תמונה ראשית

שחור ולבן: הזוג הנצחי של עולם העיצוב

$(function(){setImageBanner('3f0da6bd-067b-494d-9978-35e181eb0683','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,37806,'Image','');})

הם נחשבים לזוג הקלאסי והבלתי מעורער של עולם העיצוב והאופנה. הם אהובים במיוחד על המעצבים, שמייעדים להם חיי נצח. מה הופך את השחור והלבן לכל כך נכונים ואיך אפשר להימנע מטעויות?

כתבה: אודית לורן בלקין.

השילוב בין שחור ולבן מעסיק מאוד את המעצבים ורבים מהם נוטים לעשות בו שימוש כבסיס קבוע לפרויקטים בהם הם מעורבים. למרות שהן השחור והן הלבן לא מופיעים על גלגל הצבעים, ולמרות שמומחים טוענים כי לא מדובר בצבעים כלל, הרי שהשניים נחשבים לשחקנים חשובים, ויש אף שיגידו מרכזיים, בעולם העיצוב בכלל ובסצנת עיצוב הפנים בפרט.

עיצוב פנים: עדי עדליס. צילום: טל ניסים

עבור מעצבת הפנים עדי אדליס, מדובר ביסוד ממנו מתחיל הכול. "הסקיצה הראשונית שלי היא תמיד בשחור-לבן ובמקרים רבים הייתי שמחה להשאיר אותה כך. מבחינתי, המונוכרומטיות של השניים עשירה דיה והיא הבסיס לכל", היא אומרת.

האדריכלית אנה גולדברג מסכימה עם אדליס ואומרת שהשחור מסמל דרמה, בעוד הלבן מסמל רוגע. "השילוב ביניהם יוצר משהו חדש, נועז ומסקרן גם כרקע לעיצוב כולו וגם כשהוא מופיע בנגיעות פרטניות בפריטי עיצוב בודדים", מסבירה גולדברג.

אצל מעצבת הפנים יעל פרי ומעצבת הפנים ומלבישת הבתים דיקלה גלזר, השילוב בין שחור ולבן תמיד מופיע, כך או אחרת, בכל פרויקט. "ברוב הפרויקטים שלי ניתן להבחין בשילוב של שחור ולבן", אומרת פרי. "בחלקם, השימוש בפלטת גוונים מונוכרומטית הוא דומיננטי ואילו באחרים, השחור או הלבן מובילים והשני מופיע בהדגשים קלים".

אצל גלזר, באופן דומה, הנוכחות של השניים תמיד קיימת, אם כי בפרשנות שונה. "בפרויקט אחד השחור והלבן יכתיבו את הקו העיצובי, ואילו באחר הם יגיעו בשלב ההלבשה, תוך שימוש בצבע לקירות, טפטים, פריטי ריהוט ועיצוב, טקסטיל וכדומה", היא מסבירה.

עיצוב פנים: עדי עדליס. צילום: טל ניסים

כשהמעצבות נשאלות לאיזה סגנון עיצוב מתאים השילוב הקלאסי הנצחי של שחור‑לבן, הן תמימות דעים. לטענתן, למרות שנהוג לחשוב שמדובר בשילוב המתחבר לקו עיצובי נקי ומודרני, 

הרי שהוא על זמני ולכן הכול תלוי באופן הביטוי ובמינון של החומרים והמרקמים. למעשה, לטענתן ניתן להתאים אותו, באופנים שונים, כמעט לכל שפה וכך לדוגמה לעשות שימוש בברזל ובמתכת מאסיביים ובניגודיות של הלבן, כדי להשיג מראה תעשייתי מחוספס או למשל באלמנטים גיאומטריים עדינים, המדגישים את הניקיון של העיצוב הסקנדינבי.

נכון תמיד

מעצבי פנים רבים מעדיפים דווקא את השימוש בצבע וכלל לא מתעכבים באופן מיוחד על השילוב של שחור ולבן, אך אלו הדבקים בו, נוטים לעשות בו שימוש שוב ושוב. "כמעצבת, למדתי לקבל השראה ממגוון סגנונות ולתת להשראות הללו ביטוי בכל אחד מהפרויקטים שלי", אומרת גלזר. "השימוש בשחור-לבן דווקא משמש לי ככלי עזר ומהווה כמו גשר המחבר בין סגנונות שונים, תוך שהוא יוצר מראה אקלקטי, הרמוני ולא מאולץ".

עיצוב פנים: יעל פרי. צילום: איתי בנית

אצל פרי, השחור והלבן יחד או כל אחד מהם בנפרד, מופיעים בכל תחומי העיצוב, בין אם מדובר בעיצוב פנים, באופנה או בגרפיקה. "בעיצוב פנים, כשהשילוב דומיננטי, הגוונים יכולים להתוות את הסגנון העיצובי של החלל, ובמינון קטן הם יכולים להוות נקודת מיקוד של אזור או פרט מסוים אותו אני רוצה להדגיש בחלל", היא מסבירה. "השילוב בין השניים יכול ליצור מצד אחד דרמה ומצד שני ניקיון ושקט. רוב הפרויקטים שלי הם בסגנון העיצוב המודרני, העכשווי והמינימליסטי, ולכן אני אוהבת להשתמש באחד מהגוונים כגוון מוביל ובנגיעות קלות של הגוון השני, על מנת ליצור ניקיון ושקט".

לצמד הצבעים המשלים והמנוגד יש יתרון מהותי בכך שגוונים מסוימים ייכנסו וייצאו מהאופנה מעת לעת, בעוד שהשניים הללו נטועים בה עמוק וככל הנראה יישארו שם לעולם. "עיצוב בשחור-לבן הוא אל-זמני", אומרת אדליס. "דוגמה לכך הוא הבית הפרטי שלי, אותו תכננתי ועיצבתי לפני יותר מעשור ועד היום אורחים שנכנסים אליו לראשונה, בטוחים שהוא חדש לחלוטין". 

עיצוב פנים: יעל פרי. צילום: איתי בנית

גם פרי טוענת שהעיצוב בשחור-לבן תמיד היה אופנתי, פרקטי ואסתטי והוא פה כדי להישאר. "מכיוון שזה לא טרנד חולף וכיוון שכל גוון אחר  

מתאים ומשתלב טוב עם השחור והלבן, אפשר בקלות לשנות, לרענן ולחדש את החלל המבוסס על השילוב הזה", היא אומרת. "כך למשל, ניתן לשנות דומיננטיות של גוונים בחלל, לשחק עם חומרים, מרקמים מגוונים, להחליף או להוסיף פריטי טקסטיל ופריטי נוי טרנדיים לאותה התקופה וכדומה". 

גלזר טוענת גם היא שהשימוש בשחור-לבן הוא על זמני וששילוב שלהם בחלל במינונים נכונים תמיד יהיה רלוונטי. "שימוש בשחור-לבן בסגנון מסוים יכול לייצר ניגודיות גדולה ומראה דרמטי, ואילו בסגנון אחר הוא יצור מראה קליל, רענן ונקי או חם ומזמין. היתרון של שני הצבעים הוא בכך שיש להם יכולת להשתלב באינספור סגנונות וליצור מראה הרמוני ועדכני. אם אני צריכה לבחור את השילוב האהוב עליי, הייתי מצביעה על שחור-לבן בשילוב עץ על גווניו ותצורותיו השונים, יחד עם צבעוניות ירוקה שיכולה לקבל ביטוי בצמחייה, בטקסטיל, בפריטי אומנות ועוד".

עיצוב פנים והום סטיילינג: דקלה גלזר. צילום: שירן כרמל

גם פרי הייתה בוחרת בעץ כאלמנט משלים לשחור-לבן. "העץ מכניס חום לחלל ושובר את הקונטרסט בין הגוונים. אני משלבת עץ בפריטי הריהוט והדקורציה ובחיפוי הקירות והרצפה. הסגנון, הסוג והמינון בהם אשתמש בעץ ישתנו כמובן מפרויקט לפרויקט והם תלויים בתקופה, באופנה, בטכנולוגיה, וכמובן שגם בצורכי הלקוח, בסגנון ובתקציב".

בעוד גולדברג מצביעה דווקא על פליז להשלמת עיצוב קלאסי מדויק עם שחור-לבן בזכות הגוון המוזהב המיוחד שלו, אדליס מדגישה דווקא את פריטי הטקסטיל שמרככים ומחממים את האווירה.

עניין של מינון

למרות שהצמד שחור-לבן נחשב לקלף מנצח בעיצוב פנים, לפיו קשה מאוד לפספס או לטעות, נשאלות בכל זאת השאלות האם לא מדובר בעיצוב טוטאלי מדי, כיצד ניתן בכל זאת לייצר את האיזון המתאים והאם אין לו בכלל חסרונות.

לדעתן של כל המעצבות, באיזון ובמינונים נכונים, עיצוב בשחור-לבן עומד בפני עצמו. "השילוב של טקסטורה וצבע, כגון שימוש בקטיפה בצבעים עמוקים ועשירים או לחלופין שימוש בצמחייה, יכולים בהחלט להעשיר את החלל ולהכניס בו אלמנטים המענקים תחושה של רוגע ואיזון", אומרת גולדברג.

עיצוב פנים ואדריכלות: אנה גולדברג. צילום: טל הראל גזית

אדליס מסכימה עם הדברים ואומרת שהשילוב יכול להיות רך ומזמין כשהוא רווי בטקסטיל או חד וקר כשבוחרים למשל בקווים נקיים ובחומרים קרים. לטענתה, הוא יכול גם להיות שובב ומשעשע, אם מכניסים בו מוטיבים גראפיים או כאלה מעולם הפופ-ארט. "שחור-לבן יכול להתאים לכל פרוגרמה וכמעט לכל סגנון, כשהוא יכול לשמש כמסה עצמה או בנגיעות קלות", מסבירה אדליס. "יחד עם זאת, חשוב כמובן לזכור את היתרונות ואת החסרונות של כל חומר ולהשתמש בהם באופן מושכל. כך למשל, כדאי לזכור שעל משטח שחור רואים אבק ולכן, ברוב המקרים, לא אבחר רצפה שחורה לכיסוי השטח העיקרי בבית, אבל כן לחדרים הרטובים".

עיצוב פנים ואדריכלות: אנה גולדברג. צילום: טל הראל גזית

לדעתה של פרי, כשהמינון של אחד מהגוונים אינו מדויק, הדבר יכול להוביל לחוסר איזון ואף לטעות עיצובית. "כך למשל, אם החלל קטן וצר, אשתמש בלבן כגוון הדומיננטי ולא בשחור, על מנת לתת תחושה של חלל גדול, רחב ומואר יותר", היא מסבירה.

גלזר, טוענת גם היא שעומס גדול מדי של שחור יכול להפוך את החלל לדרמטי מדי, מה שניתן להעצים ולרכך באמצעות משחק של מינונים נכונים, תוך תגבור נכון של הלבן ביחס לשחור.

כך או כך, כל המעצבות מסכימות שמדובר בקלאסיקה על זמנית ובצמד גוונים המשמש כחומר ביד היוצר, ממנו ניתן לייצר אינספור פתרונות בשלל סגנונות, באמצעות שינויים של מינוני חומרים, מרקמים וגוונים. בין אם ירצו אותו עכשווי, דרמתי, מינימלי או רך וחמים, תמיד יוכלו להעצים או לרכך אותו בהתאם לצורך ובהתאם לתוצאה הרצויה.

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה