסכון בדלק - וכבש את נהגי ישראל. בשנים האחרונות החברה בחרה להתרחק מהשוק האירופי אליו היא משייכת את ישראל, ובהתאמה מציעה בארץ פחות מכוניות חדשות מפחות דגמים.

אך הנהגים לא מתרשמים מענייני אסטרטגיה, ושוק המשומשות של הונדה תוסס בצורה מפתיעה - ומסיבה טובה: דגמי הונדה שומרים על האיכות והביצועים לאורך שנים. לראייה, בכבישי הארץ נוסעות כ-112,000 מכוניות הונדה, שמהוות כ-70% מכל רכבי הונדה שנמכרו בארץ מאז 1991. אלו נתונים שאין לאף מתחרה בקטגוריה; לדוגמה, 52% מכלל המכוניות שנמכרו בארץ ב-2006 עדיין נוסעות, לעומת יותר מ-70% ממכוניות הונדה מאותו השנתון.

לסיכום

הענקית היפנית מביאה עמה היסטוריה עשירה ומפתיעה - ועתידה עוד לפניה; החברה מובילה פיתוחי מנועי מימן חסכוניים שאינם מזהמים, לצד טכנולוגיות חשמליות והיברידיות, והדגמים המתקדמים צפויים להגיע לשווקים בעתיד הקרוב, ולשמר את חזונו של הנרי פורד היפני. 

 * הכתבה כוללת תוכן שיווקי מטעם מימון ישיר. אין בפרסום המידע משום המלצה או מתן ייעוץ, והמידע אינו מחליף היוועצות באנשי המקצוע הרלבנטיים. קבלת החלטה כלשהי על סמך האמור לעיל היא על אחריות הגולש בלבד. אי עמידה בפירעון ההלוואה או בהחזר האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל. מימון ישיר אינה אחראית לטיב או לתקינות הרכב שיירכש.

מספר רישיון 54414.

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה