שיטות טיפול בפוביה - טיפול CBT בפוביות - איך מטפלים בפוביות?

$(function(){setImageBanner('111d15df-10c8-4d2f-9849-ad33e09a68ee','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,38345,'Image','');})

טיפול בפוביות- פוביה הינה פחד עז ומתמשך, כתוצאה מאובייקט, פעילות או סיטואציה מסוימת. החשיפה למושא הפוביה עלולה לשתק את האדם ולמנוע ממנו תפקוד תקין וגורמת בדרך כלל לתגובות רגשיות כגון חרדה, פחד, מצוקה והתקפי פאניקה ולתגובות פיזיות כגון פעימות לב מוגברות, סחרחורת, קשיי נשימה ורעד מוגבר.

FREEPIK

באופן כללי, אנשים וילדים המאובחנים עם פוביות נמנעים באופן פעיל ממקור הפחד, קרי, מהאובייקט או מהמצב הפובי, מה שעלול לגרום לסבל, אי נעימות ולעיתים להפרעה באורח החיים.

לדוגמא, אדם הסובל מקלסטרופוביה (פחד ממקומות סגורים) יימנע מלעלות במעליות, ויעדיף לעלות עשרות קומות ברגל במקום עבודתו. ילד הסובל מאנטופוביה (פחד מחרקים) יימנע מטיולים ויוותר על בילוי במקומות פתוחים כמו חצר ופארק.

על מנת לאבחן את הבעיה ולטפל בפוביה, אפשר להתחיל להתמודד עם הקושי המלווה אתכם תקופה ממושכת בחייכם, בעזרת טיפול בפוביות הניתנות לריפוי באמצעות מגוון שיטות טיפול רגשי.

איך לטפל בפוביה?

ישנם סוגים רבים של פוביות הניתנות לטיפול. פוביות של בעלי חיים (עכבישים, נחשים, כלבים), פוביות סביבתיות (פחד גבהים, חיידקים, מקומות סגורים), פוביות מצביות (פחד מטיסות, בדיקות דם, רופאי שיניים) והרשימה עוד ארוכה.  

בעוד שהן יכולות להיות מאוד לא נוחות ומאתגרות, כדאי לדעת שטיפולים בפוביות יכולים בהחלט לעזור ולשפר את חייכם. אם הנכם סובלים מפוביה המפריעה לכם, אל תתעלמו ממנה, שוחחו עם הרופא שלכם וקבלו הערכה וכן אפשרויות טיפול בפוביות.

על מנת למצוא את הטיפול המתאים, מומלץ לקבוע פגישה עם פסיכולוג או
איש מקצוע מוסמך בתחום בריאות הנפש הבקיא בשיטות הטיפול בפוביות.  

שיטות טיפול בפוביות

ישנן מספר שיטות טיפול בפוביה ספציפית ובמקרים מסוימים, יש צורך לשלב כמה מהן יחד, על מנת למצוא את הדרך הנכונה שבה תוכלו לחיות בשלווה עם עצמכם ועם הסביבה, מבלי שהפוביה תשתלט על חייכם. 

  • טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT
  • טיפול בחשיפה
  • מודלינג MODELING))
  • טיפול NLP בשילוב דמיון מודרך
  • טיפול תרופתי
  • טיפול פסיכולוגי

טיפול CBT בפוביות

שיטת טיפול נפוצה להתמודדות עם פוביות, המתמקדת בגישה הקוגניטיבית התנהגותית. טיפול CBT (Cognitive Behavioral Therapy) בפוביות נועד לשנות דפוסי התנהגות וחשיבה בעיתיים, שנרכשו במהלך חיי האדם ולפתח דרכים מעשיות להתמודדות חיובית, על ידי הרגלים חדשים.

המטופל לומד לשנות את אמונותיו ומחשבותיו, ובהמשך את תגובותיו בצורה חיובית. כתוצאה מכך, מדכא את דפוסי התנהגותו הבעייתיים, שהיו חלק מחייו עד כה, בשל הפוביה. הטיפול הקוגניטיבי עוזר לחדש את התבנית המחשבתית והרגשית של המטופל עד שיוכל ללמוד לשלוט בתגובותיו בצורה חיובית.  

חלק מתהליך של טיפול CBT בפוביות כרוך בטיפול בחשיפה, הפועל באופן הדרגתי, כשקצב ההתקדמות יהיה על פי רצונו של המטופל, מה שיאפשר בסופו של דבר שליטה על הפוביה. הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי הינו דינמי, ממוקד מטרה ומוגבל בזמן.

טיפול בפוביה בעזרת טיפול בחשיפה

טיפול בחשיפה הינו סוג של פסיכותרפיה, המתמקדת בהימנעות מהאובייקט, הפעילות או המצב הפובי, על ידי חשיפה הדרגתית של המטופל למקור הפחד. המטפל חושף את המטופל באופן הדרגתי, מהקל אל הכבד, למצב מעורר פחד, על מנת לנטרל את רגישותו לאובייקט או למצב ממנו הוא פוחד.

טיפול בחשיפה מתמודד בהצלחה ונמצא יעיל עבור אנשים המאובחנים עם פוביות. טיפול בפוביה בעזרת טיפול בחשיפה מלווה עם שקיפות מלאה מצד המטפל, ומכוון בדרך כלל לפוביה ספציפית אחת בכל פעם. לדוגמא, אדם הסובל מאופידיופוביה (פחד מנחשים).

בשלב הראשון המטופל עשוי להתבקש לקרוא על נחשים. בשלב השני להביט בתמונות של נחשים. בשלב השלישי, המטפל ייקח את המטופל לבקר בבית הזוחלים של גן החיות שיוכל לראות בעיניו נחש חי. בשלב הרביעי, יכניס המטפל לחדר בו נמצא המטופל נחש. בשלב האחרון יהיה על המטופל להחזיק נחש בידיו ללא פחד.  

איך מטפלים בפוביות על ידי מודלינג?

שיטת מודלינג (Moedling) מסייעת ביעילות לאנשים וילדים המאובחנים עם פוביות, ומאופיינת בהדגמה וחיקוי במטרה להתמודד עם הפחד. שיטה זה יעילה בהכחדת התנהגויות שליליות ומסוגלת לחולל שינוי התנהגותי.

התהליך הדרגתי ובו המטופל צופה כיצד המטפל או אדם אחר מתמודד עם אובייקט או סיטואציה, המעוררת פחד ובהמשך מיישם את ההתמודדות. תחילה על ידי קירבה ולאחר מכן על ידי מגע. לכן טיפול בפוביות באמצעות שיטה זו הינו תכליתי וחיובי.

לדוגמה, לאדם הפוחד מחתולים, המטפל ידגים בעדינות כיצד הוא מתקרב אל החתול ובהמשך כיצד הוא נוגע ומלטף את החתול ללא חשש ויעודד את המטופל לחקות אותו שלב אחר שלב, עד שיבין שלא יקרה לו שום דבר רע. ההדגמה חושפת את המטופל הפובי לבעל החיים שהוא חרד ממנו, ויש לו מסגרת התייחסות לחקות את תגובת המטפל ללא פחד.

טיפול בפוביה באמצעות NLP בשילוב דמיון מודרך

בטיפולי NLP ודמיון מודרך, המטופל לומד לשנות את התת מודע. במטרה לשנות את החשיבה והתגובה השלילית לפוביה, המטופל מתרגל חזרה מנטאלית של תגובות חדשות וטכניקות הרפיה של מצבי רוגע ושלווה ולומד לשנות דפוסי חשיבה שליליים לחיוביים.

המטופל לומד כיצד לחבר בין הרגש החיובי לפחד ומתרגל תגובה חיובית לאובייקט או סיטואציה המעוררת פחד. אפשר לשלב את הטיפול עם היפנוזה, המוכרת ככלי יעיל לטיפול בפוביות, חרדות ופחדים. ההיפנוזה יכולה לבנות את החשיפה לפוביה, לפענח את תגובת הפחד ולגרום עם הזמן להקלה ע"י הדמיון, התת מודע והחיבור לגוף.

שיטות טיפול נוספות בפוביה ספציפית

טיפול פסיכולוגי שאינו מוגבל בזמן, הנועד לטפל בשורש הפוביה ומסייע למטופל להבין את מקור הפחד וסיבותיו. טיפול פסיכולוגי בפוביה ספציפית מתבצע ע"י שיחות עם פסיכולוג מוסמך ואינו מתמקד רק בפוביה, אלא גם בנושאים אחרים המטרידים את המטופל.

בדרך כלל, אין צורך בטיפול תרופתי במקביל לטיפול קוגניטיבי התנהגותי או טיפול פסיכולוגי כשמדובר בטיפול בפוביות, אך במקרים מסוימים ועל פי שיקולו של הרופא, יינתן למטופל מרשם לרכישת תרופת הרגעה או תרופה נוגדת דיכאון לטווח קצר, על מנת להקל על הסימפטומים הקשורים בפוביות ועל התהליך כולו.

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה