צומת דרכים: מועצה מקומית או עיר זאת השאלה

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('e0f7c57c-93f1-4995-b4bf-0ad9b2b1d9b3','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,26322,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('e0f7c57c-93f1-4995-b4bf-0ad9b2b1d9b3','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,26322,'Image','');},15]]);})

אחד הדברים שהכי מעסיקים את תושבי היישוב בשנים האחרונות הוא מעמדה המוניציפאלי של גן יבנה. הגדרתה של גן יבנה כמועצה מקומית עלולה להשתנות בכל רגע למעמד של עיר, דעתם של התושבים מתחלקת לשנים-בעד ונגד. בשנת 2014 קמה קבוצת תושבים החרדים לעתידה של גן יבנה וצביונה הכפרי, נפגשנו עם אחת ממובילות המאבק וחברה בקבוצת ״עוצרים את העיר״, אורית זהבי, לשיחה קצרה. אנחנו מביאים לכם את סדרת הכתבות- ״צומת דרכים״, שמנסה להביא את סיפורם של חברי הקבוצה והדרך הארוכה שעשו

צילום: קנדיס בן חמו

בהגדרה המוניציפאלית, גן יבנה היא מועצה מקומית. לפי משרד הפנים ישנם 12 סעיפים המגדירים מתי ישנה אפשרות לבצע שינוי במעמד המוניציפאלי של היישוב, מהבדיקה שלנו, דבר ראשון אפשר להבחין כי תבחינים אלו מאוד טכניים. אם נפעל בצורה קרה לפי אותם קריטריונים אנחנו יכולים לפספס את התמונה השלמה, תוך התעלמות מהבעיות והקשיים בדרך.

כשאנחנו הולכים אחורה בזמן אנחנו רואים תמונה שונה לגמרי. בשנת 2013, דרור אהרון, הוציא מכתב לראש מנהל התכנון, בינת שוורץ, במשרד האוצר המדבר על: הסיבות לכך שגן יבנה אינה יכולה לשנות את הגדרתה המוניציפאלית. בין הסיבות המפורטות במכתב דובר על: מצב התשתיות (המיועד ל-20,000 תושבים), מצב הכבישים והמצב הכספי בו נמצאת המועצה שאינו מאפשר להגדלת היישוב. אך כבר ביולי 2014 במהלך מלחמת צוק איתן, השתנה כיוון הרוח במועצה וראש המועצה מוציא מכתב בו מבקש לשנות את מעמדה המוניציפאלי של גן יבנה ממועצה מקומית לעיר.

המסמך

התיישבנו לכוס קפה עם אורית זהבי, אחת ממובילות קבוצת ״עוצרים את העיר״ שהוקמה על ידי מספר תושבי גן יבנה מתוך דאגה לאופי היישוב.

איך גיליתם על השינוי המיועד?

״גילינו על החלטת המועצה בנושא מעמדה המוניציפאלי של גן יבנה בהתחלה דרך הפייסבוק. ראש המועצה, דרור אהרון, צירף בפוסט מכתב המודיע על כך ושואל את דעתנו, תושבים רבים הגיב על הפוסט נגד המהלך אך מסתבר זה היה מאוחר מידי. כמה ימים לאחר מכן גילינו דרך העיתונות על הקמת וועדה חקירה שתפקידה לבדוק האם אכן יש מקום להפיכת גן יבנה לעיר״.

״אחרי פרסום הכתבה החליטו כמה מתושבי גן יבנה לשבת ולדבר על הנושא, אחרי שהבנו שוועדת החקירה כבר הוקמה והזמן דוחק, החלטנו לא לשבת בחיבוק ידיים. ארגנו מספר מפגשים אצלי בבית, ישבנו וחשבנו מה אפשר לעשות בנידון והחלטנו לצאת ולאסוף חתימות מתושבי היישוב שמחזיקים בדעה דומה״. באחת מהישיבות הם החליטו לפתוח את קבוצת הפייסבוק- ״עוצרים את העיר״, הם הגיעו למסקנה שכמות הסיבות לכך שגן יבנה לא יכולה להפוך לעיר גדולה מידי. אורית מוסיפה: ״אי-אפשר להתעלם מהבעיות שעולות מהשינוי הזה, ביניהן עלו סוגיות שמוכרות לכל תושבי גן יבנה: תכנון היישוב, תשתיות המים והביוב, תקציבים, הכבישים ועוד״.

צילום: ניסים ג׳רסי

אם הרגשתם ככה למה לא פניתם למועצה ולעומד בראשה?

״אחד הדברים הראשונים שעשינו היה לפנות לראש המועצה. קודם כל הבנו שלא נוכל לעמוד מול וועדת החקירה וגורמי הממשלה לבד, זה היה מובן לכולנו שלא יתייחסו אלינו אם לא תעמוד לצדנו המועצה. אך עד היום לצערי לא התקיימה פגישה כזאת, השיח היחידי שהתבצע עם ראש המועצה היה דרך הפייסבוק״.

כשהבנתם שהמועצה לא אתכם, מה החלטתם לעשות?

״פתחנו את הקבוצה בפייסבוק והתחלנו למלא אותה במידע שאספנו, במקביל הבנו שצריך לצאת לרחובות ולהעלות את המודעות וגם לאיסוף חתימות. היה צריך לעשות מעשה, כדי לדעת שעשינו את כל מה שאפשר. חלק מהדברים שעשינו לצד איסוף חתימות התושבים היה: לתלות שלטים ברחבי גן יבנה שהוסרו (חמישה מתוך עשרה), יצאנו לחלק ממתקים עם פתקים (למען העלאת המודעות לנושא) לעומדים בפקקים בבוקר אך המשטרה פינתה אותנו מהמקום וכמובן עמדנו במרכזי קניות, והצענו לאנשים לחתום על עצומה נגד השינוי. כל זה עשינו אך ורק במטרה אחת- לשמור על אותה גן יבנה שאנחנו מכירים, כל פעולה שעשינו הייתה בהתנדבות וההוצאות היו מהכיס הפרטי שלנו ללא שום מימון חיצוני״.

צילום״ אורית זהבי

״בהמשך נפגשנו עם החוקר ברמלה כדי להציג בפניו מצגת, המסבירה את הטיעונים שלנו. שם נודע לנו שהוא יגיע ליישוב כדי לראות את השטח במו עיניו לפני החלטה הסופית, כמובן שביקשנו מיד להתלוות אלינו, לסיור נוסף (חוץ מהסיור הרשמי עם ראש המועצה). כדי להראות את גן יבנה דרך העיניים שלנו. אך כבר מתחילת הסיור אמר שלא יוכל להמשיך עוד ועצר באמצע״.

לבסוף וועדת החקירה הגיע להחלטה, בינואר 2015, שגן יבנה יכולה ואף צריכה לבצע שינוי במעמדה המוניציפאלי ולהפוך לעיר. למרות המאמצים הרבים שלהם החוקר הראשי של הוועדה החליט שלא להתייחס לקולם ולתת אור ירוק למועצה. אורית מוסיפה: ״הרגשנו שהטיעונים שלנו היו שקופים לוועדה״. את אותה אטימות ושקיפות שהרגישו חברי הקבוצה אפשר לראות בפרוטוקולים של אותה ישיבה, המראים על זלזול ברצון התושבים...

הפרוטוקול

במהלך נואש אחרון החליטו חברי הקבוצה לקחת את כל החתימות שהצליחו לאסוף ולגשת ישירות אל שר הפנים, אריה מכלוף דרעי. הם החליטו להישען על סעיף מס׳ 3 בפקודת העיריות האומר:

״ראה השר כי רצוי הוא שתושבי אזור פלוני - בין שהוא כולו או מקצתו בתחומה של עיריה ובין אם לאו - יהיו עיריה, אם משום שזו משאלתם של רוב תושבי אותו אזור ואם מסיבה אחרת, רשאי הוא לצוות על עריכת חקירה בדבר אותו אזור ובמשאלותיהם של תושביו, על ידי ועדה שלפחות אחד מחבריה איננו עובד המדינה (להלן בפרק זה - ועדת חקירה) ולאחר עיון בתסקיר של ועדת החקירה רשאי הוא, לפי שיקול דעתו, להכריז שתושבי אותו אזור יהיו עיריה״.

צילום: ניסים ג׳רסי

סעיף זה בעצם נותן לתושבים את ההזדמנות להשמיע את כולם, לפי סעיף זה למרות רצון המועצה יש לשר הפנים את המחויבות להתייחס גם לרגשות התושבים במידת הצורך. לכן לאחר ניסיונות רבים הצליחו להגיש את החתימות שאספו ולקוות לכך שברגע המכריע השר יתייחס גם למשאלת ליבם.

אורית מספרת לנו: ״אחרי שהצלחנו לגייס 4,300 חתימות של תושבי גן יבנה, הצלחנו להיפגש עם נציגו של השר (אריה מכלוף דרעי) והעברנו לו את החתימות בתקווה שהשר יתייחס אלינו״. אורית מבקשת לציין כי היא לא הייתה לבד במאבק. תושבים רבים שהנושא חשוב לליבם שיתפו פעולה ויצאו לאסוף את אותן חתימות, דוגמה אחת מתוך רבות היא יהודית מורגנבסר, שהצליחה לבדה לאסוף 2000 חתימות. יהודית בת ה-83 יצאה כל יום מביתה על כיסא הגלגלים בליווי המטפלת שלה וכל זה בשביל היישוב בו חייה את רוב חייה.

מאז עבר הרבה זמן, איפה אתם עומדים עכשיו?

״כרגע הנושא ירד מסדר היום של שר הפנים, רק הזמן יגיד האם השר יתחשב ברצון התושבים או שיחליט לאשר את מעברה של גן יבנה למעמד של עיר״. כרגע החליט השר להקפיא את הבקשה עד להודעה חדשה, ולהיות עם האצבע על הדופק.

השאלה העולה מתוך כוונת המועצה לשנות את ההגדרה המוניציפאלית של גן יבנה היא למה? האם מדובר אך ורק ב״טייטל״ של ״עיר״, אם כך אז אין שום סיבה לשינוי שהצליח להתסיס את התושבים, או שמסתתרת כאן סיבה אחרת, כזאת שלא מדברים עליה?

כבר היום, תושבי גן יבנה מרגישים על בשרם את הלקויים בתשתיות היישוב שראו ימים טובים יותר, מערכת הביוב והמים לא עומדות בעומס עקב ריבוי התושבים ושלא נדבר על מצב הכבישים בשעות השיא. השינוי במעמדה המוניציפלי של גן יבנה שווה ערך להתרחבות שטחה, אך כיצד התשתיות הקיימות יכולות לשרת  את התושבים החדשים והוותיקים ביחד כאשר כבר היום המצב לא מזהיר...

מחר אנחנו נביא לכם את המשך הריאיון שלנו עם אורית ונדבר על השאלה החשובה מכולן- איפה הכסף?

סעיף 3 בפקודת העיריות

טופס- שינוי מעמד מוניציפאלי ממועצה מקומית לעירייה

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה