תמונה ראשית

הקסם של יפו: עיצוב בין עבר להווה

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('4986814e-a052-4a67-8e95-959fdf0bf6de','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,37806,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('4986814e-a052-4a67-8e95-959fdf0bf6de','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,37806,'Image','');},15]]);})

גשר זכוכית, עליית גג חדשה וקומת גלריה שמשקיפה על חלל הבית שינו את פניה של דירה יפואית נטושה, שעמדה ריקה במשך 70 שנה

כתבה: סיגל כהן.

דירה נטושה, נטולת רצפה, ללא חלונות ועם קירות סדוקים, עמדה ריקה במשך 70 שנה בלב יפו והצריכה דמיון וחזון על מנת להפוך אותה מחורבה לדירה מוארת, מודרנית ונחשקת. למשימה נבחרו מעצבות הפנים מיכל שטיינפלד ורוני דביר, בליווי אדריכל אמיר נבון, במסגרת תוכנית המנטורינג לבוגרים מצטיינים של סטודיו 6B.

חדר המאסטר שנבנה במקום חלק מגג הרעפים שפורק, עוצב בסגנון מודרני מינימליסטי, תוך ניצול מקסימאלי של השטח הנתון . צילום: גדעון לוי

הדירה, הנמצאת ביפו העתיקה, הייתה מוזנחת ונותרו בה רק קירות עירומים וכמה יונים שבחרו לסבלט את המקום, מה שהצריך חשיבה עיצובית מקיפה, על מנת למקסם את הפוטנציאל שלה לקראת מכירתה.

מבט מחדר השינה החוצה, דרך דלתות זכוכית ממוסגרות בפרופיל בלגי שחור, מאפשר להשקיף על השכונה היפואית ולהכניס שפע של אור פנימה. צילום: גדעון לוי

"ההרגשה הייתה כמו להגיע למבנה עתיק, נטוש ומסקרן" אומרות המעצבות מיכל שטיינפלד ורוני דביר. "קיבלנו הזדמנות לשנות את פניו כליל ולצקת לתוכו חיים חדשים, וידענו שאנחנו עומדות בפני הרפתקה מופלאה".

בעלי הדירה, ביקשו מסטודיו 6B למקסם את שטחה ולהפוך אותה לדירה מודרנית ומיוחדת, שניתן יהיה למכור הלאה לזוג או ליחיד. הקונספט העיצובי התמודד עם מיעוט של אור שחדר לדירה מבעד לפתחים, אך עם מיקום מבוקש, ושרידים יפואיים אותנטיים, ביניהם תקרות גבוהות ודלתות ברזל ישנות שנותרו על ציריהן.

בחלל המגורים, שעוצב בסגנון מודרני, צבעוני ורענן, הותיר צוות המנטורינג של סטודיו 6B במכוון רמזים מהבית המקורי, דוגמת מסגרות החלונות וקיר האבן, שמשמש מאחז לספרייה מינימליסטית . צילום: גדעון לוי

חדרים תלויים

כדי להגדיל ולמקסם את שטח הדירה, החליט צוות המנטורינג לנצל את גובה התקרה וליצור גלריה חדשה בחלקה המזרחי של הדירה. "כך הוספנו מעין חדר שינה-אירוח נוסף, שמשקיף על חלל הבית מלמעלה", אומרת שטיינפלד. בנוסף, המעצבים פתחו את גג הרעפים ויצרו קומה נוספת, שהפכה לסוויטת שינה עם מרפסת הצופה לשכונה." התהליך דרש עבודות קונסטרוקציה נוספות  אך שתי ההחלטות הללו שינו באופן מהותי את הדירה, מדירת 70 מטר לדירה גדולה, מורכבת ומעניינת מבחינה עיצובית", מסביר אמיר נבון.

מבט לסלון - קיר לבנים נחשף במלוא הדרו בלב הסלון העכשווי ומעניק תחושת שייכות לשכונה היפואית. צילום: גדעון לוי

ויהי אור ואוויר

אתגר נוסף שעמד בפני הצוות היה, הכנסת אור לדירה. מאחר שלא ניתן היה לפתוח פתחים נוספים בחזיתות, החליטו המעצבות לפתוח חלון מאורך בגג הדירה והוסיפו גשר זכוכית ברצפת קומת הגלריה, שמצויה בדיוק מעל למטבח, כך שהאור שוטף את החלק המזרחי של הדירה מלמעלה עד למטה, מהגג ועד רצפת המטבח. גם השימוש בפלטת צבעים מאוד מצומצמת בדירה מדגיש ומבהיר את חלל הפנים. הישענות על הצבע הלבן, דגשים בשחור ושילוב של תכלת וקיר צהוב, משרים תחושה רעננה וחיונית. 

גרם המדרגות שמתנשא לגובה חמישה מטרים, הוגדר כאלמנט מרכזי בעיצוב הדירה, ובמקום לנסות ולטשטש את נוכחותו, בחרו שטיינפלד ודביר, בהנחיית האדריכל אמיר נבון, להדגיש באמצעותו את החלוקה בין החלל הציבורי לפרטי . צילום: גדעון לוי.

מבט למטבח - חלל אחד פתוח וזורם מחבר בין הסלון, המטבח ופינת האוכל. צילום: גדעון לוי

מציצים, לא רק סרט

לאחר תוספת הגלריה והיחידה בגג, היה צורך לתכנן את גרם המדרגות שמקשר בין המפלסים. מאחר שהוא מטפס לגובה של חמישה מטרים, היה ברור שהוא מקבל תפקיד עיצובי משמעותי במראה הדירה, וכן שהטיפוס בו מדגיש את המעבר בין האזור הציבורי של הדירה לחלל הפרטי יותר. לאור תוספות הבנייה בדירה, תוכננו פתחי היציאה בין קונסטרוקציות הברזל החדשות.

לדברי שטיינפלד, תוך כדי תהליך התכנון "יצרנו בדירה מצב חוזר, במסגרתו ניתן להציץ מחלל אחד לחלל אחר בבית. למשל, מחדר השינה למעלה ניתן להשיקף מטה דרך הרצפה השקופה אל המטבח. בחדר השינה ניתן להציץ גם מהמקלחת אל החדר שמופרד בקיר זכוכית, וכמו כן מהמרפסת דרך חלון אור מאורך אל חדר הגלריה. הטיפוס לגובה והבחירה בחומרי הגלם נתן לדירה ממד נוסף מציצני ושובב".

חדר השינה - על מנת להכניס יותר אור, הוחלפו הרעפים הישנים ברעפים שקופים. מפל האור ממשיך מטה ומאפשר הצצה מחדר השינה אל המטבח. צילום: גדעון לוי

אין הווה ללא עבר

הדירה, במצבה הראשוני, כללה אלמנטים אופייניים למקום, כך שהייתה החלטה לשמר את מאפייני הבסיס, למשל הקשת מעל דלת הכניסה, קיר האבן שבסלון, דלתות הברזל ומבנה פתחי החלונות. "כל אלה נותנים מיד את תחושת השייכות למקום ואת ההקשר ההיסטורי", מסבירה רוני דביר ומוסיפה שעל הבסיס התקופתי הזה, יצרו היא ושטיינפלד את הרובד העכשווי המבוקש על ידי היזמים, בעלי הנכס.

תכנון קומפקטי של כל שטח הדירה הוביל לכך שגם החלל הקטן ביותר, המשמש לשירותי אורחים, מאובזר ומרגיש מרווח מאוד. צילום: גדעון לוי
בתום עבודת התכנון והשיפוץ התקבל חלל אחד פתוח וזורם, מואר ומרווח הרבה יותר, ללא שימוש בקירות לחלוקות ותוך שימוש בחומרים כמו בטון, ברזל, זכוכית ועץ. גם פריטי הנגרות בחללי הבית, הקווים, פריטי הריהוט והאביזרים המשלימים, מבטאים את הכיוון המודרני. שילוב הסגנונות הוא זה שיוצר את האווירה וההרגשה המיוחדת שבדירה, שמצמיחה חדש על גבי הישן.
 

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה