תל פאחר – למטיילים שמעריכים היסטוריה

$(function(){setImageBanner('10a0598f-067b-4adf-8740-3f316a3ce21c','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,38345,'Image','');})

בשנת 1967 במהלך מלחמת ששת הימים, בתאריך ה-9 ליוני, נערך קרב תל פאחר בין צה"ל והחזית הסורית. במקום הנקרא בעצמו תל פאחר היה מוצב סורי שנכבש על ידי יחידות גולני בסיוע של כוח השריון. הקרב הפך למפורסם בעיקר בשל כמה מיתוסים שנולדו בעקבותיו, שהתבססו על אירועים אמיתיים; קרב פנים אל פנים בין קצינים, לוחמים ששכבו על גדרות תיל על מנת לסייע לחבריהם לעבור, ועוד. כיום, הפך המקום לאתר הנצחה לחללי צה"ל שנפלו במסגרת הקרב, והוא מוקד עליה לרגל למטיילים שמגיעים למקום כדי לצפות בנוף וללמוד עוד על פרק נוסף בהיסטוריה של ארץ ישראל.

תל פאחר

יום מורשת – הכל על אתר תל פאחר מצפה גולני

לאחר הקרב, קיבל המקום את השם תל פאחר מצפה גולני, שכן מלבד התעלות והבונקרים שנותרו מימי המלחמה, ניתן לתצפת מהמקום לעבר הרי נפתלי ועמק החולה היפהפיים. מערכות שמע ושלטי הסברים המפוזרים במקום מאפשרים ללמוד ולהכיר לעומק את הסיפורים האישיים של הלוחמים, ואת סיפור הקרב כולו, לצד אלמנטים נוספים:

  • יש להגיע בכביש הגישה שמסתעף מכביש 99 בין סימני ק"מ 13-14, דרומית למעיינות הבניאס. יש לרדת מהכביש לציר הנפט, לנסוע דרומה כ-2 ק"מ ולחנות בחניית האנדרטה שנמצאת ממערב.
  • במקום חנייה מסודרת וממנה נדרשת הליכה קצרה וקלה של כמה דקות בשביל מסומן המפרט הסברים שונים. כדאי להתעכב עליהם – אם כבר הגעתם לכאן, אל תוותרו על ההזדמנות ללמוד ולהכיר את ההיסטוריה.
  • לאחר שתעברו בתעלות הקשר והבונקרים שנותרו במקומם, תגיעו אל רחבת ההנצחה ובה תמצאו את שמותיהם של 59 חללי הגדוד, ואל רחבה נוספת המנציחה של 32 הנופלים בקרב תל פאחר שהתקיים ממש כאן.
  • לאחר שתאזינו לסיפורים בתחנות השמע המפוזרות ברחבי הרחבה והשבילים, תגיעו אל התצפית המרשימה. קחו כמה דקות כדי להתרשם ממה שאתם רואים, כעת ברור מהי החשיבות האסטרטגית של התל המתנשא מעל עמק החולה ורמת הבניאס. זוהי נקודה אסטרטגית שאי אפשר לזלזל בה, ולא להבין מדוע הייתה 'נחשקת' כל כך בקרב הצבאות.

יום של אתרי מורשת בצפון הארץ

הרי לא תסעו את כל הדרך רק כדי להביט בנוף המרהיב המשתקף ממצפה גולני תל פאחר נכון? עם כל הכבוד, כבר נסעתם מספיק רחוק וההמלצה היא לשלב בטיול אתר נוסף בכדי לנצל את היום עד כמה שאפשר. במרחק נסיעה של שעה לערך תגיעו לאתר עין קשתות – אום אל קנטיר שנחשב לאתר מורשת לאומי ובו תמצאו עתיקות של כפר יהודי, בית כנסת מפואר ומעיין קשתות, כולם בני 1500 שנים לפחות. ניתן לסייר במקום עצמאית או להצטרף לסיור מודרך, ואף לסיור עששיות. כדי להצטנן מעט, מומלץ לקפוץ לביקור בפארק נחל סמך או לעצור לביקור במחלבה במושב נטור.

 

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה