תמונה ראשית

מבית ישן לעדנה חדשה

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('82462802-1bc2-4620-b217-4f49908d47d0','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,37806,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('82462802-1bc2-4620-b217-4f49908d47d0','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,37806,'Image','');},15]]);})

בית סוכנות קטן עבר מטמורפוזה: תכנון מאסיבי ממסד לטפחות שביצעו בו האדריכליות תמר בלומנפלד ויהודית מור, הפך אותו לבית משפחה נוח, המנהל דיאלוג צמוד עם הגינה. חלל ציבורי שתוכנן כלופט ושפת עיצוב אקלקטית מוקפדת, מוחקים כל זכר לעברו של המבנה

כתבה: מיה אור. 

כשפותחים את שער הכניסה לחצר הבית הניצב על מגרש פינתי באחת השכונות הוותיקות של תל אביב, מקבלת את פני הבאים גינה מלבבת, וכך גם השביל המוליך אליו שמלווה בצמחייה עבותה. חוויית הכניסה הירוקה היא במידה רבה סיפורו של הבית, שקשרים הדוקים עם החוץ הם ממאפייניו העיקריים, וראשיתו בבית סוכנות קטן, עם גג רעפים וקומה מפולשת.

החלל הציבורי שבקומת הכניסה נפרש כלופט גבה תקרה, ללא מחיצות המפרידות בין אזוריו השונים. שפת העיצוב אקלקטית ומושתתת על ניגודים משלימים. צילום: גלעד רדט

"המגרש המשופע מעט משתרע על 700 מ"ר וממוקם על קו תפר בין בתים פרטיים של שכונת מגורים יוקרתית לבין אזור של בנייה רוויה. כשנרכש הבית הוותיק על ידי דייריו הנוכחיים, נדרש לבצע בו שיפוץ מאסיבי, שכלל גם תוספת בנייה, ובמסגרת זו הוא 'הופשט' לחלוטין והתהליך בוצע על בסיס השלד הקיים", מספרות האדריכליות המתכננות, תמר בלומנפלד ויהודית מור, אשר בתוך כך נדרשו להתייחס גם להעמדתו המקורית של הבית - שנצמד אל קו הבניין הצדדי שנושק לבנייה הרוויה ומותיר שטח נכבד לגינה הפונה לרחוב של הבתים הפרטיים. את הכניסה אליו בחרו השתיים למקם מרחוב הבתים הפרטיים, דרך הגינה, "ולהתעלם" ככל שניתן מאזור הבנייה הרוויה, על ידי יצירת החזית הפונה אליו, כחזית שרות.

חומריות טבעית: תקרת עץ משופעת, ריצוף פרקט אלון מגוון, ופרופיל בלגי בפתחים הרבים שעוטפים אותו ומייצרים קשר הדוק עם החוץ. צילום: גלעד רדט

תכנון הפנים נרקם בהתאם לצרכים שהגדירו הדיירים, ומאופיין במפלסים: מפלס הקרקע מרכז בשטחו את הפונקציות המשותפות; המפלס העליון, שממוקם מהלך מספר מדרגות מעליו, מכיל שני חדרי ילדים החולקים חדר רחצה משותף ואת יחידת ההורים; ומפלס המרתף מכיל חללי פנאי, כחדר כושר וחדר משחקים, הבנויים גם כיחידת אירוח, וכן חדר כביסה.

ניגודים משלימים

מבואה פנימית רחבה משלימה את תהליך הכניסה אל תוך הבית, ומפלס הקרקע נפרש כמרחב לופטי גבה תקרה, ללא כל מחיצות בין אזורי הסלון, פינת האוכל והמטבח. חדר המשפחה מוקם לצדו, בפינה שכמו מסתעפת ממנו, ותוכנן כחלל גמיש שעל פתחו סוגרות דלתות הזזה מזוגגות, המאפשרות לעשות בו שימוש מגוון: עם פתיחתן הוא הופך לחלל בלתי נפרד מכלל המרחב, בעוד שעם סגירתן הוא מתקבל כאזור אינטימי נפרד. "השימוש האופציונאלי מאפשר התאמה לצרכים משתנים, ומתאים מאוד כשיש ילדים קטנים", מציינות בלומנפלד ומור, אשר בתכנון החלל ככלל, הקפידו על יצירת פרספקטיבות רחבות ומבטים ארוכים, המייצרים עניין וקשרי עין ישירים כאחד.

. חדר המשפחה כחלל גמיש המאפשר לצרפו כחלק בלתי נפרד מהמרחב הציבורי, או לסגור אותו לכדי אזור אינטימי נפרד. צילום: גלעד רדט

.

סגירת דלתות הזזה הופכת את חדר המשפחה לאזור נפרד. צילום: גלעד רדט

הקשר ההדוק עם החוץ אליו חתרו, בא לידי ביטוי בפתחי יציאה לגינה מכל אזור ברחבי החלל, והחומריות שנבחרה נשענת על חומרים טבעיים, כעץ, ברזל ואבן. אלה שבים ומופיעים בכל האלמנטים המבניים וחומרי הגמר, ובכלל זה  באלמנטים חיצוניים, תוך יצירת רצף והמשכיות, המדגישים את הזרימה הטבעית בין שני המרחבים: התקרה הגבוהה היא תקרת עץ משופעת, הריצוף בוצע בפרקט אלון מגוון, וכל הפתחים נתונים במסגרות פרופיל בלגי.

המטבח: שולחן עץ גדול שניצב במרכז שטחו משתלב עם עיצוב מודרני-נקי.  שלושה גופי תאורה גדולים המשתלשלים מעליו, מדגישים את נוכחותו. צילום: גלעד רדט

במדרגות המובילות למפלס החדרים, כמו גם במבואת הכניסה אליו ובחדר הרחצה של ההורים, נעשה שימוש באבן זהה לזו המשמשת ברחבה החיצונית, והפרגולות - אחת המקרה את מבואת הכניסה החיצונית ואחת שמקרה את רחבת הישיבה בגינה-  משלבות בעיצובן קונסטרוקציית ברזל בשחור מט, שנצבעה בטכנולוגיה המשמשת לצביעת מכוניות, ועץ ארז עמיד.

רחבת הישיבה ביציאה מחדר המגורים: הפרגולה משלבת קונסטרוקציית ברזל שחורה, שנצבעה בטכנולוגיה של צביעת מכוניות, וקורות עץ ארז, שביניהן משתלבת תאורת לד. צילום: גלעד רדט

החומרים הטבעיים משתלבים עם ממד השקיפות ששוזרים הפתחים הרבים, ושפת הבית נחשפת כמושתתת על ניגודים משלימים המייצרים מיקס הרמוני.  מאפיין הניגודים המשלימים מתגלה כבר במעטפתו החיצונית של הבית, המחופה לבני פירוק עם אפיל כפרי, שמשתלבים עם צלונים חיצוניים מודרניים, וכך גם בחלל הפנים נמהלים זה בזה אלמנטים עכשוויים עם נגיעות אתניות וזיקה לכפריות או לחומרים חמים וקרים, המייצרים מארג אקלקטי מוקפד ומזמין כאחד. כך למשל, במטבח המודרני משתלב שולחן אוכל גדול מעץ טבעי, ובפינת הישיבה "שובר" את הצבעוניות הכהה בעיקרה ואת פריטי הריהוט נקיי הקווים, צמד כורסאות מרופדות בדיגום ובגוונים המהדהדים ממד אוריינטלי משהו. חלק בלתי נפרד ממארג זה מתקבל מתכנון התאורה, שבאותה רוח אקלקטית משלב סוגים שונים של תאורות - מגופים שקועים, דרך צמודי קיר ועד גופים דקורטיביים, שהותאמו באופן מושכל לאזורי החלל השונים, כך שהם מעשירים את העיצוב, אך ללא כל הכבדה או תחושת עומס.

קשרי עין ישירים: מבט ממבואת המפלס העליון מרוצפת האבן, אל המפלס הציבורי. אחד מחדרי הילדים שבמפלס העליון. צילום: גלעד רדט

הרמוניה ושפה אישית

ממבואת מפלס החדרים ניתן להשקיף מטה אל החלל הציבורי, וחלליו תוכננו באותה שפה מדויקת עם שימת דגש מיוחד לנוחות. יחידת ההורים לדוגמה, כוללת שני חללים המקושרים ביניהם באמצעות דלת זכוכית שקופה. האחד הוא חדר השינה, והשני הוא חלל רחצה, שלמעשה מהווה חדר לכל דבר ועניין ומעוצב בהתאם. הוא מאכלס בשטחו גם "המשך" של ארון הבגדים, יחידת כיור מסוגננת עם תאורה דקורטיבית, שאינה אופיינית לחללים מסוגו, ורק אזורי המקלחון והשירותים מוצנעים מאחורי מחיצות מזוגגות.

חלל הרחצה ביחידת הילדים. חלל הרחצה המרווח ביחידת ההורים: מרוצף באבן, מכיל פונקציות של אחסון ומקושר עם החדר באמצעות דלת זכוכית שקופה. מבט מתוך חלל הפנים אל דלת הכניסה, שעוצבה ייעודית. צילום: גלעד רדט.

עם תפיסה שנועדה לשלב את הפנים והחוץ לכדי חוויה אחת, הגינה הסובבת את הבית ניבטת מבעד לפתחיו הרבים, ומעניקה לבני הבית גישה ישירה ומידית לשטחה. מאזורי המטבח, הסלון ופינת האוכל מובילה היציאה לרחבה מרוצפת, בה ניצבות פינות ישיבה ואוכל, כשבין קורות העץ של הפרגולה המקרה אותה, משתלבים גופי תאורת לד. מאזור פינת המשפחה מובילה היציאה לפינת ישיבה נוספת הסמוכה לבריכה, ואזור נוסף הוקצה לשמש כאזור משחק לילדים.

יחידת ההורים: ריצוף עץ חמים, עיצוב מוקפד ומפנק וקשרי עין ישירים עם הגינה. צילום: גלעד רדט

לדברי בלומנפלד ומור, "בראש ובראשונה הבית נועד לשרת בצורה הטובה ביותר את צורכי הדיירים. הדיאלוג עמם זרם כתהליך פורה, וכמי שניחנו בטעם משובח, כל פריט נבחר בקפידה, ליצירת הרמוניה ושפה אישית שאינה נצמדת לסגנון מוצהר כזה או אחר. גם מבחינתנו לא היו בו ציטוטים מפרויקטים קודמים שביצענו, ואפשר לסכם את תכנונו, ככזה שהשאיר טעם לעוד פרויקטים מסוג זה".  

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה