צומת דרכים: גן יבנה בין שמיים לארץ

$(function(){setImageBanner('863bf606-2233-4b9d-892b-f1428c042f7e','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26322,'Image','');})

בשנים האחרונות נבנות דירות ושכונות חדשות שצצים כמו פטריות אחרי הגשם. לאחר המחאה החברתית בשנת 2011 הבינו בממשלה שצריך לחשוב ״חברתי״, מאז כל שר אוצר בממשלה מנסה להביא את הישועה. הפתרון שמציע משרד האוצר לרשויות המקומיות הוא לבנות כמה שיותר ולקבל בתמורה ״צופרים״. הממשלה הכריזה שתעניק על כל יחידת דיור מענק חד פעמי הנע בין 5,000-12000 שקל לכל יחידת דיור שתבנה

צילום מסך. גן יבנה מערב

מהר מאוד הרשויות מקומיות זיהו את הפוטנציאל שמאפשר גם להתעשר וגם להביא את קולות הצעירים כאחד. הסיטואציה אליה נכלאו הערים הללו מזכירים את הסצנה הידועה מהסרט ״שכחו אותי בבית״, שיצא לאקרנים בשנת 1990. כל המשפחה קמה בחיפזון ביום הטיסה ולאחר התרוצצות ברחבי הבית יצאו לשדה התעופה, בהגעתם לשדה מהרו אל המטוס והספיקו ברגע האחרון, אך מיד לאחר ההמראה הבינו ששככו משהו מאחור- את בנם הקטן. ככה בדיוק מרגישים עכשיו ראשי הערים כמו ראש העין, יבנה, פתח-תקווה, קרית גת ועוד רבים שהבינו שבגלל כל החיפזון שדבק בהם לבנות יחידות דיור חדשות הם שכחו את הדבר הכי חשוב- תשתיות.

״צומת דרכים״- סדרת כתבות

צומת דרכים: מועצה מקומית או עיר זאת השאלה

צומת דרכים: איפה נמצא הכסף?

בגן יבנה מבקשים לבנות בעקבות תכנית ההותמ״ל/1003 כ-3,600 יחידות דיור חדשות. מדובר על 1,600 יחידות דיור בשכונה הצפון מערבית שעתידה להיבנות, ועוד 2,000 יחידות דיור בין המתנ״ס לציר בגין. חברי קבוצת ״עוצרים את העיר״ בדקו את הנושא ומצאו שתי נקודות חשובות: הראשונה, אין התחייבות לסיום בניית היציאה הצפונית לפני בניית יחידות הדיור ושנית, אין תוכנית מאושרת עפ״י חוק בנושא הביוב.

אורית מספרת לנו: ״הבנו שאין בררה, אנחנו צריכים לפנות לבית המשפט כדי למנוע בכיה לדורות. יצאנו למאבק המשפטי מההבנה שגידול כזה מסיבי של יחידות דיור בגן יבנה, יביא לקריסת התשתיות הקיימות, זאת לאחר שראינו שלא התייחסו לנושא כלל. תוך כדי תנועה למדנו הרבה, גילנו שתכנית הבנייה בגן יבנה מערב (הותמ״ל 1003) שמתוכננת בה בנייה לגובה אושרה שלא כחוק, זאת לאחר שהוגשה ללא פתרון לבעיית הביוב. גם חשוב לציין שהתוכנית הוגשה אחרי שעבדו עליה בסך הכול ארבעה חודשים״.

לאחר שהחליטו להעביר את מאבקם לבית המפשט יצאו לחיפושים נרחבים למציאת עורך דין שיסכים לייצג אותם. אורית סיפרה לנו על הדרך הארוכה שאותה עשו מהרגע שבו שילבו כוחות עם עורכת הדין, אורטל חמדני, תשובת גן יבנה ועד רגעי ההכרעה בבית המשפט המחוזי. ״כל עו״ד שפנינו אליו ביקש תחילה 200,000 ש״ח רק כדי שיסכים לקחת את התיק שלנו, לשמחתנו באחד מגיוסי הכספים שביצענו ביישוב פגשנו את עו״ד אורטל חמדני שהסכימה לייצג אותנו בבית המפשט ללא עלות, פרו בונו״.

יש לציין כי העתירה הוגשה נגד משרד האוצר – הותמ"ל, חברת דירה להשכיר בע"מ ורשות מקרקעי ישראל.

״במשך שבועיים גייסנו מהתושבים חתימות כדי לעתור לבית המשפט. כל תושב שהנושא חשוב לליבו הגיע, יחד עם חמישה עורכי-דין שהגיעו בהתנדבות, החתמנו 725 אנשים הנותנים ייפוי כוח לעורכת הדין, אורטל חמדני, לייצג אותם בבית המשפט״. בכל ערב שכזה הגיעו קרוב ל-50 מתושבי היישוב, כמו כן הצליחו לגייס למען מאבקם כ-30,000 ש״ח.

בבית המשפט עורכת הדין חמדני הציגה שני טיעונים חשובים: תשתיות הכבישים ומצב הביוב ביישוב. אורית מפרטת: ״התשתיות בגן יבנה ערוכות למקסימום 20,000 תושבים ומאז הקמתה של גן יבנה, תשתיות הביוב לא עברו טיפול והתאמה לאוכלוסייה המתפתחת בה. כאשר בתוכנית התמ״ל/ 1003 היחידות החדשות שצפויות להיבנות  מתפרסות על פני 459 דונם, ומתוכננות בה כ-1622 יחידות דיור, בצפיפות של 9.5 יחידות דיור נטו  (ונזכיר שמתוכננים עוד 2,000 בעתיד).

מבין הטיעונים שהוצגו בבית המשפט

״כיום הביוב של גן יבנה מנותב אל מט״ש חצור יחד עם קיבוץ חצור ועוד מספר מושבים, אך בגלל שהוא לא ערוך לכמות כזאת של תושבים הוא נמצא בקריסה, בשביל להקל על העומס מועברים השפכים לנחל לכיש״. האם אפשר להתחיל לבנות אלפי יחידות דיור ללא תשתיות אשר מוכנות לקלוט אותן, נדמה כי הפרט הקטן הזה הוחסר מתוכנית הבנייה ואף לא נלקחה בחשבון. כרגע בעקבות העתירה המדינה הגיעה להחלטה חדשה בנושא, אורית מוסיפה: ״כשטענו  את זה בבית המשפט נאמר לנו שהמדינה רוצה לשדרג את המט״ש אבל בפועל הוא עומד לפני סגירה״.

בעקבות הלחץ שהפעילו חברי הקבוצה, המדינה הכשירה בתאריך 8.12.17 את פתרון הביוב במתקן טיהור שפכים (מט״ש)- תימורים, יחד עם זאת הכריזה כי המט״ש יעבור את השיפוץ הנדרש כדי להשלים את המעבר ולענות על הבעיה. מתוך כך אפשר להבין שתוכנית הבניה לגובה אושרה שלא לפי החוק, כי אושרה בתאריך 8.7.16 ללא תוכנית מט״ש מאושרת.

הסוגיה השנייה היא הכבישים, אורית משתפת: ״כשדיברו על היציאה הצפונית אמרו שהיה רק נתיב אחד לכל כיוון, בעקבות ההתנגדות שלנו המצב השתנה וכרגע מדובר על שני נתיבים בכל צד. אבל כתנאי לכך אמרו שהכביש ייצא לפועל  יחד עם בניית יחידות הדיור, זאת אומרת שאנשים יכנסו לבתים בלי שום כביש יציאה שיקל עליהם ויצטרכו לעמוד יחד אתנו בפקקים״.

ללא הכנה נכונה ושיקול דעת בנושא יש סבירות גבוה שמסירת הדירה לדיירים החדשים תידחה משמע שהם יצטרכו להמתין עוד פרק זמן ממושך ולהמשיך לשלם כפליים (לדירה החדשה ולדירה השכורה בה הם חיים היום). חברי הקבוצה מסבירים: ״ אנחנו מסתכלים על התמונה השלמה, ולא מצרות עין, בסופו של דבר אנחנו חשובים על אותם תושבים חדשים וגם על עצמנו. המאבק שלנו לא נובע מי ״אינטרס צר״ כמו שהשופטת ציינה אלא ההפך מתוך ההבנה שיש כשלים בתוכנית הקיימת ויש צורך לשנות אותה״.

נדמה שלא משנה לאן נסתכל אין מנוס, בכל הארץ צצים להן שכונות חדשות בלי שום התחשבות במרחב העירוני וצרכיהם של התושבים. גן יבנה עלולה בקרוב מאוד למצוא את עצמה באותו בור יחד עם ערים ויישובים דומים לה, יש מי שיגיד כי המאבק אותו מנהלים חברי הקבוצה הוא פוליטי או נובע מאינטרסים אישיים אם האם זה אכן ככה?

 

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה