איום הטרור החדש: טרור העפיפונים

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('f196951a-b68a-4554-a95c-6a343c9cdc61','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,37801,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('f196951a-b68a-4554-a95c-6a343c9cdc61','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,37801,'Image','');},15]]);})

טרור העפיפונים הינו טרור החדש השונה ממה שהכרנו עד היום כיוון שמדובר בלוחמת גרילה הנעזרת באמצעים הפשוטים ביותר שצה"ל בשיא גדולתו אינו ערוך להתמודד עם תופעה זו. העפיפון מהווה כלי נשק קטלני, הוא זול להפעלה ואינו דורש מומחיות יתר ונגיש לי מי שנגדנו ועשוי להיות כלי מרכזי בכל העימותים סביב הגדר הביטחונית אך לא רק.

מאת: שלומי אדר, מומחה בינלאומי לטרור, מנכ"ל חברת CBS

: שלומי אדר, מומחה בינלאומי לטרור

שימוש בכלי נשק מהסוג הנוכחי עשוי לייצר תופעת "העתק הדבק" גם בקרב ערביי ישראל. הקושי האמיתי בפעולה כנגד העפיפונים הוא שלמרות שיאי הטכנולוגיה שפיתחנו כנגד אמל"ח בצה"ל לא השכילו להפנים שיחסי הכוחות השתנו  והם עלו על מהלך פשוט חכם שצה"ל הכריז שאין בידיו את הכלים למניעה צפויה שאף עלולה להגיע לערים ואף טכנולוגיה לא בנויה לסקל זאת בשונה לרחפניים שצה"ל יודע לנטרלם. בימים אלו פועלים למצוא פתרון טכנולוגי אך הפתרון הוא לא בהכרח טכנולוגי.

על מי הטרור החדש עלול לאיים?

כל מי שמצוי ברדיוס של מעוף בלון הליום או עפיפון מדובר ברדיוס של כ-5 ק'מ בממוצע עם כי בעת האחרונה רדיוס זה גדל ראו מקרה נתיבות.  באשר ליעדי התקיפה שעשויים להיחשף לאיום זה כמובן ששדות חיטה-חציר אך גם איזורים עירוניים תעשייתיים ושטחים ומתקנים צבאיים ולמעשה כל מתחם שמוגדר כשטח פתוח שיאפשר לבלוני ההליום או לעפיפונים לנוע בעזרת גיבוי של רוח מערבית ולגרום לנזק (דליקה, פגיעה /חבלה) בחיי אדם כתוצאה מפיצוץ של חומר נפץ שדלק/התפוצץ באיזורים הללו.

מה שונה הטרור הנ"ל לעומת איומים אחרים שהיו בעבר?

מדובר באיום חדש שאינו ניתן "עדיין" לכיסוי טכנולוגי יעיל ומדויק למעשה אפשר להפריח בלונים /עפיפונים אלו מכל מקום ולא בהכרח מתוך רצועת "עזה" כלומר יתכן ונתחיל לראות בלונים "נפץ" בעיקר שעפים להם בגבהים שונים ומתפוצצים בעזרת הפעלת טיימר במרכזי ערים.

האם המדינה ערוכה לדבר הזה והאם מתמודדת עם האיום כפי שמצופה ממנה? 

לעת הזו אין פתרון ואם יהיה כזה אזי ארגוני הטרור ימצאו תחבולה אחרת שתסב נזק דומה ואף גדול מזה.

יתרה מזו הצד השני מעוניין בהסלמה ובדרך מתוחכמת גורר אותנו על אף שאין אנו חפצים בזה שניכנס פנימה ונתעמת עמו פנים מול פנים ובכך לפגוע ולהרוג כמה שיותר חיילים ולייצר תהודה תדמיתית שמדובר בארגון לוחם שעומד איתן מול ישראל "החזקה" לכאורה.

מה הסיכונים החדשים העומדים לפנינו?

כאמור הלחימה עוברת כרגיל לעורף מדינת ישראל (החוליה החלשה) עליה ארגוני הטרור בונים שתגיב ובכך עשויה לשבש את מהלך החיים השגרתי התקין ואף לגרום לשבר על כל המשתמע בזה עד לכדי הקצנה של ממשלה ימנית ויציאה למבצע עקוב מדם ויקר כלכלית ומכאיב מאוד תדמיתית בעולם כולו.

הכלים שיש ברשותנו אינם תואמים את האיומים החדשים יתכן וגם בצה"ל יחליטו באישור הממשלה להסיר חלק מהחסמים החוקתיים ולעבור שוב לסיכול ממוקד של אלו שמבצעים פעולות אלו בדומה למפגעים שמפעילים ירי קסאמים/ פצמ"רים מעבר לזה יתכן ויהיו פעולות טיהור ופגיעה לצורך הריגה במנהיגים של ארגוני הטרור ולקיחתם של חלק מהם לבתי הכלא בישראל.

כיצד ניתן להתמודד?

הבא להורגך השכם להורגו חד וחלק להסיר את הכפפות ולהתחיל בפעולות סיכול מהים מהיבשה מול אלו שסומנו ונצפו כמטרות יעד שמנהיגות או סוחפות את אלו שמשגרים בלונים /עפיפונים אלו במקרה דנן אין מדובר בילדים או צעירים מאוד שעוסקים בזה כאן אנו חוזרים להפעלה של מבוגרים יותר בגילאי 30-40 אלו שמתפרנסים מפעולות טרור אלו.

האם החקלאים ומי שניזוק בעקבות הטרור החדש זכאי לפיצוי מהמדינה?

מדובר בפעולות טרור לכל דבר והמשתמע בזה באשר לפיצוי בפועל כולנו מודעים לזה שפיצוי יינתן מאוחר ומעט מידי כאשר את הנטל בשל אוזלת היד כולנו האזרחים מסבסדים.

האם המדינה מסתכלת באופן שונה על טרור מעין זה לאור איומי הטילים?

עדיין מדובר בעיקר בפגיעה ברכוש חקלאי ונזקי חורש טבעי אני מניח שברגע שבלון /עפיפון אמליח יתפוצץ בתוך בית ספר/גן ילדים סביר להניח שתהיה פעולת תגמול רחבה מכאיבה ופרסונלית.

מה הטיפים לאזרחים? בעלי עסקים? חקלאים?

סביב השטחים הפתוחים בדומה לנעשה ב-קק'ל יש להציב "צופה אש" 24/7 עם אמצעי ראיית לילה ומשקפות על גבי מגדלים מעבר לזה יש לשנות את האלגוריתמים במסכי הרדאר של צה"ל שיאפשרו לצפות בתנועה של חלקיקים קטנים במרחב האווירי.

בעבר נחשפתי למיזם שהיה מיועד במקורו עבור ירוט טילי סקאד מהרצועה כאשר המיזם עוסק בהצבה של עמודי תמך בפריסה רחבה על פני מספר ק'מ ובניהם פרוסה  רשת ביטחון בגובה המתאים לתרחישי הייחוס/ סיכון רשת אשר תמנע תנועה לא מבוקרת מאיזור החוף " רצועת עזה" של בלונים/עפיפונים /רחפניים ומה שבניהם  אשר ינועו על נתיב המרחב האווירי הסדוק.

כאשר הרציונל במיזם זה שאמור לכאורה לעצור את העפיפונים /בלונים/רחפניים בעזרת רשת "צפופה" ולהשאירם באוויר מנוטרלים.

חברת CBS בראשותו של שלומי אדר, מומחה בינלאומי בטרור עוסקת בתחומי הביטחון למעלה משלושה עשורים ומספקת ייעוץ ביטחוני והכנה למצבי חירום ובביצוע אסטרטגיות אבטחה בתוך הארגונים בארץ ובעולם.

 

 

---------------------

יש לכם סקופ? מצאתם טעות בכתבה? לחצו כאן להתחיל איתנו צ'אט בוואטספ 

--------------------

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים שמגיעים לידינו. אם זיהיתם באתר צילום בו אתם בעלי זכויות יוצרים, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול משימוש בו, באמצעות הקישור כאן


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה